וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברזיל: ההרשעה של לולה בוטלה, יוכל להתמודד מול בולסונארו בשנה הבאה

9.3.2021 / 17:52

שופט עליון קבע כי לבית משפט בערכאה נמוכה יותר לא הייתה סמכות להעמיד לדין את הנשיא השמאלי לשעבר על שחיתות, והמרוץ לבחירות בשנה הבאה נפתח מחדש. בולסונארו אמר כי הוא מקווה שההחלטה תבוטל על ידי הרכב מלא של העליון. לולה עדיין נהנה מפופולריות רבה

נשיא ברזיל לשעבר, לואיז אינסיו דה סילבה 2 במרץ 2020. רויטרס
כיהן בתפקיד בין 2003 ל-2011. לולה דה סילבה/רויטרס

שופט בבית המשפט העליון בברזיל ביטל אתמול (שני) את ההרשעות הפליליות נגד הנשיא השמאלי לשעבר לואיז אינאסיו לולה דה סילבה, מהלך שיכול לאפשר לפוליטיקאי הפופולרי להתמודד בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. ההחלטה המפתיעה טלטלה את השווקים הפיננסיים ואת התחזיות למרוץ 2022. משקיעים רבים מהמרים שקולות המצביעים יתפלגו בין הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו, לבין לולה, יריבו הגדול ביותר בשמאל.

השופט אדסון פאצ'ין קבע כי לבית המשפט בעיר קוריטיבה שבדרום המדינה לא הייתה סמכות להעמיד לדין את לולה באשמת שחיתות, וכי עליו להישפט מחדש בבתי משפט פדרליים בבירה ברזיליה בארבע פרשות השחיתות שבהן הואשם. מלשכת התובע הכללי בברזיל נמסר כי היא תערער על ההחלטה, אם כי מומחים מעריכים כי הסיכוי לביטולה אינו גבוה.

בולסונארו, בשיחה עם עיתונאים בברזיליה, אמר כי הוא מקווה שההחלטה תבוטל כשתגיע לפתחו של הרכב מלא של בית המשפט העליון. בולסונארו, שהאשים את השופט בקשרים עם מפלגת הפועלים של לולה, הוסיף כי הוא לא מאמין שאזרחי ברזיל רוצים שהנשיא לשעבר יתמודד בשנה הבאה.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, 4 במרץ 2021. רויטרס
האשים את השופט בקשרים עם מפלגתו של לולה. בולסונארו/רויטרס

מומחים פיננסיים אמרו כי הסיכוי להתמודדות של לולה ככל הנראה יגרום לבולסונארו לנטוש את הרפורמות הכלכליות שהבטיח לקיים במהלך הקמפיין ב-2018, ולאמץ צעדים פופוליסטיים נוספים כדי לחזק את התמיכה בו. לפי הסקרים, הוא המועמד הפוטנציאלי היחיד מבין עשרה שקיבל אחוזי תמיכה גבוהים יותר מאלו של בולסונארו.

לולה, בן 75, הנהיג את המדינה והכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית בין השנים 2003 ל-2011, בתקופה שבה מחירי הסחורות הגבוהים הזניקו את הצמיחה הכלכלית. עם זאת, פרשות השוחד שבהן הואשם במסגרת חקירת הענק "מבצע שטיפת מכוניות" שהפילה עשרות פוליטיקאים ואנשי עסקים פגעה בתדמיתו.

ב-2018 הוא הורשע בקבלת שוחד מחברות הנדסה בתמורה לזכיה במכרזים ציבוריים. הוא ריצה מאסר במשך שנה וחצי, עד שבית המשפט העליון קבע כי הוא ומורשעים אחרים יוכלו לערער על עונשם לפני תחילת ריצויו.

לולה ממשיך לטעון כי הוא נרדף פוליטית. שיחות מהחקירה שהודלפו ב-2019 העלו תהיות לגבי עיגול פינות שעשו החוקרים על מנת להבטיח את ההרשעות, וכוח המשימה המיוחד פורק בחודש פברואר. השופט שגזר את עונשו של לולה, סרג'ו מורו, היה שר המשפטים הראשון של בולסונארו עד שהתפטר במחאה להתנהלותו השנויה במחלוקת של הנשיא.

הצוות המשפטי של לולה אמר כי ההחלטה לבטל את ההרשעות של הנשיא לשעבר הן הכרה בכך שהוא חף מפשע, אף על פי ששופט העליון לא עסק בשאלה זו. הרשעתו מנעה ממנו מלהתמודד במרוץ לנשיאות ב-2018, ובמקומו התחרה בבולסונארו פרננדו חדד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully