וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדותו הפומבית: סמוטריץ' בחן בסקר ממשלה בהימנעות רע"ם

11.4.2021 / 15:30

בסקר שהזמינה הציונות הדתית,נשאלו המשתתפים אם יעדיפו ממשלה שנשענת על רע"ם על פני בחירות חמישיות, בעוד העומד בראשה תוקף את התומכים במהלך. גורמים פוליטיים אמרו לוואלה! כי מעט יותר מ-50% השיבו כי האפשרות הראשונה עדיפה. במפלגה הכחישו: "ניסיון שקרי להפעיל לחץ"

בווידאו: סמוטריץ' עם הגעתו למעון רה"מ/צילום: רוני כנפו

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בחן לאחרונה בסקר פנימי את האפשרות להקמת ממשלה בהימנעות מפלגת רע"ם בראשות מנסור עבאס, זאת למרות התנגדותו הנחרצת לממשלה כזו - כך נודע היום (ראשון) לוואלה!.

המשתתפים בסקר נשאלו שורת שאלות סביב המגעים להקמת הממשלה. בין היתר, עלתה השאלה אם יעדיפו הקמת ממשלה בהימנעות של מפלגת רע"ם או בחירות חמישיות. לפי גורמים פוליטיים, מעט יותר מ-50% מהנשאלים השיבו כי עדיף להם ממשלה כזו אם הקמתה תמנע בחירות חמישיות. עצם הזמנת הסקר מפתיעה לאור ההתנגדות החריפה של סמוטריץ' לאפשרות.

הצהרה של יו"ר הציונות הדתית,  בצלאל סמוטריץ' בכנסת 4 במרץ 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
סקר מפתיע. סמוטריץ'/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בציונות הדתית מסרו בתגובה כי "עונת הספינים החלה" וכי "כל ניסיון של הפעלת לחץ בדרך שקרית כזאת או אחרת של גורמים המעוניינים לעשות פוליטיקה על חשבון הציונות הדתית - לא יצליח. מפלגת הציונות הדתית, בשונה כנראה ממפלגות אחרות, לא עובדת לפי סקרים אלא לפי עקרונות".

נתונים מעניינים עלו גם מסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך בסוף חודש מרץ סביב תמיכה בממשלה הנשענת על המפלגות הערביות. לפי הסקר, המפלגה אשר בוחריה תומכים במידה הרבה ביותר בהקמת ממשלה בתמיכה מבחוץ של המפלגות הערביות היא רע"מ, ולאחריה מרצ והרשימה המשותפת. בקרב מפלגות גוש השינוי, נמצאה תמיכה רבה יחסית בקרב מצביעי מפלגות המרכז-שמאל, בעוד בוחרי תקווה חדשה חצויים בסוגיה זו.

באופן מפתיע, יותר ממחצית ממצביעי יהדות התורה תומכים בכך. בנוסף, לפי סקר זה, נרשמה עלייה בתמיכה בליכוד, בציונות הדתית ובימינה, כשנשאלו על כך. בשלוש מפלגות אלו יש רוב למתנגדים לממשלה בתמיכה חיצונית של המפלגות הערביות, אך ההתנגדות כיום נמוכה מלפני שנה: הליכוד: פברואר 2020 - 8% התנגדות, כיום - 36%; ימינה והציונות הדתית: פברואר 2020 - 12% התנגדות, כיום - 26%.

הגשת המלצות רע"ם לנשיא ריבלין. ראובן קסטרו
במרכז המחלוקת. עבאס/ראובן קסטרו

לפני שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחמישי, הבהיר סמוטריץ' פעם נוספת את התנגדותו, ובהודעה מטעם מפלגתו שפרסם זמן קצר לאחריה, תלה את האשמה באי-הקמת ממשלת ימין ביו"ר ימינה נפתלי בנט. הוא טען כי "יש לעשות כל מאמץ לשכנע את בנט לא לפרק את המחנה הלאומי ולא ללכת לממשלת שמאל, ובכך להביא עוד שותפים לממשלת ימין".

ההודעה של סמוטריץ' עוררה זעם בימינה, ולפי דרישתה, בליכוד התנערו ממנה, בטענה כי אינה "תואמת את המציאות". מאוחר יותר נפגש בנט עם נתניהו, ויו"ר ימינה טען כי יצטרף לממשלה בראשותו רק אם ישכנע את סמוטריץ' להסכים להימנעות של רע"ם.

בתוך גוש הימין-חרדים, הציונות הדתית הייתה המפלגה המרכזית שהתבטאה נגד תמיכת רע"ם. לאחר נאום עבאס בשבוע שעבר, סמוטריץ' הבהיר כי מפלגתו "לא תהיה שותפה לממשלה שתסתמך אקטיבית או בהימנעות על רע"ם או תומכי טרור אחרים. יש אפס לגיטימציה לנתניהו לממשלה עם עבאס".

בפוסט ארוך שפרסם, האשים סמוטריץ' כי "ניסיונות ההלבנה של התנועה האיסלמית מצד גורמים מסוימים בימין משקפים עיוורון וקוצר רואי מסוכן וחסר אחריות". משמעות שיתוף פעולה עם רע"ם, הוסיף, "היא הפיכתם לשותפים לגיטימיים למרות שהם אינם זונחים את שאיפתם הלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully