וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נועד לפגוע במטוסים, אך לא תמיד מדויק: זה הטיל ששיגרה סוריה לעבר הנגב

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 8:25

טיל קרקע אוויר התפוצץ סמוך לדימונה, ובתגובה חיל האוויר תקף באזור דמשק. הטיל, SA-5 מתוצרת רוסיה, שוגר מסוללת ההגנה האווירית הסורית, ולעתים חורג מאוד מהטווח שאליו כוון. לפי פרסומים זרים, ב-2018 סוריה אף הצליחה להפיל באמצעותו מטוס F-16 ישראלי

שמי דמשק, סוריה, מוארים בטיל נ"מ ששוגר בעת תקיפה של ארה"ב, 14 באפריל 2018. AP
ב-2018 סוללות SA-5 הפילו בשוגג מטוס תובלה רוסי. סוללת נ"מ סורית בעת תקיפה אמריקנית/AP

שיגור טיל הנ"מ הלילה (חמישי) מסוריה לשטח ישראל הוא לא הפעם הראשונה שבה משתמש הצבא הסורי באמצעי לחימה זה, טיל ה-SA-5 מתוצרת רוסיה. מדובר בטיל נגד מטוסים לטווח בינוני וארוך, הכולל רדיוס של מאות קילומטרים, שכבר כוון בעבר נגד מטוסי חיל האוויר הישראלי.

ה-SA-5 הוא בעל ראש נפץ קרבי של יותר מ-200 קילוגרמים (ללא שיפורים), שנועד לפגוע במטוסים בגובה של 40 אלף רגל. טיל זה הוא בעל מנוע אנרגטי, ולעתים חורג מאוד מהטווח שאליו התכוונו מפעילי סוללת הטילים.

לפי פרסומים זרים, כבר באוקטובר 2017 שיגר צבא סוריה טיל מסוג זה לעבר מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי, שביצעו פעילות שגרתית בשמי לבנון לצרכי איסוף מודיעין. גם אז, מטוסי קרב הגיבו לשיגור הטיל ותקפו את סוללת הטילים.

מטוסי התקיפה של חיל האוויר חמקן אף 15 ואף 16. ראובן קסטרו
התמודד עם ה-SA-5 הרוסי. מטוס F-16 של חיל האוויר/ראובן קסטרו

בפברואר 2018, לפי פרסומים זרים, הסורים שיגרו יותר מ-20 טילים כאלו לעבר מטוסי קרב של חיל האוויר. אחד מהם אף פגע והפיל מטוס F-16 מסוג סופה מעל שמי ישראל. הטייס והנווט נטשו את המטוס, שהתרסק.

אירוע שלישי התרחש בספטמבר 2018. לפי דיווח זר, סוללות SA-5 סוריות שיגרו טילים לעבר מטוסים ישראליים, אך פגעו והפילו בשוגג מטוס תובלה רוסי מסוג איליושין 20, ששימש אז כמטוס לאיסוף מודיעין. המטוס הרוסי התרסק מעל הים התיכון, והחיילים הרוסים שהיו בו נהרגו.

במקרה נוסף, ביוני 2019, התרחשה תקרית נוספת. הפעם הצבא הסורי שיגר טילי SA-5 לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי ואחד הטילים נחת בטעות בקפריסין הטורקית וגרם לשריפה.

פיצוץ באזור דמשק, סוריה, 8 באפריל 2021. סאנ"א, אתר רשמי
פיצוץ באזור דמשק, 8 באפריל/אתר רשמי, סאנ"א

רצף האירועים הלילה החל עם דיווח בתקשורת הסורית לפיו ישראל תקפה מטרות סמוך לדמשק, ובעקבות כך מערכות ההגנה האווירית במדינה הופעלו. בהמשך, דובר צה"ל אישר כי טיל נ"מ שוגר מסוריה ונפל באזור דימונה, וכי הירי חדר בשוגג את המרחב האווירי הישראלי, והטיל נפל בנגב. בתגובה לאותו שיגור, חיל האוויר תקף את הסוללה ששיגרה את הטיל וכן סוללות טילי קרקע אוויר נוספות במרחב הסורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully