וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תדהמה בבריטניה: אושרו ניסויי שיבוט בעוברי אדם

21.12.2000 / 0:15

ההחלטה התקבלה היום בבית הנבחרים; מדענים מאמינים כי התאים העובריים יחוללו מהפיכה בטיפול במחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון; אחד המתנגדים: "הדרך לשיבוט אדם קצרה מתמיד"

מאת מוטי גל

בית הנבחרים הבריטי אישר היום בהחלטה חסרת תקדים ניסויים מדעיים בעוברי אדם. ההחלטה זכתה לרוב של 366 חברי הבית שהצביעו בעד הניסויים, לעומת 174 שהתנגדו.

מטרת ההחלטה לאשר את הניסויים בעוברי אדם הינה לאפשר טכנולוגיה דומה לזו שהביאה לשכפולה של דולי הכבשה באמצעות הנדסה גנטית. מדובר בנטילת תאי אב מעוברים בשלב התפתחותי מוקדם, בו מספר תאים בודד מכיל את הביצית המופרית, ימים אחדים לאחר המיפגש עם הזרעון. המדענים מאמינים כי תאים עובריים אלו יחוללו מהפיכה של ממש בטיפול במחלות ניווניות כגון אלצהיימר ופרקינסון.

ההתנגדות המוסרית העזה כנגד שיבוט וניסויים בעוברי אדם נובעת ממושג במדע האתיקה הנקרא "המדרון החלקלק". החשש הוא שתחילת השימוש בתאי עוברים אנושיים עלולה להביא למצב מעוות בו ייעשה שימוש לרעה בתאים עד לשכפול אנושי או לברירת עוברים "מוצלחים" יותר. "שנים מעטות מפרידות בינינו לבין שיכפול בני אדם", אמר ד"ר פיטר גארט, חוקר בריטי המתנגד נחרצות להחלטה. "בשעה שאתה פותח את השערים לשימוש בעוברי אדם למטרות ניסויים, הרי שהדרך לשיבוט הריון קצרה מתמיד". עם זאת, שרת הבריאות איבט קופר ניסתה להרגיע את הרוחות, ואמרה כי הניסויים יביאו מרפא לסובלים ממגוון רחב של מחלות חשוכות מרפא.

ד"ר האוורד סטואייט, רופא וחבר בית הנבחרים, בספק אם ההחלטה תביא להתקדמות של ממש בעולם המדע. "האישור עלול להביא למצב בו ישובטו 15 דיוויד-בקהאמים ליצירת נבחרת הכדורגל המושלמת, מצב שעלול להביא לאסון". חברי פרלמנט שהתנגדו להצעת החוק, הודיעו כי על אף אישורו, יוטלו מגבלות שימנעו מצב של שימוש לא אתי בתאי העוברים. כך או כך, יעברו עוד עשרות שנים עד שניתן יהיה, תיאורטית לפחות, להגשים את התחזית הגרועה מכל של שיבוט אנושי שלם.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully