וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: תומכים בזכות ישראל להגן על עצמה; האו"ם מזהיר ממלחמה כוללת

עודכן לאחרונה: 12.5.2021 / 13:11

בכירים בממשל שוחחו עם עמיתיהם בישראל וגינו את ירי הרקטות, תוך קריאה ל"איפוק" משני הצדדים, ושליח האו"ם לאזור אמר כי "אנחנו עובדים להשיב את הרגיעה". עם זאת, מדינות רבות מיקדו את האש בישראל, וקטאר ומצרים מפעילות לחץ על חמאס כדי שינצור את האש

בווידאו: תקיפת בניין רב קומות בעזה/מתוך טוויטר

ארצות הברית הביעה תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני מתקפות הרקטות מרצועת עזה, קראה לכל הצדדים לנהוג ב"איפוק", בעוד ששליח האו"ם למזרח התיכון הזהיר אמר כי הצדדים מתקרבים למלחמה כוללת. הקהילה הבינלאומית עוקבת בדאגה אחרי ההסלמה בלחימה, המשמעותית ביותר מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014 אך מדינות רבות בחרו למקד את האש בישראל.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, שוחח אמש עם שר החוץ גבי אשכנזי, בפעם נוספת בתוך ימים. "לישראל יש זכות להגן על עצמה ולפלסטינים יש זכות לביטחון", אמר דובר משרד החוץ, נד פרייס. "אנו מודאגים מאובדן חיים בעזה ובישראל ומפגיעה באזרחים חפים מפשע. ארצות הברית תמשיך להיות בקשר עם הישראלים והפלסטינים כדי לנסות ולבלום את ההסלמה".

אשכנזי, מצדו, אמר כי הוא הדגיש בפני בלינקן שישראל שומרת על זכותה להגן על ריבונותה ולא תאפשר ניסיון לפגוע באזרחיה. "הודיתי לו על הגיבוי והתמיכה האמריקנית על זכותה של ישראל להגן על עצמה, והדגשתי שישראל תמשיך לפעול ביד קשה נגד ארגון הטרור החמאס", אמר אשכנזי. "אנו מצפים מכל הקהילה הבינלאומית לגנות את פעילות הטרור של החמאס והירי מעזה ולא לתת פרס לטרור.

במקביל, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שוחח בטלפון עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת וגינה את ירי הרקטות מעזה. הבית הלבן מסר כי הוא הדגיש שהנשיאג ג'ו ביידן תומך "בצורה בלתי מעורערת בביטחון ישראל ובזכותה להגן על עצמה תוך שמירה על חיי אזרחים".

עשן מיתמר מרצועת עזה אחרי תקיפות חיל האוויר, 12 במאי 2021. רויטרס
עשן מיתמר מרצועת עזה אחרי תקיפות של צה"ל, הלילה/רויטרס

מאז תחילת מבצע "שומר החומות" ביום שני, שיצא לדרך אחרי שחמאס שיגר רקטות לעבר ירושלים, נהרגו חמישה אזרחים ישראלים ו-35 פלסטינים, בהם בכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. לפי הרשויות ברצועת עזה, יותר מעשרה ילדים בין ההרוגים, אך נסיבות מותם לא ברורות.

בציר המקביל, קטאר ומצרים מפעילות לחץ על חמאס כדי להגיע לרגיעה, אך בארגון ממשיכים להאשים את ישראל בהתלקחות. אסמעיל הנייה, מנהיג הארגון, אמר כי ישראל "הציתה אש בירושלים ובאל-אקצא", ולכן אחראית להסלמה. "אם הם רוצים הסלמה, ההתנגדות מוכנה, אם הם רוצים לעצור, ההתנגדות מוכנה", אמר הנייה הנמצא בקטאר.

הליגה הערבית, שכמה מחברותיה ביססו קשרים עם ישראל בשנה האחרונה, האשימה אותה במתקפות "חסרות אבחנה ואחריות" נגד עזה והטילה עליה אחריות על "ההסלמה המסוכנת בירושלים".

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שוחח היום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המצב בעזה ובירושלים. לפי לשכת הנשיאות הטורקית, ארדואן אמר לפוטין כי הקהילה הבינלאומית צריכה "ללמד לקח של הרתעה" את ישראל, והוסיף כי אנקרה פועלת לרתימת מדינות נוספות למהלך. ארדואן אף קרא לקדם את היוזמה של טורקיה, שאותה העלתה לראשונה ב-2018, לשלוח משקיפים בינלאומיים לאזור כדי "להגן על הפלסטינים".

יירוט מערכת כיפת ברזל באשקלון 11 במאי 2021. רויטרס
שיגורי מערכת כיפת ברזל לעבר רקטות מעזה, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר אתמול, שלח ביידן מכתב ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובו הדגיש את הצורך לפעול לבלימת ההסלמה הנוכחית עם ישראל.

בכיר בבית הלבן אמר לוואלה כי המכתב הועבר על ידי ראש המחלקה לעניינים פלסטינים בשגרירות ארצות הברית בירושלים, ג'ורג' נול. הבכיר בבית הלבן סירב למסור פרטים על המכתב, אך הדגיש כי "הוא היה חלק מהמגעים בין הממשל לבין ההנהגה הפלסטינית והמאמצים הנוכחים לבלימת ההסלמה, עצירת האלימות והחזרת הרגיעה".

גם שליח האו"ם לאזור, תור ונסלנד, קרא לרגיעה. "הפסיקו את האש מיד", צייץ "המצב מסלים לכיוון מלחמה כוללת. מנהיגים בכל הצדדים חייבים לקחת אחריות ולבלום את ההסלמה. אנחנו עובדים עם כל הצדדים להשיב את הרגיעה. יש לעצור את האלימות עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully