וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקיץ כולם פקפקו ברוסיה. היום כולם רוצים את החיסון שלה נגד קורונה

7.3.2021 / 22:20

כחצי שנה עברה מאז מוסקבה הכריזה ברהב על אישורו של ספוטניק 5, שיעילותו התקבלה בתחילה בספקנות. אך הביקורת התחלפה במחקר במגזין מערבי שהראה יעילות של 91% בחיסון, וכעת ברחבי העולם יש ביקוש למיליוני מנות

משולח חיסונים של חברת ספוטניק נוחת בשדה התעופה קושיצה, סלובקיה 1 במרץ 2021. AP
משלוח חיסונים של חברת ספוטניק בסלובקיה/AP

ההתרברבות של רוסיה באוגוסט על היותה המדינה הראשונה בעולם שמאשרת חיסון נגד נגיף הקורונה התלוותה בספקנות רבה, בשל הבדיקות המועטות. חצי שנה לאחר מכן, הדרישה לספוטניק 5 גוברת, והמומחים מעלים שאלות עכשיו, אך הפעם על יכולתה של מוסקבה לעמוד בביקוש ברחבי העולם.

סלובקיה קיבלה 200 אלף חיסונים בשבוע שעבר, אף שסוכנות התרופות האירופית רק החלה בבדיקה מקדימה של החיסון ביום שלישי האחרון. גם נשיא צ'כיה, שנפגעה קשות מהמגיפה, אמר כי הוא כתב ישירות לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כדי לזכות באספקה של החיסונים. מיליוני חיסונים צפויים להגיע למדינות אמריקה הלטינית, אפריקה, ברית המועצות לשעבר והמזרח התיכון.

מתן חיסון של חברת ספוטניק בקרליה, רוסיה  16 בפברואר 2021. AP
מתן חיסון של חברת ספוטניק בקרליה, רוסיה/AP

"ספוטניק 5 ממשיך לכבוש בביטחון את אירופה", אמרה המגישה אולגה סקבייבה בערוץ הממשלתי רוסיה-1.

דימיטרי קיסלב, המגיש המקורב ביותר לקרמלין, הפריז עוד יותר בחודש שעבר כשאמר: "החיסון הרוסי נגד נגיף הקורונה, ספוטניק 5, הוא הטוב ביותר בעולם".

ערוצי הטלוויזיה הרשמיים ברוסיה מקצים שעות שידור רבות לייצוא החיסונים, מזכירים שבחים שמקבלת רוסיה ברחבי העולם ומשדרים קטעים על הקשיים שחוות מדינות עם אספקת החיסונים המערביים.

הביקורת המוקדמת על ספוטניק 5 התחלפה במחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי הבריטי הנחשב "לנסט", שהראה יעילות של 91% בחיסון אחרי ניסוי רב-משתתפים. הנתונים המרשימים יכולים לעזור לתדמיתה של רוסיה בתור מעמצמה מדעית, טכנולוגית ונדיבה, במיוחד כשמדינות אחרות סובלות ממחסור בחיסונים משום שהמדינות העשירות אוגרות את אלו שפותחו במערב או בשל יכולת יצור מוגברת של החברות.

"פוטין משתמש בחיסון למטרות גיאו-אסטרטגיות של רוסיה"

"העובדה שרוסיה היא אחת מחמש מדינות שהצליחו לפתח חיסון במהירות מאפשרת לרוסיה להציג את עצמה כמעצמת ידע טכנולוגי ולא בתור משאבת דלק בדעיכה", אמר ולדימיר פרולוב, מומחה ליחסי חוץ.

חלק מהמומחים אומרים כי הרחבת השימוש בחיסונים מסין ומרוסיה, שאינם פופולריים כמו אלו מהמערב, תוכל להציע דרך מהירה להגדלת האספקה העולמית. אחרים מציינים שרוסיה רוצה לגרוף הישגים גיאופוליטיים בעזרתם.

"פוטין משתמש (בחיסון) לחיזוק דימוי העוצמה המדעית והטכנולוגית של רוסיה", אמר לורנס גוסטין, פרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומנהל המרכז לשיתוף פעולה של ארגון הבריאות העולמי בנושא חוק בריאות לאומי ועולמי. "הוא משתמש בו למטרות גיאו-אסטרטגיות באזורים שבהם רוסיה תרצה לקבל תחומי השפעה".

מתן חיסון של חברת ספוטניק הרוסית לאישה בפלאסיו דה דפורטס במקסיקו 24 בפברואר 2021. AP
גם ביבשת אמריקה מחכים. חיסון של חברת ספוטניק במקסיקו/AP

אך למרות הביקוש, ייתכן ומוסקבה לא תעמוד באספקת החיסונים הנדרשת. בהשוואה אליה סין אמנם סיפקה מיליוני מנות למדינות אחרות, אך נראה כי התפוקה של ספוטניק 5 נמוכה בהרבה מהביקוש.

ג'ודי טוויג, פרופסור למדע המדינה המתמחה בבריאות עולמית באוניברסיטת וירג'יניה, אמרה כי "הם הצליחו הרבה מעבר לחלומות הכי פרועים שלהם במונחים של ייצור חיסון שניתן לשווק אותו".

לדבריה, קיים פער אדיר בין ההבטחות של רוסיה למדינות העולם, לבין יכולותיה בפועל לעמוד בהן. "הם הבטיחו את כל ההבטחות המפורשות, והמרומזות, לאנשים בתוך ומחוץ לרוסיה בנוגע לאותו מוצר שכעת, באופן בלתי צפוי, הוא מוצלח, ועכשיו הם תקועים ומנסים להבין איך למלא את כל ההבטחות האלה".

2.4 מיליארד מנות ל-50 מדינות

ובין כל ההבטחות, רוסיה גם פועלת לדאוג להתחסנות אזרחיה. הרשויות הודיעו על תוכניות לחסן 60% מהמבוגרים, או כ-68 מיליון בני אדם, עד סוף יוני.

התנעת מבצע החיסונים במדינה איטית, בהשוואה למדינות אחרות, עם כארבע מיליון מתחסנים, או פחות מ-3% מהאוכלוסייה, שחוסנו בסוף פברואר. ייתכן והסיבה לכך היא בין היתר בגלל החשדנות של אזרחי רוסיה בחיסון.

הקרן הרוסית להשקעות ישירות, שמשווקת את החיסון בחו"ל, לא השיבה לשאלות בעניין מספר המנות שנשלחות למדינות אחרות. בעבר נמסר כי התקבלו בקשות ל-2.4 מיליארד מנות אצל יותר מ-50 מדינות.

חברת איירפיניטי, חברת ניתוח מדע בלונדון, מעריכה כי רוסיה הסכימה לספק כ-392 מיליון מנות למדינות שונות, ומוסקבה נמצאת במגעים לאספקת לפחות 356 מיליון מנות נוספות. מנכ"ל ומייסד החברה, רסמוס הנסן, אמר כי אם לשפוט לפי ייצור וייצוא עד כה, "רוסיה רחוקה מאוד מלהיות מסוגלת לספק את זה".

מתן חיסון של חברת ספוטניק הרוסית לאדם בפודגוריצה מונטנגרו 23 בפברואר 2021. AP
התנעה איטית של מבצע החיסונים ברוסיה. חיסון של חברת ספוטניק במונטנגרו/AP

רוסיה ייצרה קצת יותר משתי מיליון מנות חיסון בשנה שעברה, על רקע דיווחים על יצרנים מקומיים שחוו קשיים ברכישת ציוד וייצור המרכיב השני בחיסון, הניתן בשתי מנות. לפני כשבועיים אמר ראש ממשלת רוסיה מיכאיל מישוסטין כי יוצרו כעשר מיליון מנות של החיסון.

הספוטניק 5 הוא "חיסון וקטור" הנושא נגיף לא מזיק הנושא חומר גנטי שנועד לעורר את מערכת החיסון, בשונה מהחיסונים המערביים המבוססים על mRNA. "הייצור שלו מסובך", אומרת אלנה סאבוטינה מחברת הייעוץ התרופתי CBPartners, "היצרנים לא יכולים להבטיח תוצאות יציבות לאורך זמן מפני שעבודה עם מרכיבים ביולוגיים כרוכה בשינויים באיכות המוצר המוגמר".

בחלק מהמדינות להן הוצעה כמות גדולה של מנות, טרם אישרו את החיסון. בהודו, לה הובטחו 125 מיליון מנות חיסון, מתבצעים מחקרים הבודקים את השפעת הספוטניק 5 על המערכת החיסונית. משרד הבריאות בברזיל הודיע כי הוא במשא ומתן על רכישת עשר מיליון מנות חיסון, אך הסוכנות הרגולטורית במדינה טרם אישרה אותו לשימוש. גם נפאל, לה הוצעו 25 מיליון מנות, לא אישרה עדיין את החיסון הרוסי.

עיכובים במשלוחים, ייצור איטי במדינות אחרות

במדינות אחרות נרשמו עיכובים בקבלת משלוחי החיסונים מרוסיה. בארגנטינה התקבלו, נכון ל-1 במרץ, קרוב ל-2.5 מיליון מנות, למרות שציפו במדינה לקבל חמש מיליון מנות בינואר, ויותר מ-14 מיליון נוספות בפברואר. בהונגריה סיכמו על רכישת שתי מיליון מנות במשך שלושה חודשים, ובינואר ציפו לקבל 600 אלף מנות, אך בפועל קיבלו כמחצית מהכמות עד כה. גם עם מקסיקו נחתמה עסקה להבאת 24 מיליון חיסונים. בפברואר ציפתה המדינה לקבל 400 אלף מנות, אך בפועל קיבלה 200 אלף.

בנוסף, לקרן ההשקעות הרוסית יש הסכמים עם יצרנים במדינות כמו ברזיל, הודו ודרום קוריאה, על מנת להגביר את קצב תהליך הייצור, אך עד כה אין נתונים על ייצור מוגבר של החיסון במדינות הללו. החברה הברזילאית Uniao Quimica נמצאת כעת בשלב הפיילוט, שאת תוצאותיו תצטרך לחלוק עם רוסיה לפני שתוכל לשווק את החיסון. יצרנית התרופות ההודית Hetero Biopharma, איתה נחתמה עסקה לייצור מאה מיליון מנות חיסון, היתה אמורה להתחיל בתהליך בתחילת השנה, אך טרם ברור אם הוא אכן החל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully