וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים: תומכים בחיסון בני 15-12

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 13:22

ההמלצה מגיעה לאחר מחקר שפייזר ערכו לאחרונה, שהדגים יעילות של 100% במניעת מחלה בגילאי 15-12, ללא תופעות לוואי משמעותיות. נכון להיום, 1 מכל 5 חיוביים לנגיף בישראל הוא מתבגר, וההדבקה מילדים הכפילה עצמה. "חזרה למערכת חינוך מלאה הפועלת כשגרה הינה משימה לאומית"

בווידאו: מנכ"ל פייזר מעריך שבני נוער יוכלו להתחסן נגד קורונה בסתיו/צילום: רויטרס

האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים מסרו היום (שלישי) כי הם תומכים בחיסון רחב היקף נגד קורונה של גילאי 15-12 בישראל, זאת לאחר שיתקבל אישור רגולטורי.

בנייר עמדה משותף שפרסמו היום האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים הודגש כי "בניגוד לסברה התאורטית כי קיים קושי להגיע לחיסון עדר, הרי שהמידע המצטבר לגבי השפעת החיסון בישראל מראה ירידה בהידבקות ילדים המקבילה לירידה במבוגרים, למרות שלא חוסנו, מידע זה מורה על הגנה צולבת (המכונה גם 'חיסון עדר')".

עם זאת, עולה כי למרות ששיעור התחלואה בקרב ילדים יורד יחד עם שיעור התחלואה הכללית, נכון לעכשיו עיקר המקרים המאומתים לקורונה בישראל הוא בילדים ובבני נוער, וכי 1 מתוך כל 5 חיוביים לנגיף הוא מתבגר בגילאי 18-10. השוואה בין תקופות פברואר עד נובמבר אשתקד לבין דצמבר עד אפריל השנה - מראה כי ההדבקה מילדים כמעט הכפילה את עצמה. "בחודשים האחרונים שיעורם היחסי עולה כגורם מדבק הן לילדים אחרים והן למבוגרים, כולל בתא המשפחתי", נכתב.

באשר למערכת החינוך, הבהירו כי "החזרתם של התלמידים למערכת חינוך מלאה הפועלת כשגרה הינה משימה לאומית". על פי דיווחים מהעולם ובישראל סגירת מוסדות החינוך תחת הגבלות הקורונה יצרה נזקים אצל בני נוער וילדים, הכוללים "הפרעות חרדה, הפרעות אכילה, שינויי התנהגות, ירידה ביכולות לימודיות, ועלייה באלימות בתוך המשפחה".

חיסוני קורונה לבני נוער בקופת חולים מכבי, היכל שלמה, תל אביב, 27 בינואר 2021. ארז מיכאלי
1 מכל 5 חיוביים לקורונה הוא מתבגר. בת נוער מקבלת חיסון בקופת חולים מכבי, תל אביב/ארז מיכאלי

ההמלצה מגיעה לאחר מחקר שחברת פייזר ערכה לאחרונה, אליו גויסו כאלפיים בני 15-12, שהדגים יעילות של 100% במניעת מחלה, ורמות נוגדנים גבוהות לעומת בני 25-16. במחקר לא נמצאו תופעות לוואי משמעותיות, ודווח בעיקר על כאב במקום ההזרקה ועל תופעות של חולשה, כאב ראש וצמרמורת - כולן חלפו תוך 48-24 שעות.

בישראל עד כה ניתנו כאלף מנות חיסון ללמעלה מ-600 בני 15-12 שנים בהליך של טיפול חמלה, לבעלי מחלות רקע קשות, או לבני בית של בעלי דיכוי חיסוני חמור. מקופת חולים מכבי וקופת חולים מאוחדת נמסר כי לא דווח על אירועים חריגים בסמיכות לקבלת חיסונים אלו.

מהנתונים האפידימיולוגיים שהאיגוד והחוג פרסמו היום עולה כי "נתוני המחקר הקליני והנתונים לאחר מתן רחב היקף מהארץ מורים שחיסון מעל גיל 16 שנים הוא בעל יעילות של כ-95% במניעת תחלואה, וב-80% עד 90% במניעת הדבקה א-סימפטומטית ובהורדת העומס הנגיפי בדרכי הנשימה".

עוד עולה כי עד 9 באפריל ניתנו בישראל 422,072 מנות חיסון לבני 18-16 (מתוכן יותר מ-197 אלף ניתנו כמנה שנייה), ושיעור האירועים המשמעותיים שדווחו בסמיכות לחיסון היה מזערי. שיעור דלקת שריר הלב שיעור (מיוקרדיטיס) בקבוצת גיל זו נמצא 3 למיליון לאחר מנה שנייה (ללא דיווחים לאחר מנה ראשונה), והוא אינו גבוה מהשיעור בתקופה שלפני מתן החיסון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"בעל יעילות של כ-95% במניעת תחלואה". בת נוער מתחסנת בקופת חולים כללית, פתח תקווה/ראובן קסטרו

לאחרונה החלו להתפרסם נתונים על תסמונת ה-Long Covid, שכוללת תופעות מתמשכות של עייפות, חולשה, כאבי ראש וירידה ביכולת לריכוז, וכי נראה כי ילדים עלולים לסבול ממנה בדומה למבוגרים. עוד הודגש כי בישראל 1 מכל 5 ילדים שהופנו לבתי חולים עקב התסמונת, סבל מסיבוכים ריאתיים או לבביים.

לפי נתונים מבריטניה וארצות הברית, נמצא כי 1 מכל 8-7 ילדים שהיו מאומתים לקורונה סבל מהתסמונת. "בישראל כ-300 אלף ילדים אובחנו כחיוביים ל-Covid19, כלומר מספר הילדים שתידרש התערבות רפואית מאוחרת עשוי להיות למעלה מ-40 אלף". באיטליה יותר ממחצית הילדים שהחלימו מהנגיף דיווחו על לפחות סימפטום אחד מתמשך גם 120 יום אחרי. למעלה מ-42% מתוכם נפגעו במהלך פעילויות יומיומיות מהתסמינים, שכללו גם נדודי שינה, בעיות נשימה ודפיקות לב.

חיסונים של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 3 בפברואר 2021. רויטרס
חיסונים של חברת פייזר/רויטרס

לאחר הודעת פייזר בסוף חודש מרץ על הצלחת הניסוי שערכה בקרב נערים בגילאי 15-12, במשרד הבריאות מסרו כי יאשרו את החיסון לגילאים הללו רק לאחר אישור מנהל התרופות האמריקני (FDA): "ההתנהלות בחיסון המבוגרים תמשיך גם לבני הנוער ואחר כך לילדים. אנחנו נערכים לחסן מיד לאחר קבלת האישור".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "הודעת פייזר היא בשורה נהדרת לאזרחי ישראל. אין דבר מתבקש יותר כעת מאישור מהיר של רכש חיסונים נוסף, כדי שנוכל להיות ערוכים לחיסונים מיד עם אישור ה-FDA".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully