וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: העיראקים השתילו מרגלים בצוות הפקחים

29.1.2003 / 18:38

הרקע לחשד: צילומי לוויין בהם נראים העיראקים מוציאים נשק מאתרים שעמדו להיבדק; עיראק: טענת בוש לקשר בינינו לבין אל קאעדה - שקר מוחלט; מועצת הביטחון התכנסה לדיון בנושא עיראק

ארה"ב חושדת שגורמים עיראקיים חדרו לצוות פקחי האו"ם ומקבלים התרעות מוקדמות על האתרים אותם מתכוונים הפקחים לפקוד. לטענת וושינגטון, ההתרעות מאפשרות לעיראקים להסתיר נשק בלתי קונבציונלי. הרקע לחשדות הוא צילומים שקלטו לווייני ריגול אמריקאים, בהם נראים כוחות עיראקיים מוציאים נשק מאתרים שעמדו להיבדק. עקב כך, חוששים בממשל האמריקאי העברת מידע רגיש לפקחים, שעלול לדלוף לידי עיראק.

מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת הערב לדיון מיוחד בנושא עיראק. בדיון משתתף גם ראש צוות הפקחים, האנס בליקס. בגלי צה"ל דווח כי בישיבה לא צפויות להתקבל החלטות חדשות. בתוך כך הודיע משרד ההגנה האמריקאי אחר הצהריים, כי הוא מתחיל בגיוס 15 אלף חיילי מילואים, שיישלחו בזמן הקרוב למפרץ.

עיראק הכחישה היום את טענות נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, לפיהן קיים קשר בין בגדד לבין ארגון הטרור אל-קאעדה. סגן ראש ממשלת עיראק, טארק עזיז, אמר בצהריים כי מדובר בשקר מוחלט וקרא לבוש להציג ראיות לקשר. עזיז אמר לרשת איי.בי.סי כי "אם ארה"ב תעז לפלוש לעיראק יהיו לה אבידות גדולות והיא תפסיד במלחמה".

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הצטרף לדברי בוש ואמר אחר הצהריים כי עיראק פועלת בשיתוף פעולה עם אל קאעדה, אולם טיב הקשר בינן אינו ידוע. בגלי צה"ל דווח כי בלייר בירך על החלטת הנשיא האמריקאי, להציג למועצת הביטחון של האו"ם מידע על תוכניות עיראקיות לפיתוח נשק להשמדה המונית.

ארה"ב מתכוונת לחשוף מידע רגיש

כתב "הארץ", נתן גוטמן, מוסיף:

דברי עזיז באו בעקבות נאומו השנתי של בוש על מצב האומה. בנאום אמר בוש, כי ארה"ב תבקש ממועצת הביטחון להתכנס בחמישה בפברואר על מנת לדון בהפרות העיראקיות של החלטות האו"ם. בוש מסר כי בדיון יציג שר החוץ, קולין פאוול, בפני חברי המועצה עדויות לניסיונותיו של נשיא עיראק, סדאם חוסיין, להסתיר נשק להשמדה המונית.

ראש צוות פקחי הנשק של האו"ם, האנס בליקס, הודיע כי הוא מקדם בברכה את כוונת ארה"ב לפרסם את החומר מודיעיני. "אני סבור שככל שיהיו יותר ראיות על השולחן, כן ייטב", אמר בליקס והוסיף כי אמינותן של ראיות מסוימות שהציגה ארה"ב בעבר, כגון הימצאותם של צינורות אלומיניום בעיראק, מוטלת בספק.

שר החוץ של צרפת, דומיניק דה וילפן, קידם אף הוא בברכה את כוונת ארה"ב לחשוף מידע מודיעיני על עיראק. "אני שמח על היוזמה האמריקאית. קראנו לכל מי שבידו מידע למסור אותו לפקחים כדי שאלו יוכלו לעבוד בתנאים הטובים ביותר", אמר. וילפן, אחד המתנגדים התקיפים לפעולה צבאית בעיראק, ציין כי בכווונתו להשתתף בכנס מועצת הביטחון בה יחשוף פאוול את המידע.

רוסיה הודיעה היום כי אינה רואה כל בסיס לשימוש בכוח נגד עיראק וקראה לקהילה הבינלאומית להעניק לפקחי האו"ם זמן נוסף כדי להמשיך בעבודתם. "הפוטנציאל לפתרון פוליטי ודיפלומטי לא מוצה", נמסר בהודעת משרד החוץ הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully