וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות ההרוגים בהר מירון הגיעו לאבו כביר: "לא פועל במהירות מספקת"

עודכן לאחרונה: 30.4.2021 / 16:32

המשפחות התייצבו במכון לרפואה משפטית לזיהוי קרוביהם שנמחצו למוות בהילולת הרשב"י. לטענתן, העבודה לא נעשית בדחיפות הנדרשת למניעת בעיית הלנת המת: "אנחנו גמורים פה". סמוטריץ' הצטרף: "זו התעללות במשפחות". 19 מבין 45 גופות הועברו עד כה לאבו כביר

בווידאו:קרובי הרוגי האסון בהר מירון זועמים על העיכוב בהודעה ובזיהוי/צילום: ראובן קסטרו, שי מכלוף ומירב כהן, עריכה: אסף דרורי ואביעד בללי

משפחות ההרוגים באסון הר מירון החלו להגיע היום (שישי) לזיהוי קרוביהם במכון לרפואה משפטית באבו כביר. במכון בתל אביב נמצאות כעת 19 גופות. חרדים טענו שהמכון לא עובד במהירות מספקת, ולא מודע לדחיפות הנדרשת לבעיית הלנת המת - ויוצרים עיכוב בקבורת ההרוגים. השר אריה דרעי התייצב גם הוא במקום, וגם הרב הראשי לישראל, דוד לאו, צפוי להגיע למקום, כדי לסייע למשפחות, לתת מענה לשאלות הלכתיות, ולקדם את סיום הזיהוי של המתים עוד בטרם כניסת שבת.

"אנחנו פונים לכל מי שיכול לעזור - שיקדם פה את העניין", אמרו שניים מקרובי ההרוגים, "מהמכון הפתולוגי, מהמשטרה - שיזרזו את השחרור שלהם כמה שיותר מהר. אמהות מתמוטטות פה, נופלות על הרצפה. לא משחררים אותם בגלל בירוקרטיה".

"אנחנו עומדים פה חמש-שש שעות, וצריכים להספיק את שבת, להגיע לירושלים וחיפה וכל מיני מקומות", הסבירו. "אנחנו פשוט גמורים פה. צעקנו בפנים, צעקנו בחוץ. בכל מקום".

למכון לרפואה משפטית הועברו החל מהשעה 12:00 ועד השעה 13:15, 45 גופות הרוגי האסון במירון, ונכון לשעה 16:30 זוהו 12 מהן. ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית התייחס לתהליך הזיהוי שמבצע המכון לרפואה משפטית: "אנחנו פועלים במלא המרץ, אך יש להבין שמדובר בתהליך מורכב ורגיש ועלינו לפעול באחריות ולהמנע חלילה מטעויות גורליות".

משפחות מגיעות לאבו כביר לזהות גופות, 30 באפריל 2021. ראובן קסטרו
המכון לרפואה משפטית, היום/ראובן קסטרו
משפחות מגיעות לאבו כביר לזהות גופות, 30 באפריל 2021. ראובן קסטרו
המכון לרפואה משפטית, היום/ראובן קסטרו

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת על העיכוב. "בשל המספר הרב של הנפטרים, והעובדה שמדובר ביום שישי ובמשפחות דתיות, נדרש אישור משפטי מידי לנוהל זיהוי ושחרור מהיר שאינו כולל C.T ודגימת דם - אלא מסתפק בזיהוי חזותי של קרובי המשפחה", אמר. "התעקשות על עמידה בנוהל הזיהוי הרגיל במקרה הזה היא התעללות במשפחות. אני פועל בעניין מול הגורמים השונים".

לדבריו של יו"ר עזר מציון, הרב חנניה צ'ולק, "אסון גדול כזה עוד לא היה במדינה שלנו. אני הרבה שנים מתנדב באבו כביר פה ובהרבה מקומות ולא היה כזה אסון. מה יש להגיד, רחמנות על המשפחות. יש פה אבא ששני ילדים שלו נפטרו. משתדלים לחזק את המשפחות לתמוך במשפחות הקשות. הלילה הקמנו חפ"ק כדי לעזור למשפחות נעדרים. לפחות אלה שחיים שנדע עליהם".

יותר מ-150 בני אדם נפצעו בתקרית במירון, ביניהם 18 שפונו במצב קשה, שמונה פונו במצב בינוני והיתר במצב קל. המעבר שימש יציאה מרחבה מרכזית בהר, וכתוצאה מחסימה של המשטרה נוצרה צפיפות גדולה שגרמה לדוחק של מאות אנשים. באחד הקטעים במעבר היה גרם מדרגות, אנשים נפלו בו אחד על השני, וחלקם נמחצו.

הרב חנניה צולק יו"ר ארגון עזר מציון - משפחות מגיעות לאבו כביר לזהות גופות, 30 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"אסון כזה עוד לא היה". הרב חנניה צ'ולק/ראובן קסטרו
משפחות מגיעות לאבו כביר לזהות גופות, 30 באפריל 2021. ראובן קסטרו
המכון לרפואה משפטית, היום/ראובן קסטרו

התקשורת בהר קרסה מיד לאחר מכן, והשוהים במקום לא הצליחו לחייג לבני משפחותיהם או לשלוח הודעות כתובות. חלק מהם קיבלו הודעות ווטסאפ שמבשרות על מותם של קרוביהם, ומנסים לברר אם יש בהן אמת. מוקדים רבים לסיוע נפשי נפתחו למשפחות ולנפגעים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בזירה.

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) פתחה בבדיקת האסון. בסיום התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הוחלט כי ייבחנו חשדות לפלילים מצד שוטרים, וכן כי המשטרה לא תגבה עדויות מהמעורבים במסגרת החקירה שהחלה. אנשי מח"ש נמצאים בזירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully