וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בארה"ב: מותר ללעוג לבארבי

28.1.2003 / 15:24

שופטי בית המשפט העליון נדרשו לסוגיה המעמיקה: האם השיר של להקת "אקווה" "ברבי גירל", פגע בשמה הטוב של הבובה הבלונדינית; פסקו לבסוף: השיר מוגן בידי חופש הדיבור המעוגן בחוקה

יצרני בובת הילדים "ברבי" הפסידו בתביעה שהגישו נגד שיר פופ שלעג לבובה הבלונדינית. בית המשפט העליון האמריקאי אישר פסק דין שניתן ביולי 2002 בערכאה נמוכה יותר, בו נדחתה תביעת חברת הצעצועים "מאטל" המייצרת את הבובה. מאטל תבעה את חברת התקליטים אם.סי.איי שהוציאה בשנת 1997 את השיר "ברבי גירל", של להקת "אקווה" הדנית.

יצרנית הבובות טענה כי השיר פגע בסמל המסחרי של החברה, והכפיש את תדמיתה של ברבי. העותרים טענו עוד כי השיר, שמכר בארה"ב למעלה מ-1.4 מיליון עותקים, עלול לבלבל את הצרכנים. ואולם השופטים שדנו בערעור החברה על פסק הדין הקודם, טענו כי מדובר ב"פארודיה" ו"בפרשנות חברתית", המוגנות בידי חופש הדיבור המעוגן בחוקה האמריקאית.

בשיר מתארת הזמרת את ברבי שמתייחסת לעצמה כאל "פרחה בלונדינית", ואומרת: "החיים בפלסטיק – זה פנטסטי". בנוסף, זמר המייצג את החבר של ברבי, קן, מפתה אותה להתחיל "לחגוג".

מדובר בתביעה השלישית בשנתיים האחרונות שמפסידה חברת מאטל, יצרנית הצעצועים הגדולה ביותר בעולם, בסוגיית הסימן המסחרי של ברבי. בפברואר 2001 פסק בית דין לטובת אמן אמריקאי שהשתמש בבובות ברבי בעבודותיו. בכמה מצילומיו של האמן, טום פורסית', נראית הבובה הבלונדינית בתנוחות אירוטיות. בית המשפט גם קבע כי פארודיה על הבובה בארבי היא פעילות חוקית לחלוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully