וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המשבר מול הצבא: ראש ממשלת ארמניה הכריז על בחירות

פשיניאן הודיע לאחר פגישה עם האופוזיציה והנשיא על פיזור הפרלמנט ובחירות מוקדמות ביוני. הוא היה נתון תחת לחץ להתפטר מאז ההשפלה במלחמה מול אזרבייג'ן, והאשים את הגנרלים בקידום הפיכה נגדו אחרי שפרסמו הצהרה הקוראת לו להתפטר. "הדרך הטובה ביותר לצאת מהמשבר"

בווידאו: עצרת תמיכה בראש ממשלת ארמני/צילום: רויטרס

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן הכריז היום (חמישי) על בחירות מוקדמות לפרלמנט ב-20 ביוני, בניסיון לפתור את המשבר הפוליטי שהחל לאחר המלחמה עם אזרבייג'ן בשנה שעברה והחריף אחרי שהצבא קרא לו להתפטר.

פשיניאן כתב בפייסבוק כי ההחלטה התקבלה לאחר שיחות עם האופוזיציה ועם הנשיא. "זאת הדרך הטובה ביותר לצאת מהמשבר הפוליטי הפנימי הנוכחי", הוסיף ראש ממשלת ארמניה, שהיה תחת לחץ לזוז מתפקידו אחרי שהמלחמה בנגורנו-קרבאך הסתיימה בהפסקת אש עם אזרבייג'ן שבעיני רבים הייתה השפלה לאומית.

במסגרת ההסכם, ירבאן נאלצה לוותר לאזרבייג'ן על שטחים נרחבים במובלעת השנויה במחלוקת, והיא אישרה את כניסתם של משקיפים רוסים באזורים שבהם שלטה במשך כ-30 שנה.

לאחר תום המלחמה בנובמבר בחלוף שישה שבועות, פקדו את רחובות ארמניה מתנגדיו של פשיניאן ותומכיו כאחד. בחודש שעבר האשים ראש הממשלה את הצבא בניסיון הפיכה נגדו, אחרי שראשיו פרסמו הצהרה שהפצירה בו להתפטר. הוא ניסה להדיח את הרמטכ"ל, אך נבלם על ידי הנשיא.

פשיניאן, שעלה לשלטון אחרי שהוביל הפגנות נגד הממשל הקודם ב-2018, אמר כי הוא נאלץ לקבל את הסכם השלום שגיבשה רוסיה על מנת למנוע קורבנות ואובדן שטחים נוספים. אזרבייג'ן נהנתה מעליונות צבא בזכות תמיכה של בעלת בריתה טורקיה וכלי נשק מתקדמים שרכשה מישראל.

המובלעת של נגורנו-קרבאך מאוכלסת בתושבים ממוצא ארמני, והיא התפצלה דה-פקטו מאזרבייג'ן במלחמה שפרצה ביניהן בתחילת שנות ה-90. עם זאת, שום מדינה, כולל ארמניה, לא הכירו בעצמאות החבל והוא מוכר כחלק משטחה הריבוני של אזרבייג'ן.

במלחמה האחרונה בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, שפרצה בספטמבר, נהרגו כ-6,000 איש משני הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully