וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

18 מיליון הוקצו לסיוע במזון לנזקקים - רק 18 אלף ניתנו לעמותות ערביות

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 13:09

שלוש עמותות הפועלות בחברה הערבית קיבלו ב-2020 תמיכות בשיעור 0.1% בלבד מתקציב פרויקט סיוע של משרד העבודה והרווחה לחגים. מנכ"ל עמותה: "זה צריך להדליק למדינה נורה אדומה". המשרד: "לא מבחינים בין עמותות המסייעות למגזרים"

אריזת חבילות מזון לנזקקים, אשדוד. 16 באפריל 2016. לירון מולדובן
ב-1998 נקבע כי מבחני התמיכות ישונו על מנת שיותאמו גם לנזקקים ערבים ויחולו על חגים נוספים מלבד פסח. אריזת חבילות מזון לנזקקים/לירון מולדובן

0.1% בלבד מכספי התמיכות המיועדים לסיוע לנזקקים בחגים הועברו בשנת 2020 לעמותות ערביות. מנתונים שהגיעו לוואלה! עולה כי שלוש עמותות הפועלות בחברה הערבית קיבלו תמיכות בסכום כולל של 18 אלף שקלים מתוך תקציב של 18 מיליון שקלים שיועד לפרויקט הסיוע במזון "קמחא דפסחא" של משרד העבודה והרווחה.

בכל שנה מפרסם המשרד קול קורא לעמותות המסייעות לנזקקים במזון חגים. בעקבות עתירה לבג"ץ שהגיש מרכז עדאלה, נקבע ב-1998 כי מבחני התמיכות ישונו על מנת שיותאמו גם לנזקקים ערבים ויחולו על חגים נוספים מלבד פסח. אך על אף השינוי, במשך שנים לא הועברו כלל כספים לעמותות ערביות.

ב-2014 מתח מבקר המדינה ביקורת על אופן חלוקת כספי התמיכות. בין היתר ציין אז כי כ-30% מהמשפחות הערביות העידו כי הן סובלות מאי ביטחון תזונתי, אך אף עמותה ערבית לא קיבלה תמיכה. "התמיכה באוכלוסייה נזקקת שמתגוררת במקום מסוים ניתנת לא לפי קריטריון של רמת האב"ת (אי ביטחון תזונתי) באותו מקום, אלא לפי יכולת ההתארגנות של האוכלוסייה המתגוררת במקום להקים עמותה שתעמוד במבחני התמיכה או לפי רצון עמותות המזון לסייע לאותה אוכלוסייה", כתב המבקר בדו"ח והוסיף כי "עולה ספק על כן, אם מערך התמיכות הממשלתי בעמותות המזון תורם תרומה של ממש לשיפור הביטחון התזונתי בקרב מגזרים ויישובים שבהם בעיית האב"ת חריפה, ובפרט בחברה הערבית". כמו כן, ציין המבקר בדו"ח כי "חדלונה של הממשלה בתחום קידום הביטחון התזונתי גורם לפגיעה דווקא באוכלוסיות הנזקקות ביותר".

אריזת חבילות מזון לנזקקים, אשדוד. 16 באפריל 2016. לירון מולדובן
בשנת 2020 הוכפל התקציב לתמיכות, אך הסכום שאושר לעמותות הערביות היה נמוך משמעותית מהסכום שביקשו. אריזת חבילות מזון לנזקקים/לירון מולדובן

חרף הדו"ח ועל אף שלפי נתוני ביטוח לאומי כ-45% מהמשפחות בחברה הערבית מוגדרות עניות, נראה כי כמעט דבר לא השתנה. לפי הנתונים שהועברו ל"עדאלה", בשנים 2015 עד 2017 לא הוגשו כלל בקשות מצד מוסדות הפועלים בחברה הערבית. בשנת 2018, צוין כי אושרה בקשה של עמותה אחת בסכום של כ-15 אלף שקלים עבור הרמדאן ועיד אל-פטר. בשנת 2019, אושר לאותה עמותה סכום כ-8,500 שקלים בלבד עבור שני החגים, וזאת מתוך 109 ארגונים שקיבלו תמיכות.

בשנת 2020 הוכפל התקציב לתמיכות, אך הסכום שאושר לעמותות הערביות היה נמוך משמעותית מהסכום שביקשו ועמד כאמור על 18 אלף שקלים - עברו סיוע ברמדאן ובעיד אל-פטר. תשע בקשות נוספות הוגשו, נדחו לאחר שנקבע כי העמותות לא עומדות בקריטריונים. לאחרונה פרסם משרד העבודה קול קורא עבור תמיכות לשנת 2021 בסך כולל של תשעה מיליון שקלים. ההודעה אמנם פורסמה בערבית, אך הטפסים למילוי פורסמו עד כה בעברית בלבד.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"השיטה מפלה. רק פירורים מגיעים לחברה הערבית"

עלי אבו אלקיעאן, מנהל המרכז הקהילתי בחורה, מתאר כי חלה עלייה משמעותית במספר הנזקקים בשל הקורונה והוא החליטה השנה להגיש בקשה לתמיכה אך נקבע שהעמותה אינה עומדת בתנאים. "זה תמוה בעיני. סלי מזון זה לא משהו שצבוע לאוכלוסייה מסוימת. לא הבנתי למה דחו והופתעתי. הסיוע זה דבר שהוא פשוט הכרחי ביותר לרמדאן שמגיע בעוד קצת יותר משבוע ימים, זה מאוד עוזר לנו להרים את הראש", הוא אומר. ומסביר כי סביב חלוקת סלי המזון, "יש מעטפת שלמה - יש את הרווחה שעוזרים, יש את המתנדבים ויש את התורמים, סביב זה נבנית קהילה וזה מעודד אנשים לתרום ולהתנדב. שירותי רווחה נפלו על הראש. אני חושב שמשרד הרווחה צריך להתעשת ולקבל החלטה אחרת שוויונית וצודקת. סלי מזון לנזקקים - זה צריך להיות לכל הנזקקים".

"אם ערבים רעבים לא מקבלים מזון זה צריך להדליק למדינה נורה אדומה. לא רק שיש משפחות רעבות, זה אומר שהאוכל לא מגיע אליהם. אבסורד שמשרד הרווחה משלים עם הנתונים האלה", אומר אחמד מהנא, מנכ"ל עמותת אמנינא הפועלת בכלל היישובים הערביים. הוא אמנם הצליח לקבל תקציבים, אך מסביר את הקשיים של העמותות. לדבריו, יש להתאים את הקריטריונים גם לעמותות הערביות, ועל משרד העבודה והרווחה לבצע הסברה. "ביררתי מול כמה מנכ"לים שעוסקים בחלוקת מזון. בגלל השם 'קמחא דפסחא' אנשים מניחים שזה רק לפסח, לא בשבילנו. הממשלה צריכה להעלות את המודעות ובאופן אקטיבי ולבצע הסברה לעמותות", הוא אומר ומוסיף כי "שיטת החישוב של התבחינים היא למעשה מדיניות שמחזקת את החזקים ומחלישה את החלשים, מסתכלים שנה או שנתיים לפני, והיות והמרוץ לא התחיל בנקודה שווה, לא נצליח להתרומם ושהחלוקה תהיה שוויונית. השיטה מפלה. איך יכול להיות שמתוך מיליוני שקלים רק פירורים מגיעים לחברה הערבית". לצד זה, הוא מבהיר כי גם בחברה הערבית העמותות צריכות להיות יותר אקטיביות על אף הקושי לקבל תקציבים.

אריזת חבילות מזון לנזקקים, פתחון לב, ראשון לציון, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אריזות מזון לנזקקים, ראשון לציון, מרץ 2020/ראובן קסטרו

"הנתונים מדברים בעד עצמם, שכן במבחן התוצאה מתקיימת כאן בבירור אפליה של העמותות הערביות והציבור שהן מסייעות לו", מוסיפה עו"ד נארימאן שחאדה זועבי מהיחידה לזכויות חברתיות וכלכליות ב"עדאלה", "אם בסופו של דבר קבוצת אוכלוסייה עם תחולת עוני מהגבוהות במדינה אינה נהנית באורח שיטתי לאורך שנים מתקציב שיועד לסייע בביטחון התזונתי, וזאת חרף פסיקות בג"ץ, הרי שהדבר מלמד על כשל מערכתי מובנה".

עו"ד שחאדה זועבי מציינת כי מצופה ממשרד הרווחה להפעיל "את אנשי ונשות המקצוע שלו, כדי לעצב מחדש את אמות המידה ואת מנגנוני היישום שלהן, באופן שיכליל את כל קבוצות האוכלוסייה ובאורח שוויוני. לצורך כך יצטרכו הפקידים ללמוד את מאפייני קבוצות הנזקקים לסיוע בקרב האוכלוסייה הערבית והעמותות שמסייעות להן, ולפעול כדי למצוא את הדרכים להגיע אליהן".

משרד העבודה והרווחה: "תקציב קמחא דפסחא מוקצה לכלל העמותות באופן שוויוני"

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "תקציב קמחא דפסחא מוקצה לכלל העמותות באופן שוויוני והמשרד לא מבחין בין עמותות המסייעות למגזרים וציבורים שונים. התשלום בפועל מתבצע בהתאם לדו"ח ביצוע שמגישה העמותה לאחר בדיקה על ידי רואה חשבון מטעם החשכ"ל. הפרסום פונה לכלל אזרחי ישראל וכולל פרסום בערבית באתר המשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully