וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גופות ללא ראש ברחובות: עשרות הרוגים במתקפה ג'יהאדיסטית במוזמביק

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 9:47

חמושים אסלאמסטים, שנשבעו אמונים לדאעש, הסתערו על עיירת החוף פלמה, הסמוכה לפרויקט גז בעלות עשרות מיליארדי דולרים. אלפים נמלטו דרך הים, והלחימה על השליטה במקום נמשכת

בווידאו: עשרות הרוגים במתקפה על העיר פלמה בצפון מוזמביק/צילום: רויטרס

עשרות בני אדם נהרגו במתקפה מתואמת של ג'יהאדיסטים על עיירה בצפון מוזמביק, ואלפי ניצולים הגיעו היום (שני) בסירות לבירת המחוז פמבה. גורמים בארגוני סיוע בינלאומיים אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי בין 6,000 לעשרת אלפים אישר ממתינים להתפנות למקום מבטחים בעקבות המתקפה על העיירה פלמה, שהחלה ביום רביעי שעבר.

דאעש, שפרס את חסותו על החמושים המקומיים, קיבל אחריות על המתקפה ואמר כי העיירה נמצאת בשליטתו. לפי הודעת הארגון הקיצוני, נהרגו 55 בני אדם במתקפה, כולל חיילים, נהרסו ונכבשו מבנים, כולל מפעלים ובנקים, ונתפסו כלי רכב. מקור ביטחוני אמר כי הלחימה על העיירה נמשכת.

העיירה, שבה חיים כ-75 אלף תושבים, שוכנת במחוז קאבו דלגדו שבו בונה חברת "טוטאל" הצרפתית וחברות אנרגיה אחרות פרויקט גז טבעי בעלות של כ-60 מיליארד דולרים. הממשלה אמרה אתמול כי עשרות בני אדם נהרגו במתקפה, כולל שבעה אנשים שנקלעו למארב בעת פינויים ממלון שבו חיפשו מקלט. בין ההרוגים גם אזרח מדרום אפריקה.

המתקפה הייתה הקרובה ביותר לאותו פרויקט גז מאז פרוץ ההתקוממות האסלאמסטית בצפון מוזמביק ב-2017. עובדים זרים ותושבים מקומיים חיפשו מקלט במתקן גז מאובטח היטב בחצי האי אפונגי שבאוקיינוס ההודי, המרוחק כעשרה ק"מ מפלמה, שכבר עמוסה במאות אלפי עקורים מהסכסוך. כ-700 אלף נמלטו מבתיהם בשנים האחרונות, ואלפים נהרגו.

מחנה עקורים במרופה, בצפון מוזמביק, 23 בפברואר 2021. ALFREDO ZUNIGA/AFP, אתר רשמי
מחנה עקורים בצפון מוזמביק/אתר רשמי, ALFREDO ZUNIGA/AFP

המורדים מכונים א-שבאב, בדומה לשם ארגון הטרור הפועל בסומליה, אולם הם נשבעו אמונים לשלוחת מרכז אפריקה של דאעש. ההסלמה במוזמביק גורמת לדאגה בקהילה הבינלאומית, וארצות הברית החלה החודש לאמן את כוחות הצבא.

"ההתקפה החלה זמן קצר אחרי שהגיעה ספינה גדולה עם מזון", אמר אחד הנמלטים, שהתייחס למשלוחי המזון לעיירת החוף. "הם תקפו את העיר והביאו משאיות לקחת את המזון". עדי ראיה סיפרו על גופות השרועות ברחובות, חלקן ללא ראש. החמושים האסלאמיסטים נוהגים לערוף ראשים של יריביהם ושל תושבים, בדומה לשיטת הפעולה של דאעש באזורים אחרים בעולם.

משרד ההגנה של מוזמביק הודיע על שליחת תגבורות לאזור, שחווה גל של אלימות אחרי כמה חודשים של רגיעה. מומחים יחסו זאת להצלחת טקטיקות הלוחמה בטרור והעונה הגשומה.

"אנחנו מודאגים מאוד מהשפעת התפרצות האלימות החדשה הזו על האנשים הפגיעים הרבים כל כך שכבר נפגעו לאורך שנות הסכסוך", אמרו בארגון הסיוע רופאים ללא גבולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully