וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפלים בשיטתיות": יישובי ואדי ערה במאמץ להיחשב אזור בעדיפות לאומית

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 12:38

בית המשפט העליון ידון היום בעתירה שהוגשה בשם הרשויות המקומיות הערביות באזור נגד "מדיניות ממשלתית מפלה" בהטבות בתחום הדיור. לטענת העותרים יישובים "עשירים" יותר זוכים להטבות לעומת מקומות "עניים" בשל חלוקה לא צודקת. "המוחלשים מודרים בגלל מניפולציה של הממשלה"

העיר אום אל-פחם על רקע ואדי ערה ב-30 בינואר 2020. רויטרס
לא נכללה בהטבות. אום אל-פחם/רויטרס

בית המשפט העליון ידון היום (שני) בעתירה שהוגשה בשם כל הרשויות המקומיות הערביות בוואדי ערה, נגד "מדיניות ממשלתית מפלה" כלשונם, במתן הטבות בתחום הדיור. העתירה הוגשה על ידי המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עדאלה, המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, בשיתוף "הוועד העממי לשמירה על הקרקע בוואדי ערה".

העתירה, שהוגשה כנגד ראש הממשלה, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, מבקשת לבטל את החלטות הממשלה המגדירות את אזורי העדיפות להטבות בדיור, או לשנותן, כך שיישובי המשולש הצפוני ייכללו ברשימת הזכאים להטבות. ההטבות מפחיתות באופן משמעותי את עלויות הדיור בבנייה חדשה, וכוללות דמי חכירה מופחתים וסבסוד של משרד הבינוי והשיכון להוצאות תכנון, פיתוח, ניהול ופיקוח על קרקעות מדינה. על אף שהחוק קובע שהגדרת אזורי עדיפות תיעשה תוך התחשבות בחוסנם החברתי והכלכלי של היישובים, במטרה לצמצם פערים, יישובים "חזקים" הסמוכים לאלה שברשויות הערביות שעותרות, נהנים מההטבות.

"הממשלה מצליחה פעם אחר פעם ליצור מנגנונים שמפלים באופן שיטתי את האזרחים הערבים", מסבירות עו"ד סוהאד בשארה ומתכננת הערים ד"ר ענאיה בנא, "באמצעות מניפולציות בפרמטרים שונים, היא מעצבת מדיניות שתוצאתה היא ברורה - המוחלשים ביותר שהיו אמורים לעמוד בראש סדר העדיפויות הממשלתי, מודרים מרשימת מקבלי ההטבות, שנקבעה באופן לא ענייני. התוצאה הזו מעידה כי למעשה לא מתקיימת בפועל החלטת בג"ץ שהיתה אמורה לשים סוף להתנהלות המפלה הזו".

מפת של אזורי העידפות הלאומית באזור ואדי ערה. המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, אתר רשמי
מפה של אזורי העדיפות הלאומית בוואדי ערה/אתר רשמי, המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי

לטענת עדאלה, למרות לשונו הברורה של החוק, יישובי המשולש בוואדי ערה לא סווגו בהחלטות הממשלה כאזורי עדיפות לאומית, זאת על אף שהם נמצאים באשכול הנמוך של הדירוג החברתי-כלכלי וסווגו כיישובי "פריפריה חברתית". ההדרה של היישובים הללו מרשימת אזורי העדיפות לאומית נעשתה בטענה שהם שייכים לנפת חדרה, שלא עמדה במבחנים בהיותה בעלת ממוצע נפתי גבוה. "זוהי פיקציה לפיה 'ישוב עני' ייחשב כ'ישוב עשיר' מחמת שיוכו לנפה יותר מבוססת", כלשון העתירה.

כך למשל יישובי המועצה המקומית מעלה עירון (הכוללת את הכפרים מוסמוס, זלפה, מושיירפה, סאלם וביאדה) והעיר אום אל-פחם, המדורגים באשכול חברתי כלכלי 2, אינם נהנים מההטבות להן זוכים יישובים סמוכים, כדוגמת גבעת עוז ומגידו המשתייכות לנפת יזרעאל השכנה, או מצפה אילן וחריש שנכללו ברשימה בהיותם "יישובים חדשים", כמו גם ההתנחלויות מבוא דותן וחרמש.

במשרדי הממשלה הרלוונטיים סבורים שעתיד העתירה להידחות. "מפת ההנחות שנקבעה על ידי מועצת מקרקעי ישראל ולפיה פועלת רשות מקרקעי ישראל מתבססת על מפת אזורי העדיפות למתן הטבות בתחום השיכון של משרד הבינוי והשיכון, הנגזרת ממפת אזורי העדיפות הכללית שנקבעה על ידי הממשלה בהחלטה 3738 מאפריל 2018", אומרים ברשות מקרקעי ישראל, "ישובים שלא נכללו במפה הכללית ממילא לא יכללו במפת ההנחות למגורים".

ממשרד ראש הממשלה ומשרד הבינוי והשיכון טרם התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully