וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הדיון על הסכם הגרעין: שיגור הטיל לנגב מסמל את בעיית המשילות בסוריה

22.4.2021 / 19:10

בעוד כמה ימים ימריאו בכירי מערכת הביטחון לארה"ב, לדון עם מקביליהם על סוגיית הגרעין האיראני. פיצוץ טיל הנ"מ בנגב ממחיש את אחד הנושאים שיעמוד בלב השיחות - בעיית הממשל בדמשק, שלפי הבכירים נובע מסלחנות המעצמות כלפי ההתבססות האיראנית

בווידאו: אזעקה נשמעה באזור דימונה, טיל ששוגר מסוריה התפוצץ/צילום: ידיעות מהשטח

שיגור טיל הנ"מ הסורי במהלך הלילה (חמישי) לשטח ישראל מסמל את מה שמגדירים גורמים במערכת כ"בעיות המשילות החריפות" במדינה. עיתוי השיגור מגיע ימים אחדים לפני שבכירי מערכת הביטחון, בהם ראש המוסד יוסי כהן, טסים לארצות הברית כדי לקיים שיחות עם מקביליהם על הסכם הגרעין, והנושא הסורי צפוי לעמוד בלב השיחות אחרי סוגיית הגרעין.

בישראל מעריכים כי אותו אובדן משילות נובע מהסלחנות של המעצמות, בהן ארצות הברית, בכל מה שקשור להתפשטות האזורית והתמיכה בטרור של כוח קודס האיראני. בשנתיים האחרונות העלה צה"ל לפי דיווחים את היקף התקיפות ברחבי סוריה נגד יעדים איראניים במטרה לסכל הברחות נשק, את תהליך הקמת בסיסים צבאיים ואתרי יצור אמצעי לחימה.

נשיא סוריה, בשאר אל אסד במהלך נאומו בפרלמנט הסורי 12 באוגוסט 2020. רויטרס
אמנם מחויב לאיראנים, אך היה רוצה לראות אותם עוזבים את סוריה. אסד/רויטרס

עם זאת, האיראנים לא מרפים בתהליך ומתאמצים לשנות דרכי פעולה כדי להערים על קהילת המודיעין הישראלית. בישראל מעריכים כי האיראנים הצליחו בשנה האחרונה, חרף הסנקציות, להרים את הראש מעל המים בכל מה שקשור למשבר הכלכלי שפקד אותם בעקבות העיצומים שהטיל עליהם נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ.

בישראל מעריכים כי נשיא סוריה בשאר אסד אומנם מחויב לאיראנים על העזרה במלחמה נגד המורדים וארגוני הג'יהאד העולמי בשטח המדינה, אך היה רוצה לראות אותם עוזבים את סוריה או לפחות מפסיקים את תהליך ההתבססות שגורר אחריו לפי פרסומים זרים תקיפות של חיל האוויר הישראלי וכפועל יוצא לבריחת משקיעים וחברות בינלאומיות.

רסיסי הטיל SA-5 שנמצאו הלילה בסמוך לדימונה, 22 באפריל, 2021. סוניה רביבו, תמונות גולשים
רסיסי טיל שאותרו ביישוב אשלים, הבוקר/תמונות גולשים, סוניה רביבו

גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היה רוצה לראות את האיראנים מפסיקים את תהליך ההתבססות האיראני בסוריה, אך בשלב זה הוא בוחר שלא להתערב. בכך, פוטין משחק משחק כפול ולא מתנגד לתקיפת יעדים איראניים ברחבי סוריה על ידי חיל האוויר הישראלי.

לפי הערכות, הקו המנחה של ראש המוסד כהן בשיחות עם האמריקנים יכלול מסר ברור לפיו איראן תתחזק כלכלית ובהמשך לכך גם צבאית. אך לא רק בתוך איראן עצמה אלא בכל רחבי המזרח התיכון בהתאם להסכם המתהווה בין וושינגטון לטהראן על פרויקט הגרעין. דוגמאות למימון טרור ומאמץ בלתי פוסק לערער יציבות משתקפות היטב בתימן באמצעות המימון של איראן את החות'ים, את חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ומעל כל ארגוני הטרור נמצא ארגון חיזבאללה.

ראש המוסד, יוסי כהן במהלך השתתפותו בכנס הסייבר אוניברסיטת תל-אביב 24 ביוני 2019. -, פלאש 90
מסר ברור לפיו איראן תתחזק כלכלית ובהמשך לכך גם צבאית. כהן/פלאש 90, -

מציאות שכזו עשויה להגביר את חוסר היציבות האזורית ולכן את הביקורת מאחורי הקלעים על ההסכם המתהווה מעבירים גם ראשי מדינות ערביות. לפי הערכות במערכת הביטחון, הישראלית האיתות לכך שהמעגל הקרוב של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לא מתעמק בענייני המזרח התיכון, ובא לידי ביטוי באמצעות העשרת אורניום לרמה של 60% באמצעות צנטריפוגות חדשות והגברת הפעילות החתרנית באזור ללא תגובה אמריקאית משמעותית שבשלב הזה היו מעדיפים לקדם את ההסכם על פרויקט הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully