וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בברזיל: ראשי הצבא התפטרו במחאה נגד בולסונארו

31.3.2021 / 10:15

במשבר חסר תקדים מאז תום השלטון הצבאי ב-1985, מפקדי זרוע היבשה, האוויר והים פרשו בשל החלפת שר ההגנה שנתפס כמי שמסרב למאמצי הנשיא לערב את הצבא בפוליטיקה. בולסונארו, שמאבד תמיכה בשל השתוללות הקורונה, רמז להפעלת הצבא נגד הגבלות שהטילו מושלים וראשי ערים

בווידאו: בולסנארו ביצע 6 שינויים בקבינט/צילום: רויטרס

מפקדי שלוש זרועות צבא ברזיל התפטרו אתמול (שלישי) במחאה על החלפת שר ההגנה, באירוע חסר תקדים שיצר את המשבר הגדול ביותר במדינה מאז תום השלטון הצבאי לפני 36 שנה. בהודעת משרד ההגנה לא נמסר מדוע מפקד הצבא, חיל האוויר והצי התפטרו ולא הוזכרו להם מחליפים, אך זה קרה על רקע החשש שהנשיא ז'איר בולסונארו מנסה לבסס את שליטתו על הצבא.

הנשיא הימני קיצוני, קצין צבא לשעבר שמרבה לשבח את תקופת הדיקטטורה הצבאית, מינה גנרלים בכירים לממשלו והוא עומד בפני לחץ גובר בשל השתוללת מגיפת הקורונה במדינה. יותר מ-300 אלף איש מתו מהנגיף בברזיל, מספר נמוך רק משיעורי התמותה בארצות הברית.

"מאז 1985, לא ראינו התערבות כזו ברורה של הנשיא בכוחות המזוינים", אמר קרלוס מלו, פרופסור למדע המדינה מאוניברסיטת אינספר בסאו פאולו. עד כה, הצבא עצמו נמנע מלהתערב בפוליטיקה, אך מלו הוסיף: "האם ההתנגדות הזו תימשך? זו השאלה".

התפטרות ראשי הצבא הגיעה אחרי שנפגשו עם שר ההגנה החדש, גנרל וולטר סוזה בראגה נטו, שהחליף את פרננדו אזבדו א סילבה, שהתפטרותו הובילה לסבב נרחב של חילופי שרים. בניגוד ל א סילבה, שהדגיש במכתב התפטרותו כי הוא הותיר את הצבא מחוץ לפוליטיקה, בראגה נטו מחזיק בעמדות דומות לאלו של בולסונארו ביחס לכוחות המזוינים. כמוהו, הוא מפאר את תקופת הדיקטטורה הצבאית הימנית, שנמשכה מ-1964 עד 1985, ושבמהלכה נהרגו ועונו אלפי אזרחים.

נשיא ברזיל ג'איר בולסונארו עוזב את ארמון אלבורדה בברזיליה, ברזיל 30 במרץ 2021.. AP
מאבד פופולריות לקראת הבחירות. בולסונארו בארמון הנשיאות, אתמול/AP

גנרל לשעבר, המקורב לשלושת המפקדים ולבראגה נטו, אמר בעילום שם לסוכנות הידיעות אי-פי כי השלושה פרשו בשל "הנסיבות המביכות". החלפת השרים שעליה הכריז בולסונארו ביום שני, שכללה את הדחת שר החוץ ארנסטו אראוז'ו שהיה מנאמניו הבולטים, נתפסה בתחילה כתגובה על איבוד השליטה על הקורונה. אראוז'ו הואשם במחסור בחיסונים נגד קורונה בשל יחסיו העכורים עם סין וארצות הברית.

ואולם, כעת נראה שחילופי הגברי היו תוצר של מאבקו נגד הבלמים והאיזונים הנכפים על ממשלו. בולסונארו נוהג לפקוד הפגנות של תומכיו נגד בית המשפט העליון והקונגרס.

הגנרל לשעבר קרלוס אלברטו סנטוס קרוז, שהיה בעבר מזכיר הממשלה של בולסונארו, הזהיר מתרחיש של התערבות צבאית בפוליטיקה לאחר התפטרות ראשי הצבא: "הכוחות המזוינים לא יוצאים להרפתקה". הוא הוסיף כי "הממשלה חייבת לתת הסברים לאזרחים על השינויים במשרד ההגנה".

מפגין מחוץ לארמון הנשיאות של פלנטלו בכדי למחות על התמודדותו של הנשיא עם המגיפה בברזיל 26 במרץ 2021.. AP
ממוצע של יותר מ-3,000 מתים מקורונה ביום. הפגנה נגד בולסונארו/AP

נשיא ברזיל גם תקף את בית המשפט העליון על שאישר לממשלי מדינות המחוז להטיל הגבלות לבלימת הווירוס, שאליהן הוא מתנגד בתוקף. הוא טוען שהנזק הכלכלי גרוע מהמחלה עצמה - שבה נדבק בשנה שעברה בעצמו.

מאז שאיבד תמיכה בסקרים, וחזרתו המפתיעה לזירה של נשיא השמאל לשעבר לואיז אינאסיו לולה דה סילבה לקראת הבחירות בשנה הבאה, פזל בולסונארו לתמיכת הצבא. בתחילת החודש הוא החל להזכיר את הכוחות המזוינים בקשר להתנגדותו להגבלות הקורונה.

"הצבא שלי לא הולך לרחובות כדי לאלץ אנשים להישאר בבית", אמר בולסונארו לכתבים ב-19 במרץ.

בולסונארו לא התייחס להתפטרות שלושת הגנרלים בעת ששוחח הלילה עם תומכיו מחוץ לארמון הנשיאות. כשנשאל על הגבלות הקורונה שהוטלו על ידי מושלים וראשי עיר במדינה, אמר הנשיא כי הוא מכבד את החוקה, אך הוסיף: "לעתים חלק מהרשויות לא משחקות במסגרת גבולות החוקה".

נשיא ברזיל נהנה מזינוק בפופולריות שלו בשנה שעברה, בזכות מענקים נדיבים לאזרחים שנפגעו מהמגיפה. עם זאת, התמיכה בו צנחה מאז שהתכנית הסתיימה בדצמבר, וההפגנות נגדו התחדשו בעקבות החרפת המשבר הבריאותי במדינה. מספר המתים היומי מהנגיף הוא הגבוה ביותר בעולם, וביממה האחרונה נרשם שיא של 3,780 מתים. השיא הקודם נקבע אך ביום שישי האחרון, עם 3,650 מתים.

מוקדם יותר החודש החליף בולסונארו את שר הבריאות שלו, הגנרל אדוארדו פזואלו, השליש שעוזב את התפקיד מאז תחילת המגיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully