וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגובה המהירה והיירוט הכושל: תחקיר הטיל הסורי לנגב

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 7:21

מתחקיר ראשוני של צה"ל על ירי טיל הנ"מ מסוריה עולה כי למרות שהסיכוי ליירוט מוצלח היה פחות מ-50% המפקדים בשטח קיבלו החלטה לשגר את המיירט, שפספס את המטרה. עוד עולה מהתחקיר כי סוללות הגנה אווירית מסוג אחר היו יכולות לספק הגנה גבוהה יותר ולמנוע פגיעה

למפקדי סוללת ההגנה האווירית היו שניות בודדות להחליט אם לנסות ליירט את הטיל הסורי שנחת בנגב - כך עולה היום (ראשון) מתחקיר ראשוני של צה"ל. למרות שהסיכוי להצלחה היה פחות מ-50%, ושבסופו של דבר הניסיון נכשל והטיל התפוצץ באוויר, מפקדים בכירים בחיל האוויר טענו כי שיקול הדעת היה נכון. עם זאת, עולה מהתחקיר כי סוללות הגנה מסוג אחר היו יכולות לספק הגנה גבוהה יותר ולמנוע פגיעה.

מתחקיר ראשוני בצה"ל מתברר כי בלילה שבין רביעי לחמישי בשבוע שעבר שיגר מערך ההגנה האווירי הסורי יותר מעשרה טילי נ"מ מדגם SA-5 שנועדו לפגוע במטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי או באמצעי לחימה ששוגרו על ידי כלי טיס לעבר מטרות קרקעיות.

רסיסי הטיל SA-5 שנמצאו הלילה בסמוך לדימונה, 22 באפריל, 2021. סוניה רביבו, תמונות גולשים
הסיכוי להצלחה היה פחות מ-50%. רסיסי טיל הנ"מ הסורי/תמונות גולשים, סוניה רביבו

מרבית הטילים הסורים התפוצצו באוויר מבלי לפגוע באף כלי טיס או חימוש, אך טיל אחד מסיבה לא ברורה המשיך לטפס אל גובה של כ-40 אלף רגל ולאחר מכן החל בנפילה בכיוון דרום הארץ. לפי התחקיר, בעת האירוע, מפקדי סוללת ההגנה האווירית של צה"ל שהסוג שלה נאסר לפרסום היו צריכים להחליט האם לשגר לעבר אותו טיל או לוותר ולאפשר לו ליפול בעורף המדינה. לבסוף בוצע ירי הנ"מ, אך המיירט פספס את הטיל שמשקלו כ-200 קילו חומר נפץ.

רסיסי הטיל SA-5 שנמצאו בסמוך לדימונה, 22 באפריל, 2021. סוניה רביבו, תמונות גולשים
הטיל המשיך לטפס לגובה של 40 אלף רגל ונפל. רסיסי הנ"מ הסורי/תמונות גולשים, סוניה רביבו

עוד עלה מהתחקיר כי לטיל הסורי יש מנגנון השמדה עצמית שהיה אמור לפעול ברגע שהוא החטיא את המטרה לעברה שוגר אך ככל הנראה בגלל כשל טכני הוא לא פעל. בנוסף, באזור בו נמצאו שרידי הטיל הסורי בנגב לא אותר בקרבתם מכתש, מאחר והטיל הסורי התפוצץ באוויר ורסיסים קטנים ממנו התפזרו ברדיוס גדול בשונה מרקטה או טיל קרקע-קרקע. כך למעשה שלל התחקיר את הטענה כי הטיל כוון לתשתיות מדינה רגישות במרחב דימונה.

התחקיר הראשוני העלה גם כי הימצאותה במרחב של סוללות הגנה אווירית מסוג אחר הייתה יכולה לפתור את הבעיה ולספק הגנה גבוהה יותר. התחקיר טרם הסתיים ולכן לא הוצג במלואו למטה הכללי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully