וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן שחררה את המכלית הדרום קוריאנית אחרי שלושה חודשים

עודכן לאחרונה: 9.4.2021 / 10:29

גורם במשרד החוץ בסיאול אמר כי בתמורה יעשו מאמצים להפשיר את הנכסים האיראניים בסך 7 מיליארד דולר המוחזקים בבנקים במדינה בשל הסנקציות האמריקניות. איראן הכחישה כי השתלטה על הספינה, שנשאה חומרים כימיים, כדי לסחוט את דרום קוריאה בסוגיה

בווידאו: איראן השתלטה על ספינה דרום קוריאנית במפרץ/צילום: רויטרס

איראן שחררה היום (שישי) את המכלית הדרום קוריאנית והקפטן שלה אחרי שלושה חודשים, ובתמורה הבטיחה סיאול לפעול להפשרת כספים איראנים המוחזקים בבנקים דרום קוריאניים בשל הסנקציות האמריקניות - כך אמר גורם דרום קוריאני.

משרד החוץ של איראן אישר כי הספינה שוחררה אחרי סיום החקירה ולבקשת בעלי הספינה וממשלת קוריאה הדרומית. משמרות המהפכה השתלטו בינואר על המכלית HANKUK CHEMI שנשאה חומרים כימיקליים במצרי הורמוז, בטענה שהיא מזהמת את המים.

"איראן, עם חופים ארוכים לאורך המפרץ הפרסי וים עומאן, מדגישה את מחויבותה המלאה לתקנות הימיות, כולל הגנה על הסביבה, והיא מפקחת על כל הפרה בהיבט הזה", אמר סעיד חטיבזאדה, דובר משרד החוץ של איראן. הוא הוסיף כי קפטן הספינה שוחרר אחרי שהרשויות לקחו בחשבון שלא היה לו עבר של הפרות אחרות באזור.

תפיסת הספינה גרמה למחלוקת דיפלומטית, אחרי שאיראן דרשה שקוריאה הדרומית תפשיר שבעה מיליארד דולר המוחזקים בבנקים שלה במסגרת הסנקציות האמריקניות. טהראן הסכימה בפברואר לשחרר את כל 20 אנשי הצוות של הספינה, פרט לקפטן שלה, אחרי ביקור של סגן שר החוץ הדרום קוריאני.

כלי שיט של איראן מלווים ספינה דרום קוריאנית במי המפרץ, 4 בינואר 2021. רויטרס
כלי שיט של איראן מלווים את הספינה הדרום קוריאנית, ינואר/רויטרס

גורם במשרד החוץ בסיאול אמר לכתבים כי שני הצדדים הסכימו שהספינה והכספים אינם קשורים, וכי קוריאה הדרומית הבטיחה לפעול לשחרורם. "הבענו בנחישות את רצוננו לפתור את סוגיית הכספים", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם.

בהצהרה רשמית של משרד החוץ של קוריאה הדרומית נאמר כי הספינה עזבה את איראן אחרי שהושלם ההליך המנהלתי, מבלי להזכיר את הדרישה של טהראן לשחרר את כספיה. "מצבם של הקפטן והמלחים טוב", נמסר.

קוריאה הדרומית הכחישה שהמכלית גרמה לזיהום סביבתי, והגורם במשרד החוץ אמר כי איראן חזרה בה מהכוונה לנקוט הליכים פליליים נגד חברת הספנות. איראן מכחישה שההשתלטות על המכלית ועל הצוות שלה משולה ללקיחת בני ערובה, ומאשימה את קוריאה הדרומית בהחזקת כספיה כבני ערובה.

הכספים האיראנים הוקפאו אחרי שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והטיל מחדש סנקציות על טהראן. תחת הממשל החדש בוושינגטון של הנשיא ג'ו ביידן, הצדדים חידשו את השיחות על חזרה להסכם, והשבוע אף דווח על התקדמות במשא ומתן העקיף בווינה.

הגורם הדרום קוריאני אמר כי לאחרונה הסכימה ארצות הברית שאיראן תשתמש בנכסיה הקפואים עבור מטרות לא צבאיות, והיא רכשה באמצעותם חיסונים נגד נגיף הקורונה דרך היוזמה העולמית COVAX. הוא לא נקב בסכום מדויק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully