וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 11 שנים בהן היו סגורים: נפתחו מחדש שני מרכזי חוסן בצפון

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 15:34

ראשי הרשויות בקו העימות דרשו במשך שנים את הפעלתם מחדש. השבוע נפתחו בקריית שמונה ובקיבוץ כברי שבגלל המערבי מרכזים, שתפקידם להכשיר את אנשי הרווחה, החינוך והפסיכולוגיה להתערבות במצבי חירום. "מהותי לאזור שלנו, שמאותגר מבחינה ביטחונית וכלכלית"

מרכז חוסן גליל מזרחי. מרכז חוסן גליל מזרחי, אתר רשמי
מרכז החוסן בקריית שמונה יסייע לתושבי הגליל המזרחי/אתר רשמי, מרכז חוסן גליל מזרחי

שני מרכזי חוסן נחנכו השבוע בגליל, כ-11 שנים לאחר שנסגרו ארבעת מרכזי החוסן שפעלו בצפון והוקמו מיד אחרי מלחמת לבנון השנייה. המרכזים הוקמו מחדש בשני מוקדים: האחד בקרית שמונה עבור תושבי אשכול גליל מזרחי והשני בקיבוץ כברי, עבור תושבי אשכול גליל מערבי.

תפקידם של מרכזים אלה להכשיר את אנשי הרווחה, החינוך והפסיכולוגיה להתערבות במצבי חירום, וכן להכשיר את צוותי החינוך בבתי הספר לתת מענה לתלמידים. מרכזי החוסן פועלים בצמוד עם צוותי החירום היישוביים ומכינים תכניות לפינוי האוכלוסייה בשעת הצורך וכן פועלים לקדם נושאי שיתופי פעולה אזורים בנושא בריאות, גיוס תרומות ועוד. בנוסף לכך, למרכזי החוסן תפקיד חשוב בהקניית תחושת הביטחון שהם נוסכים בקרב התושבים בזמן חירום.

בעבר פעלו מרכזי חוסן בקריית שמונה, בנהריה, בצפת ובנצרת. הם פעלו במשך שנתיים-שלוש, אולם במהלך השנים 2009-2008 נסגרו. במשך כל אותה תקופה ראשי הרשויות באזור הצפון והתושבים דרשו את הקמתם מחדש של מרכזי החוסן עבור תושבי קו העימות, לנוכח תקופות מתוחות בגבול הצפוני. לאחרונה נעתר משרד הביטחון לבקשות.

מרכזי החוסן יתנו מענה לרשויות ולתושבים בעיקר באירועי חירום ביטחוניים, אולם גם באירועים משברים אחרים, כדוגמת משבר הקורונה. מחקרי חוסן שנעשו על ידי מומחים מהמכללה האקדמית תל-חי מראים כי במהלך השנה האחרונה למעלה מ-20% מהתושבים פיתחו תסמיני לחץ וחרדה בעקבות משבר הקורונה. ב"משאבים" נרשמה בשנה האחרונה עלייה של 20%-15% במספר הפניות לקבלת סיוע, כאשר עיקר הפונים לקבלת סיוע רגשי/נפשי בשנה האחרונה הם בני הגיל השלישי וילדים.

מרכז חוסן גליל מזרחי. מרכז חוסן גליל מזרחי, אתר רשמי
חניכת מרכז החוסן בקריית שמונה, 14 במרץ 2021/אתר רשמי, מרכז חוסן גליל מזרחי

את מרכזי החוסן יפעיל מרכז "משאבים", בראשותו של הפרופ' מולי להד, מומחה בעל שם עולמי, לחוסן והתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה, מהמכללה האקדמית תל-חי. ב"משאבים" ציינו כי "בנוסף לחיזוק החוסן הקהילתי ושיפור תשתית מוכנות לחירום ברמה האזורית והיישובית, יפתח מרכז החוסן תוכניות לקידום החוסן ברמת הפרט והמשפחה, הקהילה והאזור, מתן מידע וכלים להתמודדות בנושאים של טראומה, חירום וחוסן לגורמי מקצוע ולאוכלוסייה בעתות משבר ושיגרה. ובעתות חירום, יספק המרכז טיפול קליני פרטני, משפחתי, וקבוצתי".

מרכז "משאבים" בקרית שמונה, מהווה מרכז ידע עולמי בתחום החוסן. צוות המומחים של "משאבים" ליווה במשך עשורים רבים אירועי חירום ואירועי אסון קהילתיים בארץ ובעולם. מבנה מרכז החוסן ישמש, בנוסף, כמרכז לפינוי דחק בעת חירום. "אני מברך על פיתחת שני מרכזי החוסן ומקווה כי בקרוב יפתחו בצפון מרכזי חוסן נוספים", אמר פרופ' להד. לדבריו, "צריך לזכור כי באזור הצפון למעלה ממיליון תושבים, שמחציתם מתגוררים על קו הגבול המאוים ביותר במדינת ישראל והיו בעשור האחרון ללא מענה בשעת חירום".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פרופ' מולי להד מנהל מרכז "משאבים" בחנוכת מרכז חוסן בקריית שמונה. רותם גולן,
פרופ' מולי להד בחנוכת מרכז חוסן בקריית שמונה, 14 במרץ 2021/רותם גולן

יו"ר אשכול גליל מזרחי, בני בן-מובחר: "תושבי הגליל המזרחי והגולן זוכים סוף סוף לשירות כל כך מהותי לאזור שלנו, שמאותגר גם מבחינה ביטחונית וגם בהיבטים כלכליים וחברתיים. המאמץ המשותף ושילוב הידיים של כל הרשויות באמצעות האשכול, הביאו לתוצאה הראויה שכאן, בגליל המזרחי, ייפתח מרכז חוסן אזורי. אני מודה לשר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, ח"כ מיכאל ביטון, על הסיוע הגדול ולרשות החירום הלאומית שהניעה אתנו את המהלך. אני שמח שמרכז משאבים זכה להפעיל את מרכז החוסן לאור הידע רב השנים שצבר המרכז וההובלה שלו את תחום החוסן בארץ ובעולם וסמוך ובטוח שהמענה להיערכות לחירום בכל הרמות תלווה ברמה המקצועית ביותר".

השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון: "עם כניסתי לתפקיד שמתי לי למטרה להקים שני מרכזי חוסן בגליל המערבי והמזרחי עבור תושבי קו העימות בגבול הצפון, לאחר שבשנים האחרונות לא פעלו מרכזי חוסן באזור. למרכזי החוסן יש חשיבות עצומה בהכנת הקהילות למצבי חירום ולטיפול הפרטני בקהילה במצבי חירום וטראומה, ואני מודה לפורום קו העימות בראשות משה דוידוביץ' על שיתוף הפעולה הפורה למען תושבי הגליל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully