וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירות הביטחון בגרמניה שם תחת מעקב את מפלגת הימין הקיצוני

עודכן לאחרונה: 3.3.2021 / 17:25

המשרד להגנת החוקה יבחן מקרוב אחרי אלטרנטיבה לגרמניה, המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט. זאת בעקבות התבטאויות קיצוניות של חבריה, כולל המעטת חומרת פשעי הנאצים. "זה סקנדל", אמרו במפלגה, חודשים לפני הבחירות שבהן היא צפויה לאבד מכוחה

בווידאו: מאסר עולם למחבל מהפיגוע ביום כיפור בגרמניה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שירות ביטחון הפנים של גרמניה שם את מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) תחת מעקב, בשל קשריה לימין הקיצוני - כך דיווחו היום (רביעי) כלי תקשורת במדינה. המהלך של המשרד להגנת החוקה, המוכר בקיצור בתור BfV, מגיע שנתיים אחרי שהכריז על בחינת התבטאויותיהם של חברי מפלגה וקשריה לארגונים קיצוניים.

AfD היא המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט הפדרלי של גרמניה, אולם היא צפויה להיחלש בבחירות שיתקיימו בסתיו אחרי שנים של שערוריות. היא שאבה את כוחה ממשבר הפליטים באמצע העשור שעבר, שהוביל להיחלשות בכוחה של הקנצלרית אנגלה מרקל המסיימת את תפקידה.

טינו שרופלה, אחד מראשי המפלגה, האשים את ה-BfV בהדלפת מידע לתקשורת בניסיון להשפיע על דעת הקהל ביחס אליה. "ההתנהגות שלהם היא סקנדל", הוא אמר לסוכנות הידיעות הגרמנית.

משרד הפנים סירב לאשר או להכחיש את הדיווחים, וציין כי הוא לא יגיב משום שההליכים עדיין נמשכים. ה- BfVסירב להגיב אף הוא. תפקיד ה-BfV הוא לעקוב אחרי כל הארגונים הקיצוניים במדינה, כלקח מעליית הנאצים.

שלט של "אנחנו העם" בהפגנה של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה בעיר ארפורט, 4 במרץ 2020. AP
"אנחנו העם". הפגנה של "אלטרנטיבה לגרמניה", בשנה שעברה/AP

בינואר 2019 החל השירות במעקב חשאי אחרי אגף הנוער של המפלגה, שרצה ליצור "מדינה טהורה אתנית", ואחרי סיעה קיצונית של המפלגה במזרח המדינה, בהנהגתו של ביורן הוקה. הסיעה של הוקה המעיטה בחומרת הפשעים של גרמניה במלחמת העולם השנייה, והיא רמזה שהיא עשויה להשתמש באמצעים "מהפכניים" לטובת הגשמת מטרותיה הפוליטית. המפלגה ניהלה מאבק משפטי בצעדים הללו.

ראשי הסיעה בפרלמנט, אלכסנדר גאולנד ואליס ווידל, אמרו כי המעקב אחרי המפלגה "לא מוצדק לחלוטין וחסר בסיס". בהצהרה שמסרו, הם טענו כי "אין זה צירוף מקרים" שהמידע הודלף לתקשורת בשנת בחירות, וימים ספורים לפני בחירות מחוזיות חשובות. "יש כאן ניסיון מכוון לפגיעה בסיכויי ההצלחה של AfD בסיוע סוכנות ביון הפנים", האשימו.

המפלגה נכנסה לראשונה לפרלמנט של גרמניה ב-2017, אחרי שיותר ממיליון מבקשי מקלט הגיעו למדינה. היא הקצינה את עמדותיה מאז הקמתה ב-2013 בתור מפלגה המתנגדת לגוש האירו. כמה מבכיריה פרשו משורותיה בשנים האחרונות, אחרי שהזהירו כי גורמי ימין קיצוני משתלטים עליה.

לפי הסקרים האחרונים, AfD זוכה לתמיכה של 9% עד 11% מהבוחרים, בהשוואה ל-12.6% מהקולות שקיבלה ב-2017. היא המפלגה הגדולה ביותר מקרב ארבע מפלגות האופוזיציה בבודנסטאג, ויש לה נציגים בכל 16 בתי המחוקקים במדינות המחוז השונות.

המועצה המרכזית של יהודי גרמניה שיבחה על המהלך נגד המפלגה. נשיאה, ג'וזף שוסטר, אמר כי הצעדים נגדה "מאשרים את הסכנה הנשקפת" מהמפלגה. "היא ניסתה ליצור חזית מכובדת, אבל היא לא יכולה להסתיר את הקיצוניות שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully