וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד אל-קאעדה ודאעש: רוסיה הכניסה את הרשת של נבלני לרשימת הטרור

הרשויות מחריפות את המאבק בארגונו של מנהיג האופוזיציה הכלוא, שהתפרק לקראת המהלך הצפוי נגדו. זאת על אף שהדיון בבית המשפט עוד מתנהל. "מלחמה בשחיתות ברוסיה של פוטין היא 'קיצוניות'", אמר אחד ממקורביו של נבלני. עורך דין של הארגון הואשם בחשיפת מידע מהחקירה

בווידאו: נבלני השתתף בשימוע דרך שיחת ווידאו/צילום: רויטרס

רוסיה הכניסה היום (שישי) את ארגונו של מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני לרשימת ארגוני הטרור ואסרה למעשה את פעילותו במדינה. רשת הפעילים של נבלני, שפעלה לחשיפת שחיתות בצמרת הקרמלין, הודיעה אתמול על פירוקה לקראת המהלך הצפוי של שירות הפיקוח הפיננסי של רוסיה. בין הארגונים הנוספים ברשימה נמצאים דאעש ואל-קאעדה.

עדיין לא ברור אם המהלך קשור לבקשה של התביעה מוקדם יותר החודש להגדיר את רשת הפעילים האזורית של נבלני והקרן למאבק בשחיתות שלו בתור ארגונים קיצוניים. ואולם, מתאם הפעילות לשעבר של נבלני במוסקבה, אולג סטפנוב, ציין כי יש קשר בין המקרים.

"כמובן, למה לחכות, אחרי הכול, החלטת 'בית המשפט' כבר ידועה מראש: מלחמה בשחיתות ברוסיה של פוטין היא 'קיצוניות'", כתב בטלגרם. "הם אפילו לא מנסים להעמיד פנים של חוקיות". הדיון בבית המשפט צפוי להימשך ב-17 במאי.

מסך המציג את אלכסיי נבלני הכלוא במהלך שימוע מרחוק בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 29 באפריל 2021. AP
מסך המציג את אלכסיי נבלני הכלוא במהלך שימוע מרחוק בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 29 באפריל 2021/AP

במקביל, הרשויות תחקרו היום את איוואן פבלוב, אחד מבכירי עורכי הדין לזכויות אדם במדינה המייצג את הקרן של נבלני במשפט. אחרי שכוחות הביטחון החרימו מסמכים מביתו, הוא הואשם בחשיפת מידע מסווג על החקירה וזומן לבית משפט בעצמו. אם יורשע, הוא עומד בפני שלושה חודשי מאסר ואיבוד מעמדו כעורך דין. הוא סיפר לכתבים מחוץ למלון במוסקבה כי הוא נחקר תחילה על מקרה אחר, שבו הוא מייצג עיתונאי לשעבר.

רשת הפעילים של נבלני הוקמה במהלך קמפיין הנשיאות שלו ב-2018, אך שבסופו של דבר הוא נפסל מהתמודדות מול פוטין. בהמשך, נבלני ותומכיו ניהלו אסטרטגיה שבה התגייסו לטובת המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לגבור על אלו של הקרמלין בבחירות המקומיו והמחוזיות. הרדיפה אחרי נבלני והאופוזיציה התגברה לקראת הבחירות לפרלמנט בספטמבר, והכנסת הקבוצה לרשימת ארגוני הטרור תאפשר לרשויות לעצור את חבריה ולהטיל עליהם עונשי מאסר ממושכים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אתמול נראה נבלני לראשונה מאז כליאתו, בשימוע בבית משפט במוסקבה דרך שיחת וידאו. הוא היה לבוש במדי אסירים, מגולח ונראה כחוש אחרי שסיים שביתת רעב בת שלושה שבועות. אחד מעורכי דינו סיפר כי הוא שוקל 72 ק"ג בלבד, 22 ק"ג פחות בהשוואה לינואר.

הדיון עסק בערעור על הרשעתו בהכפשת וטרן ממלחמת העולם השנייה שהופיע בסרטון התומך בפוטין. בית המשפט דחה את הערעור של נבלני, אך הוא לא חסך מילים קשות מפוטין. הוא סיפר כי נלקח להתרחץ לפני השימוע כדי להיראות "הגון", והוא הפשיל את מדי האסיר שלו כדי לחשוף חולצה קצרה שבקושי הסתירה את גופו הדקיק.

"הסתכלתי במראה, ואני נראה כמו שלד", אמר נבלני. "אני רוצה לומר לבית המשפט היקר, המלך שלכם הוא עירום" אמר נבלני על מנהיגה של רוסיה ב-20 השנים האחרונות. "המלך הערום והגנב שלכם רוצה לשלוט עד הסוף. עוד עשר שנים, עוד עשור גנוב".

נבלני פתח בשביתת רעב ב-31 במרץ בדרישה לטיפול רפואי הולם לכאבים שחש בגבו וברגליו מאז כליאתו במושבת עונשין. בשבוע שעבר הודיע כי יפסיק אותה בהדרגה אחרי שזכה לביקור של רופאים מחוץ לכלא, אפילו כשעתידו הפוליטי שלו ושל תנועתו לוט בערפל. מדינות במערב הזהירו את רוסיה כי היא תישא בתוצאות אם נבלני ימות בכלא. שירות בתי הכלא של רוסיה טוען שהוא זוכה לטיפול כמו יתר האסירים וכי מצבו הבריאותי משביע רצון.

נבלני בן ה-44 היה מתנגדו הבולט ביותר של פוטין בעשור האחרון. הוא נעצר בינואר לאחר שובו מגרמניה, בתום חמישה חודשי החלמה מהרעלתו בגז עצבים. הקרמלין מכחיש את טענות נבלני ומדינות המערב בדבר מעורבות בניסיון חיסולו בקיץ האחרון, שהוביל לקריסתו במהלך טיסה פנימית מסיביר למוסקבה.

בפברואר הוא נידון לשנתיים וחצי מאסר בשל הפרת שחרורו על תנאי בעודו נרפא בגרמניה. העונש נובע מהרשעתו במעילה ב-2014, שלטענת נבלני נתפרה נגדו. בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי היא אינה חוקית, אך הרשויות ברוסיה התעלמו מהפסיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully