וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט האירופי הסיר את חסינותו של מנהיג קטלוניה לשעבר

פוג'דמון ושני חברים לשעבר בממשלתו איבדו את החסינות, בטענה שמשאל העם על עצמאות החבל שעליו הם מבוקשים בספרד התקיים לפני היבחרותם לתפקיד. הם מתכוונים לערער. "איבדנו את החסינות שלנו, אבל הפרלמנט האירופי איבד את הדמוקרטיה האירופית", אמר פוג'דמון. במדריד בירכו

בווידאו: משטרת ספרד פרצה לאוניברסיטה בה התבצר הראפר שהורשע בעידוד טרור/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

הפרלמנט האירופי החליט היום (שלישי) להסיר את החסינות של מנהיג חבל קטלוניה לשעבר קרלס פוג'דמון ושל שני מחוקקים בדלנים נוספים. הסרת החסינות מקרבת אותם צעד נוסף בדרך להסגרה לספרד, שהוציאה להם צווי מעצר אירופים על המרדה בעקבות משאל העם על עצמאות המחוז ב-2017.

פוג'דמון ושני חברי ממשלתו לשעבר טוני קומין וקלרה פונסטי מכהנים כחברי הפרלמנט האירופי, אך המחוקקים הכריעו כי זה לא מקנה להם חסינות מפני העמדה לדין. פוג'דמון וקומין שוהים בגלות בבלגיה, והם נבחרו לתפקיד ביוני 2019, בעוד שפונסטי, שגולה בסקוטלנד, החלה לכהן רשמית בתפקיד בינואר אשתקד. הם אמרו כי יערערו על ההחלטה לבית הדין העליון של האיחוד האירופי, כך שההכרעה בעניינם עשויה להתארך בשנה נוספת לפחות.

"זה יום עצוב עבור הפרלמנט האירופי", אמר פוג'דמון. "איבדנו את החסינות שלנו, אבל הפרלמנט האירופי איבד יותר מזה, הוא איבד את הדמוקרטיה האירופית.

משאל העם בקטלוניה לפני כארבע שנים הוגדר לא חוקי על ידי בית המשפט בספרד. הוא יצר את המשבר הפוליטי הגדול ביותר בספרד מאז נפילת הרודן פרנסיסקו פרנקו, והממשלה המרכזית במדריד כפתה שלטון ישיר על החבל האוטונומי אחרי הכרזה על עצמאותו. תשעה ממנהיגי התנועה בדלנית הורשעו בהמרדה ב-2019 ונשלחו לעד 13 שנות מאסר.

מנהיג קטלוניה לשעבר וחבר הפרלמנט האירופי קרלס פוג'דמון במסיבת עיתונאים בבריסל אחרי ההחלטה להסיר את חסינותו, 9 במרץ 2021. רויטרס
"יום עצוב עבור הפרלמנט האירופי". פוג'דמון במסיבת עיתונאים בבריסל, היום/רויטרס

בלגיה סירבה עד כה לבקשות ההסגרה של ספרד. בינואר סירב בית משפט במדינה להסגיר את לואיס פיג, מנהיג בדלני אחר החי בגלות במדינה ונאשם בשימוש לרעה בכספי ציבור. פוג'דמון נאשם בעבירה דומה.

שרץ החוץ של ספרד, ארנצ'ה גונזלס לאיה, אמרה כי ההחלטה של הפרלמנט היא סימן ל"כיבוד עבודת מערכת המשפט של ספרד". לדבריה, חבר פרלמנט אירופי לא יכול להשתמש בעמדה שלו "כדי להגן על עצמו מפני הופעה בפני בית משפט לאומי".

"הבעיות בקטלוניה ייפתרו בספרד, ולא באירופה", אמרה שרת החוץ, שקראה לקיים דיאלוג כדי להגיע לפתרון.

מפלגתו של פוג'דמון, ג'ונטס, אמרה כי העימות הוא כבר אינו עניין פנימי של בפרד. "הבאנו אותו ללבה של אירופה כדי להמשיך ולגנות את הדיכוי והרדיפה הפוליטית של המדינה הספרדית", צייצה המפלגה בחשבונה הרשמי.

הפרלמנט האירופי קבע כי האירועים שעליהם הם מבוקשים לדין קדמו לבחירה שלהם, וכי מערכות המשפט הלאומיות במדינות השונות הן אלו המחליטות בנושאים פליליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully