וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן סלמאן על הכוונת: ארה"ב תפרסם את הדוח על רצח חאשוקג'י

25.2.2021 / 11:53

ממשל ביידן יפרסם את הערכות ה-CIA על חיסול העיתונאי הסעודי בקונסוליה באיסטנבול ב-2018. על אף שהן כבר דווחו בעבר והפנו אצבע מאשימה ליורש העצר, חשיפתן עשויה לבשר על תפנית ביחסים. וושינגטון כבר הפסיקה לתמוך במלחמה הסעודית בתימן, כחלק מ"אתחול" היחסים עם ריאד

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, 20 בפברואר 2021. רויטרס
לא יזכה עוד לטלפונים מנשיא ארה"ב. מוחמד בן סלמאן/רויטרס

ממשל ביידן יפרסם היום (חמישי) את הדוח המודיעני שקבע כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אישר את החיסול של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018. מסקנות הדוח, המתבסס על הערכת ה-CIA, כבר פורסמו בכלי תקשורת בארצות הברית בשבועות שלאחר הרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, אך חשיפתן בפומבי עשויה להיות נקודת מפנה ביחסים עם ערב הסעודית.

הדוח נותר מסווג בהוראת הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שטיפח יחסים קרובים עם הנסיך הצעיר הנחשב לשליט בפועל של הממלכה. טראמפ אף התגאה בעבר כי הוא "הציל את התחת" של בן סלמאן אחרי הרצ. לעומתו, הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן הבהיר לאורך קמפיין הבחירות כי ריאד "תשלם את המחיר" על רצח חאשוקג'י, שכתב טורים ביקורתיים על בן סלמאן בוושינגטון פוסט.

בנוסף לכך, הבית הלבן הבהיר כי ביידן ינהל שיחות ישירות עם המלך סלמאן, בתור ראש המדינה, ולא עם בן סלמאן כפי שעשה טראמפ. שיחה ראשונה בין שני המנהיגים אמורה להתקיים היום, ככל הנראה לפני שחרור הדוח.

הפגנה נגד ערב הסעודית מחוץ לשגרירות הממלכה בלונדון בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י, 26 באוקטובר 2018. רויטרס
סעודיה הרשיעה שמונה אנשים ברצח. הפגנת תמיכה בחאשוקג'י בלונדון, 2018/רויטרס

חאשוקג'י פותה לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר 2018, שבה המתין לו צוות חיסול המקורב ליורש העצר. לפי דיווחים שונים, גופתו בותרה עם מסור, ושרידיה מעולם לא נמצאו.

ריאד הכחישה בתחילה את הרצח, אך בהמשך שינתה גרסה וטענה שהוא נהרג בטעות, בעת ניסיון להחזיר אותו בכוח לממלכה. הסעודים אמרו כי הצוות פעל על דעת עצמו וכי יורש העצר לא היה מעורב. בן סלמאן הכחיש כי הורה על חיסול העיתונאי, אך אמר כי הוא מקבל אחריות על מה שקרה משום זה התרחש במשמרתו.

בית משפט בערב הסעודית הרשיע שמונה אנשים ברצח, אך משקיפים בינלאומיים אמרו כי הייתה זו פארסה. חמישה מהם נידונו בתחילה לעונש מוות, אך גזר דינם הומתק ל-20 שנה אחרי שקרובי משפחתו של חאשוקג'י מחלו להם, לפי הרשויות.

ביידן כבר החליט להפסיק את התמיכה הצבאית בקואליציה הסעודית הנלחמת בתימן, כחלק ממה שבבית הלבן מתארים כ"אתחול" היחסים עם ערב הסעודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully