וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבדת הקורונה תיסגר וחובת המסיכות תבוטל: בצה"ל עולים שלב בחזרה לשגרה

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 10:02

עם 84% מחוסנים נגד קורונה בצבא ו-36 חיילים חולים בסך הכל, הצבא מצמצם בהגבלות ומיישם שורת החלטות בדרך לחזרה לשגרה: סגירת "כפר המחלימים" ומעבדת הבדיקות. כמו כן, רמת הכוננות נקבעה לנמוכה ביותר ובצה"ל מכשירים סגלי רפואה למעקב אחר נדבקים כדי למנוע סיבוכים

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

השיפור המשמעותי במצב התחלואה בקורונה בקרב חיילי צה"ל הביא לקבלת שורת החלטות והמלצות בצבא שממשיך בתהליך החזרה לשגרה. ההחלטות שהתקבלו כוללות בין היתר את סגירת "כפר המחלימים" מקורונה שפעל במתחם הנופש באשקלון, סגירת המעבדה הצבאית לבדיקות קורונה, וכן המלצה על הסרת חובת עטיית מסיכות המגן בשטחים פתוחים.

ביום חמישי האחרון קיים ראש אגף המבצעים במטה הכללי, אלוף אהרון חליוה, הערכת מצב במהלכה הציגו קציני חיל הרפואה את נתוני התחלואה. לפי הנתונים, רק 36 חיילים מאובחנים כחולי קורונה, 327 משרתים נמצאים בבידוד ביתי ובשבוע האחרון פחות מעשרה חיילים נדבקים בכל יממה. לאחר אותה הערכת מצב האלוף חליוה אישר להקל בהגבלות התנועה ולרדת לדרגת הכוננות הנמוכה ביותר במסגרת המאבק במגיפה, בדומה לזו שיושמה בגל הראשון.

כמו כן, גורמי הרפואה בצה"ל המליצו לבטל את החובה לעטות מסיכה בשטח פתוח. "אנחנו לא מתכוונים לעשות משהו חד צדדי ומחכים למשרד הבריאות שיאשר להסיר מסכות בשטחים פתוחים", אמר קצין בכיר בחיל הרפואה. "אני מניח זה יגיע עוד מעט לאור החסינות הגבוהה. בניהול הסיכונים נגיע לזה בקרוב", הוסיף.

פתיחת כפר הנופש אולגה לקליטת חיילים חולי קורונה 1 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
היחידות ייסגרו. כפר הנופש אולגה לקליטת חיילים חולי קורונה/אתר רשמי, -

הקצין הבכיר אמר גם כי הצבא חיסן את רוב רובם של המשרתים ונתוני התחלואה הנמוכים נשמרים. "צה"ל בהגדרה הוא ארגון מחוסן. התחלואה לא מצליחה להרים ראש", אמר אותו גורם. "עד לגיוס חודש מרץ היינו סביב 84% מחוסנים. ירדנו באחוזים בודדים בגלל שהגיעו מתגייסים חדשים. 70% מהם הגיעו מחוסנים מהבית. בימים אלו אנחנו עושים השלמות חיסון למתגייסי מרץ".

לדברי הקצין הבכיר יש כיום יותר מ-200 יחידות, רובן מבצעיות, שבהן יותר מ-90% מהמשרתים מחוסנים. הוא ציין כי אם ישנה ירידה באחוזי המחוסנים, זה קורה בבסיסי ההכשרה עקב השילוב של חיילים שהתגייסו לאחרונה ולא התחסנו באזרחות. לשם כך יצא צה"ל בשבועות האחרונים למבצעי חיסון ממוקדים. אחד הבסיסים שנכללו במבצע היה בסיס האימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן (בא"ח 900).

כמו כן, לפי המלצת חיל הרפואה, הוסרו הגבלות ביחידות בהן יש יותר מ-90% מתחסנים והחלה חזרה לנוהלי עבודה שגרתיים, למעט המשך עטיית מסכות. "אנחנו שומרים על מרחקים בחללים סגורים אך הפלוגות יכולות להתערבב, ניתן לקיים מופעים גדודיים באולמות סגורים, אפשר לקיים מפגשים בחדרי הדיונים", אמר אותו גורם.

לדבריו, "ביחידות שבהן אחוז המתחסנים נע סביב 70%-80% ההגבלות עדיין תקפות בחללים סגורים ולא ניתן למלא אולמות יותר מ-50 חיילים".

חיילים מתחסנים נגד קורונה בבסיס צה"ל סמוך לראשל"צ. 11 בפברואר 2021. AP
90% מחוסנים ביותר מ-200 יחידות. חיסונים בצה"ל/AP
חדר ב"כפר המחלימים", מתקן ההחלמה הצה"לי מנגיף הקורונה בכפר הנופש באשקלון, 20 במרץ 2020. דובר צה"ל
ייפתח מחדש ככפר נופש ליחידות הצבא. חדר בכפר המחלימים באשקלון/דובר צה"ל

עוד הוחלט בצה"ל לפי המלצת חיל הרפואה כי יש לסגור את "כפר המחלימים" מקורונה באשקלון, ולפתוח אותו מחדש ככפר נופש ליחידות הצבא. כמו כן, המעבדה הצבאית, שהגיעה בימי השיא שלה ל-2,000 בדיקות ביממה, תיסגר השבוע על רקע הירידה בתחלואה. כיום בממוצע מתבצעות כ-150 בדיקות ביממה עבור צה"ל במעבדת נתב"ג ובאמצעות מכשור מתקדם שנרכש עבור צה"ל באמצעותו ניתן לקבל תשובה תוך שמונה שעות.

עם זאת, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה הוחלט לשמור על מוכנות למצב בו צה"ל יצטרך להיערך לאפשרות שבחורף יידרשו לחסן את המשרתים בפעם השלישית.

בתוך כך, בחיל הרפואה החלו להכשיר סגלי רפואה ומפקדים להתמודדות עם תופעת ה-long covid - ההשפעה ארוכת הטווח של הקורונה, שכן לפי הערכה של גורמי רפואה בארץ ובעולם, לחלק ממי שחלה בקורונה יהיו תופעות שילוו אותו במשך תקופה ארוכה. כדי למנוע סיבוכים רפואיים, יש לעקוב אחר תסמינים בקרב חיילים, כמו אי סבילות למאמץ ופרמטרים נוספים, בעיות נפשיות ומחלות ויראליות אחרות המאפיינות את מחלת הנשיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully