וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

388 אלף הרוגים, מיליוני עקורים: עשור למלחמה בסוריה

הסכסוך שהחל כמחאה נגד שלטונו של אסד ב-2011 כבר נמשך עשר שנים, האחרונה שבהן הייתה הכי פחות קטלנית בשל הפסקת האש באידליב ומגיפת הקורונה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 117,388 אזרחים, בהם יותר מ-22 אלף ילדים, נהרגו לצד עשרות אלפים בבתי הכלא של אסד

בווידאו: עשור למלחמה בסוריה/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יותר מ-388 אלף איש נהרגו מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה - כך אמר היום (ראשון) הארגון הסורי לזכויות אדם, העוקב אחרי המתחולל במדינה דרך רשת של פעילים בשטח. לפי הארגון, בין ההרוגים 117,388 אזרחים, בהם יותר מ-22 אלף ילדים. בארגון, המזוהה עם האופוזיציה בסוריה, רוב ההרוגים האזרחים היו במהלך מתקפות של כוחות המשטר ובעלי בריתו, שבחלקן היה שימוש בנשק כימי.

לפי ראש הארגון, ראמי עבד אל-רחמן, 2020 היה השנה הכי פחות קטלנית מאז תחילת המלחמה, ובמהלכה נהרגו יותר מעשרת אלפים איש. הקרבות דעכו בשנה החולפת בזכות הפסקת אש בצפון-מערב המדינה בין משטר אסד הנתמך על ידי רוסיה לבין המורדים הנתמכים בידי טורקיה, בנוסף למאמצים לבלימת התפשטות מגיפת הקורונה.

גופת ילד לאחר מתקפה כימית בעיירה ח'אן שיח'ון באידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. רויטרס
ילד שנהרג במתקפה כימית בחאן שייחון, אפריל 2017/רויטרס
מומחים לנשק כימי מהאו"ם עם דגימות מאתר תקיפה כימית בעין תרמה, סוריה, 29 באוגוסט 2013. רויטרס
חוקרים של האו"ם עם דגימות מאתר שהותקף בנשק כימי בעין תרמה, אוגוסט 2013/רויטרס

הארגון אמר כי הוא תיעד לפחות 16 אלף מקרי מוות בבתי הכלא של המשטר מאז פרוץ המלחמה ב-2011, אחרי דיכוי אלים של המחאות נגד שלטונו של בשאר אסד, כחלק מאירועי "האביב הערבי". עם זאת, בארגון אמרו כי המספר האמיתי ככל הנראה גבוה יותר, משום שהם לא כללו 88 אלף איש שלפי ההערכות מתו מעינויים בבתי הכלא של המשטר.

לוחמים מוסלמים במצעד צבאי בא-רקה, סוריה, 30 ביוני 2014. רויטרס
הארגון שלט על שליש משטח המדינה. לוחמי דאעש באי-רקה, יוני 2014/רויטרס
לוחמים כורדים לאחר כיבוש א-רקה, סוריה, 15 ביוני 2015. רויטרס
לוחמים כורדים חוגגים את כיבוש תל אבייד מידי דאעש, יוני 2015/רויטרס
טנק חיזבאללה מבצע ירי בקלמון, סוריה, 23 באוגוסט 2017. רויטרס
טנק של חיזבאללה מפגיז עמדות בהרי הקלמון, אוגוסט 2017/רויטרס

כיום, אסד שולט ביותר מ-60% משטחה של סוריה בזכות סדרת הישגים צבאיים נגד הארגונים הג'יהאדיסטיים, בראשם דאעש, והמורדים מאז 2015, עם תחילת ההתערבות של רוסיה לצד משטרו. הוא נהנה גם מתמיכת איראן, חיזבאללה ומיליציות שיעיות אחרות שמפעילה טהראן. הכוחות הפרו-איראניים נוכחים בשטחים שונים במדינה, וישראל מנהלת מלחמת התשה נגד ניסיונות איראן להתבסס בסוריה.

אזורים שעדיין נותרו מחוץ להישג יד המשטר הם מחוז אידליב בצפון, שבשליטת המורדים הנתמכים על ידי טורקיה, ושטחים בצפון-מזרח המדינה המוחזקים על ידי כוחות כורדיים הנתמכים על ידי ארצות הברית.

כמחצית מאוכלוסיית המדינה לפני המלחמה, שמנתה 21 מיליון נפש, נמלטה מבתיה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, כ-200 אלף איש מוגדרים נעדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully