וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום הזיכרון שייך לכולנו": הטקס הראשון לזכר חללי צה"ל מהמגזר הערבי

13.4.2021 / 14:55

האירוע נערך ביוזמת "עמותת ערבים זה לזה" באתר הנצחה יחיד מסוגו, המוקדש לחיילי החברה הערבית שמתו בשירות בצה"ל. את האתר הקים יוסוף ג'הג'א, אביו השכול של סעיד שנפל בגיל 19 בפעילות מבצעית בעזה. "צה"ל הוא לא צבא הגנה ליהודים, הוא צבא הגנה לישראל"

בווידאו: טקס יום הזיכרון הראשון מסוגו והיחיד בארץ בחברה הערבית התקיים בערערה/צילום: שלומי גבאי

טקס יום הזיכרון התקיים היום (שלישי) בכפר ערערה במשולש, באתר ההנצחה היחיד מסוגו לחברה הערבית. באירוע, אותו יזמה עמותת "ביחד ערבים זה לזה", הועלה על נס זכרם של חללי צה"ל הערבים-ישראלים יחד עם שאר חללי מערכות ישראל.

את אתר ההנצחה "אוהל סעיד" הממוקם על גבעה המשקיפה על ואדי ערה, הקים תושב ערערה יוסוף ג'הג'א, אביו השכול של סמל סעיד ג'הג'א שנפל בגיל 19 במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה. על האנדרטה נכתב: "לזכר הבנים - חיילי צה"ל מוסלמים שנפלו באסון המנהרות ברפיח בשנת 2004". בכניסה לחדר ההנצחה חרוטים בעברית ובערבית שמות החיילים הערבים שנפלו ברפיח, ועל הקיר מאחור מתוח דגל ישראל. על מצבה שלצד האנדרטה נחקקו המילים: "אל תבכי אימא, אל תבכה אבא, אוהל סעיד - שוויון ושלום".

"אין יום שאבא שכול לא חושב על הבן שלו", אמר ג'הג'א, הנחוש לדבוק בדרכו של בנו. הוא סבור כי על הערבים בישראל להתנדב לשירות בצבא בעקבות אירועי אוקטובר 2000 בוואדי ערה. ג'הג'א אומר ששלח את בניו לצה"ל כדי לשנות את הדעה הקדומה של יהודים ישראלים כלפי ואדי ערה, ולהעביר מסר לציבור בישראל כי כל הבנים צריכים לשרת במדינה שבה הם חיים ולהגן עליה.

יוסף ג׳הג׳א, אב שכול, ערערה, 13 באפריל, 2021. שלומי גבאי, מערכת וואלה!
יוסף ג׳הג׳א, אב שכול, היום בטקס בערערה/מערכת וואלה!, שלומי גבאי

סעיד הותיר אחריו הורים, חמישה אחים - איהב, מוחמד, אחמד, הישאם ווליד, ושתי אחיות - רוזית ואנגאם. מאז קום המדינה, מתו כ-150 חיילים ערבים-ישראלים בשירות בצה"ל. כיום משרתים בצבא כאלף חיילים מהמגזר הערבי.

טקס יום הזיכרון בחברה הערבית,להנצחת זכרם של חללי צה"ל הערבים-ישראלים,ערערה, 13 באפריל 2021. שלומי גבאי
"אין יום שאבא שכול לא חושב על הבן שלו". טקס הזיכרון בערערה/שלומי גבאי

בטקס נשאו דברים גם רס''ן (מיל.) הישאם אבו ריא, הקצין הערבי-מוסלמי הראשון בצה''ל, שהדגיש כי "במותם הם ציוו לנו את השלום", ויוסף חדאד מנכ''ל "ביחד ערבים זה לזה", בעצמו נכה צה"ל ממלחמת לבנון השניה. את האירוע הנחתה לורינה ח'טיב, בת העדה הדרוזית מכפר סמיע שבגליל, בוגרת אוניברסיטת חיפה ועובדת משרד החוץ.

"צה"ל הוא לא צבא הגנה ליהודים, הוא צבא הגנה לישראל, לכל אזרחי מדינת ישראל", אמר חדאד בדברים שנשא בטקס, "כמו שהצבא שייך לכולנו, גם יום הזכרון שייך לכולנו. שילמנו מחיר כבד מאוד, ביחד. נזכור כל חייל וחייל, ביחד".

טקס יום הזיכרון בחברה הערבית,להנצחת זכרם של חללי צה"ל הערבים-ישראלים,ערערה, 13 באפריל 2021. שלומי גבאי
"כמו שהצבא שייך לכולנו, גם יום הזכרון שייך לכולנו". לורינה ח'טיב בטקס, היום/שלומי גבאי

"מאוד מרגש לקיים את טקס יום הזיכרון בחברה הערבית, ולכבד את זכרם של החללים הערבים בתוך שאר חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. זהו יום עצוב וכואב לכל החברה הישראלית כולנו צריכים ביום זה להרכין ראש ולזכור את אותם גיבורים שנפלו למען המדינה של כולנו, ולדאוג לשמור עליה ולהפוך אותה לטובה יותר ומאוחדת. יהי זכרם ברוך, אללה ירחמם", חדאד הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully