וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב החלה בנסיגה מאפגניסטן, וטליבאן מגביר את מתקפותיו

תהליך יציאת הכוחות הזרים יימשך עד 11 בספטמבר, ובינתיים הארגון הקיצוני מגביר את האלימות נגד כוחות הביטחון. לפי גורמי ביטחון, מאות נהרגו בשבועיים האחרונים, בהם עשרות אזרחים. חשש שטליבאן ישתלט מחדש על המדינה, באל-קאעדה נערכים ל"מלחמה בכל החזיתות נגד אמריקה"

בווידאו: ביידן הכריז על נסיגה מאפגניסטן עד 11 בספטמבר/צילום: רויטרס

ארצות הברית החלה רשמית בנסיגתה מאפגניסטן, במקביל להתגברות המתקפות של טליבאן נגד כוחות הביטחון. בכירים אפגניים אמר וכי הארגון מנהל מפגן כוח ומנסה להרחיב את אזורי השליטה שלו לקראת עזיבת הכוחות הזרים עד 11 בספטמבר, היעד החדש שהציב נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לסיום המלחמה בת 20 השנים, הארוכה בהיסטוריה האמריקנית.

שני גורמים ביטחוניים בכירים אמרו כי כ-120 אנשי כוחות הביטחון האפגניים, 65 אזרחים ויותר מ-300 לוחמי טליבאן נהרגו ב-15 הימים האחרונים, ועוד עשרות נוספים נפצעו ברחבי המדינה.

דובר משרד הפנים ציין כי טליבאן ביצע לפחות שישה פיגועי התאבדות וכמה חיסולים ממוקדים, והטמין 65 מטעני צד שכוונו נגד כוחות הממשלה. הוא מנה יותר מ-60 אזרחים הרוגים ו-180 פצועים, אך לא סיפק את נתוני האבידות של כוחות הביטחון, בהתאם לנוהג של הממשלה בקאבול. הוא אמר כי עשרות לוחמי טליבאן, בהם כמה מפקדים, נהרגו במהלך הפעילות.

דובר טליבאן, זביחאללה מוג'האד, דחה את טענות הממשלה ולפיהן הוא אחראי להרג אזרחים, ואמר כי הם נפגעו בהתקפות אוויריות וקרקעיות של צבא אפגניסטן. הוא לא הגיב על מספר ההרוגים משורות הארגון הקיצוני או מכוחות הביטחון.

ביידן הכריז מוקדם יותר החודש כי ארצות הברית תחל בהוצאת יותר מ-2,000 חייליה מ-1 במאי ועד 11 בספטמבר, ביום השנה ה-20 לפיגועי אל-קאעדה שהובילו לפלישה האמריקנית באותה השנה. בשל יציאת הכוחות האמריקניים, גם הכוחות הזרים במדינה שנמצאים תחת פיקוד נאט"ו יסוגו במקביל. ארצות הברית הזהירה את טליבאן לבל ינסה לתקוף את כוחותיה בעת הנסיגה, אחרי כשנה וחצי שבה נמנע ממתקפות אלימות כלפי הכוחות הזרים במדינה.

דובר משרד ההגנה של אפגניסטן אמר כי מאז ההכרזה של ביידן, היקף האלימות במדינה זינק בכרבע, עם מתקפות של טליבאן ב-21 מ-34 מחוזות המדינה. "אנחנו כבר בעיצומה של מתקפת האביב השנתית של טליבאן, אבל אנחנו ערוכים ועורכים את מבצעינו", אמר גורם בכיר בממשל האפגני, שדיבר בעילום שם. ראש המודיעין האפגני, אחמד זיה סיראג', אמר כי טליבאן הגביר בימים האחרונים את האלימות ל"רמתה הגבוה ביותר".

במקביל, צמרת הביטחון האפגנית הגיעה למחוז ראזני שבמרכז המדינה כדי לדון במצב, לאור הדיווחים על ריכוז כוחות של טליבאן באזור במטרה לכבוש את האזור האסטרטגי.

מאמצי השלום בין טליבאן לאפגניסטן, שהחלו בקטאר בשנה שעברה לאחר ההסכם בין הארגון לממשל טראמפ, לא רשמו שום התקדמות. וושינגטון דחפה לקיום פסגת שלום בטורקיה בהמשך החודש, אבל היא נדחתה לאחר שטליבאן זעם על דחיית מועד הנסיגה הסופי המקורי, מחר. טרם נקבע מועד חדש לשיחות.

מתנגדי הנסיגה האמריקנית חוששים מהשתלטות מחודשת של טליבאן על המדינה ועל התבססות מחודשת של אל-קאעדה, עשור אחרי שמנהיגו ומייסדו אוסמה בן לאדן חוסל בפעולה אמריקנית בפקיסטן השכנה. שני פעילים באל-קאעדה אמרו לרשת CNN כי הם נערכים ל"מלחמה בכל החזיתות" נגד ארצות הברית, עד שיסוג מכל המדינות המוסלמיות. טליבאן התחייב בהסכם השלום עם ארצות הברית להתנתק מאל-קאעדה, אך בפועל הקשרים הענפים ביניהם נמשכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully