וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברקת הציג לביסמוט וברדוגו את הצורך להזיז את נתניהו כדי להציל את שלטון הימין"

בן כספית

עודכן לאחרונה: 4.5.2021 / 8:23

הפגישה שהתקיימה ביום חמישי האחרון במסעדת "מלכה" בתל אביב, בין בכיר הליכוד לעורך ישראל היום בועז ביסמוט ופרשן גלי צה"ל יעקב ברדוגו, הייתה הרבה פחות תמימה מכפי שנראתה

בווידאו: בנט לפיד וסער מתייחסים לקשיים בהקמת ממשלת אחדות/צילום: ערוץ הכנסת

הפגישה שהתקיימה ביום חמישי האחרון במסעדת "מלכה" בתל-אביב, בין בכיר הליכוד ניר ברקת לשניים מבכירי הביביסטים, עורך ישראל היום בועז ביסמוט ופרשן גלי צה"ל יעקב ברדוגו, היתה הרבה פחות תמימה מכפי שנראתה: על פי גורמים הבקיאים בתוכן הפגישה, ברקת העלה במהלכה בפני השניים את הצורך להחליף באופן מידי את נתניהו כדי "להציל את שלטון הימין".

ברקת, על פי אותם גורמים, וביניהם גורמים בליכוד, טען כי אם נתניהו לא יוזז הצידה ויתחלף באחד מבכירי הליכוד, הדרך להקמת ממשלת שמאל תהיה קצרה וזו תהיה "בכיה לדורות" ו"מחדל היסטורי". הסיפור הזה יוכחש בתקיפות על ידי כל הצדדים. יחד עם זאת, העובדה שבכירים בליכוד שוקדים בשבועות האחרונים על תכנית להזזת נתניהו מוכרת לגורמים לא מעטים במפלגה. גם פרטיה של הפגישה המדוברת במסעדה דלפו וחלק ממשתתפיה שוחחו וסיפרו עליה למקורביהם, בהם ברקת עצמו.

לא ברור אם מי מהעיתונאים המדוברים הביע הסכמה לתמוך בתכנית. הדיה הגיעו גם לבלפור ונתניהו מודע היטב לרחש-בחש בליכוד. ברקת הוא לא הבכיר היחיד שנמצא בסוד התכנית הזו, אך הוא האופרייטור העיקרי שלה.

ראש הממשלה במהלך פגישתו עם ניר ברקת בו מכריז ברקת על הצטרפותו לליכוד, משרד רוה?מ 25 במרץ 2018. אורן בן חקון, מערכת וואלה! NEWS
אם לא יוחלף זו תהיה "בכיה לדורות". נתניהו מכריז על צירופו של ברקת לליכוד, 2018/מערכת וואלה! NEWS, אורן בן חקון

אחת מגירסותיה של התכנית הזו היא יצירת מצב בו נתניהו נשאר יו"ר הליכוד אך לא מועמד התנועה לראשות הממשלה, כדי לאפשר הקמת ממשלת ימין "על מלא". האופרציה עצמה תוכננה להתרחש במהלך תקופת 21 הימים בהם המנדט להרכבת ממשלה עובר לכנסת, מתוך הנחת עבודה שנתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה וגם "גוש השינוי" ייכשל.

מכיוון שגם נתניהו עצמו מכיר את הרחשים הללו בליכוד ומסמן את תקופת 21 הימים כקריטית מבחינתו, הוא מעלה כעת הילוך בכל הקשור להרכבת ממשלה בכל מחיר. המאמץ האדיר המושקע במהלך האחרון להכשרת הממשלה אצל הרב טאו ממפלגת "נעם" הוא החלק העיקרי במאמץ. הבוקר פורסם כי הרב טאו קבע שניתן לתמוך בממשלה שתקום בהימנעות סיעת רע"ם.

במקביל, נרקמת עסקה גדולה בין נתניהו לנפתלי בנט וכעת מתברר שיתכן ובנט עשה בחודשים האחרונים את אחד הסיבובים הפוליטיים המרשימים ביותר על גבם של יאיר לפיד ו"גוש השינוי". בנט, שהיה אמור לתת ללפיד ולגוש השינוי תשובה על החלטתו במוצאי שבת, פשוט לא השיב. מאז ועד עכשיו מתרבים הסימנים שבנט דילג לגוש השני וכרת "דיל" עם נתניהו.

דיון | תביעת הדיבה של ניר חפץ נגד יעקב ברדוגו, המחוזי, ת"א 25 במאי 2020. ראובן קסטרו
השיחה תוכחש על ידי כל הצדדים. ברדוגו/ראובן קסטרו

הערת אזהרה: שום דבר עדיין לא סופי. בנט לא נתן את האוקיי האחרון. בתוכו, הוא ממשיך להתלבט. המנוע העיקרי שהזיז אותו מצד לצד היא איילת שקד, שפחות או יותר עברה לגור בחצר הפאטיו בבלפור במאמץ לייצר תנאים שיאפשרו להקים ממשלה עם הליכוד. על פי פרטי העסקה, הממשלה המדוברת, בתמיכת ח"כ אבי מעוז מ"נעם", לא תוקם בימיו האחרונים של המנדט של נתניהו, אלא רק לאחר שבנט יקבל את המנדט.

יו"ר ימינה אמור לקבל את המנדט מהנשיא בתמיכת הליכוד וגוש הימין-חרדים (לא ברור אם סמוטריץ יזרום עם המהלך). בממשלה שיקים, הוא יהיה ראשון ברוטציה. היא תקום, כאמור, בזכות הלחץ הכבד שהופעל על הרב טאו, המנהיג הרוחני של "נעם", על פי ההגיון שהגנה על בנימין נתניהו היא קידוש השם וישיבה עם ערבים היא חילול השם, אך ישיבה עם שמאלנים חילול שם גדול יותר.

ממשלת החילופין הזו לא תאריך ימים, ובנט יודע את זה. היא תעביר את חוק הבחירה הישירה, שזה התנאי של נתניהו למהלך כולו: ישראל תלך לבחירות ישירות מבלי לפזר את הכנסת (רק לראשות הממשלה). נתניהו ובנט יהיו על הטיקט של הליכוד ביחד, ברוטציה. "ימינה" תיטמע בליכוד בתנאים אופטימליים ובנט יהיה ראש ממשלה כמה חודשים ואחר-כך ברוטציה עם נתניהו.

כשהמנדט יהיה בידיים של בנט, יהיה לו "שוט" שיאפשר לו לשלוט. בנט מסכים לקיום הדיל הזה רק במידה והמנדט להרכבת הממשלה יהיה שלו, בהמשך השבוע. רק כך הוא יוכל לשלוט במהלך ויהיה לו "שוט" מול נתניהו: בכל רגע נתון, הוא יוכל לדלג בחזרה לצד של "גוש השינוי" ולהקים שם ממשלה.

בנט נמצא בהתלבטות אמיתית. הוא עוד לא קיבל את ההחלטה האחרונה והכל הפיך. הוא יודע, טוב מרבים אחרים, שאי אפשר לסמוך על מילתו של נתניהו וכי הסיכוי ש"ייעקץ" כפי שנעקץ לאחרונה בני גנץ, גדול. מצד שני, הוא חושש להקים את "ממשלת השינוי". הלחץ הכבד שמופעל עליו מצד הביביסטים, כמו גם חתירתה של איילת שקד לכיוון הליכוד, עושים את שלהם.

גורם הבקיא במגעים שניהל בנט בשבועות האחרונים אמר לי אתמול את הדברים האלה: "אם הדיל של בנט ונתניהו אכן ייצא לפועל, מדובר במצב בו בנט לא הצליח לעמוד בפני הלחץ של שקד ומתעוררת השאלה איך הוא היה מצליח לעמוד בפני הלחץ של ביידן, או של איראן". על פי הגורם הזה, התכנית של שקד פשוטה: היא "זורקת את נפתלי למלתעות של נתניהו" ובכך מחסלת אותו פוליטית ומפלסת את דרכה לליכוד".

נפתלי בנט יחד עם איילת שקד במהלך מסיבת עיתונאים בכנסת. 19 בנובמבר 2018. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
"זורקת את נפתלי למלתעות של נתניהו". בנט ושקד/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

עוד נודע, כי המהלך של נתניהו עם בנט "הוכשר" במה שמכונה "דירקטוריון בלפור", כלומר זוכה לתמיכת הרעיה והבן. המהלך כולו קרה בעיצומו של המו"מ שניהל בנט עם גוש השינוי, מו"מ שהגיע לפסים אופרטיביים ונוהל ע"י צוותי מו"מ שהועמדו לצורך כתיבת קווי יסוד לממשלת השינוי.

"אם אכן בנט הולך בסוף לדיל עם נתניהו", אמר לי הבוקר גורם בכיר בגוש השינוי, "זה יהיה הסיבוב הכי מרהיב וציני שעשה פוליטיקאי בישראל על שותפיו הפוטנציאליים. לפיד, ולא רק לפיד, האמין לבנט ובסופו של דבר המהלך כולו היה סרק". חובה להוסיף כאן כי בנט עצמו עוד לא קיבל את ההחלטה האחרונה, הכל הפיך והמצב האמיתי הוא שבנט פשוט שומר לעצמו את כל האופציות פתוחות.

כמה ממקורביו של ברקת, איתם דיברתי, התקשו להכחיש את פרטי הסיפור הזה, אך טענו כי "לא הוצגה תכנית אופרטיבית" או "לא היה שם לו"ז לשום דבר". התגובה הרשמית מטעמו של ברקת היא זו: "מדובר בשקר מוחלט. ניר ברקת תומך בראש הממשלה נתניהו ובמאמציו להקים ממשלת ימין". אני מניח שביסמוט וברדוגו יכחישו בתוקף את הפרטים שנמסרו כאן, ויקפידו על חסיון הפגישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully