וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ילדי תימן: הממשלה אישרה פיצוי למשפחות שנפגעו

במסגרת ההצעה שאושרה כחודש לפני הבחירות, נקבע כי הממשלה תביע צער על האירועים שהתרחשו בקום המדינה. פיצויים בסך 162 מיליון שקלים יחולקו למשפחות שלא עודכנו על מות ילדיהן ומקום קבורתם, וכן לכאלו שלא נודע מה עלה בגורלם. נתניהו: "להכניס את הפרשה לספרי הלימוד"

בווידאו: פרשת ילדי תימן: הממשלה אישרה פיצוי למשפחות שנפגעו/מערכת וואלה! NEWS

הממשלה אישרה הערב (שני) הצעת החלטה בנוגע למתן פיצויים למשפחות שנפגעו במסגרת פרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן. במסגרת ההחלטה שהתקבלה כחודש לפני הבחירות, נקבע מתווה לפיו יפוצו משפחות בימי קום המדינה.

בין השאר קבעו השרים כי המדינה תכיר רשמית בפרשה. "במסגרת ההחלטה, ממשלת ישראל מביעה צער על האירועים שהתרחשו בימיה הראשונים של המדינה, ומכירה בסבלן של המשפחות שילדיהן היו חלק מפרשה כאובה זו", נמסר.

המתווה שאושר מסדיר פיצוי הכספי עבור המשפחות שנפגעו בסך 162 מליון שקלים. 150 אלף שקלים יועברו לבני משפחה שלא נמסר להם דבר מותו של ילדים בזמן אמת, ובכלל זה נסיבות המוות, מקום קבורה שלא אותר, או שמקום קבורתו אותר באיחור ניכר. במקרה שמסקנת הוועדה האחרונה הייתה כי לא ידוע מה עלה בגורלו של הילד, בני משפחתו יזכו לפיצוי של 200 אלף שקלים.

הפגנה בדרישה לצדק והכרה בילדי תימן, ת"א, 2017. תומר נויברג, פלאש 90
המשפחות יפוצו. הפגנה למען הכרה בפרשת ילדי תימן, 2017/פלאש 90, תומר נויברג

שלוש ועדות עסקו בפרשה לאורך השנים: ועדת חקירה לגילוי ילדי תימן, הוועדה לבירור גורל ילדי תימן הנעדרים וועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן בשנים 1948-1954. בני משפחות שנקבע באחת מהוועדות כי ילדם מת או שלא נודע גורלו יוכלו להגיש בקשה לפיצוי כספי בחודשים יוני עד נובמבר 2021. ההחלטה גובשה בשיתוף משרדי האוצר והמשפטים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור המתווה. "זאת פרשה מהכואבות בתולדות מדינת ישראל. הגיעה העת שהמשפחות שהתינוקות שלהן נלקחו מהן יקבלו הכרה מהמדינה ומממשלת ישראל, וגם פיצוי כספי", אמר. "אני מבקש משר החינוך לכלול את פרשת ילדי תימן בספרי הלימוד של תלמידי ישראל, יש להכיר את הפרשה הזאת".

שר האוצר ישראל כץ הצטרף לנתניהו. "בהחלטה זו מכירה ממשלת ישראל בפרשה כואבת שצרובה בתולדות המדינה, שחקירתה טרם באה לידי סיום. אנו נפעל כדי למצות את זכויותיהם של בני המשפחות הדואבות, שנושאות עמן את הכאב עד לעצם יום זה, ובכך נתחיל לרפא ולו במעט את פצעי ההיסטוריה. לצד זה נפעל לקידום הנצחת מורשת יהודי תימן המפוארת, השזורה לנצח בתולדות עמנו", הבטיח.

הפגנה בדרישה לצדק והכרה בילדי תימן, ת"א, 2018. יונתן זינדל, פלאש 90
"כשלים מהותיים". הפגנה למען הכרה בפרשה בתל אביב, 2018/פלאש 90, יונתן זינדל

השר אריה דרעי אמר כי העיסוק בנושא משול לנגיעה בפצע כואב, אבל זהו חלק מריפוי הפרשה. "אני רוצה להזכיר את הרב עוזי משולם שזעק מעומק ליבו על החטיפה, זעק זעקת כאב וחלק מאיתנו חשבו אז שהוא הזוי", אמר. "כולנו זוכרים את הארועים ביהוד של הרב משולם וחסידיו והיום שממשלת ישראל לוקחת בצעד אמיתי אחריות על הפרשה הזאת. צריך לזכור את הרב משולם שמסר את נפשו לחקור את חטיפת יהודי תימן וזה המקום להוקיר את זכרו". על כך הוסיף נתניהו: "הייתה התעמרות עמוקה ברב, והוא דיבר ממעמקי ליבו על דבר אמיתי".

עמותת עמר"ם, שהייתה ממובילות המאבק סביב הנושא בשנים האחרונות, לא התרצתה מהמהלך. "ההחלטה הנוכחית התקבלה ללא דיאלוג עם המשפחות והעמותות הפעילות בנושא, ובלי מרכיב זה לא ייתכן תהליך של תיקון וריפוי", מסרו בתגובה. "ההחלטה כוללת כשלים מהותיים כגון הפרדה שרירותית ומדירה בין משפחות אשר פנו לוועדות, וזכאיות להגיש בקשה לפיצויים, לבין משפחות אשר לא עשו כן".

"על המדינה להציע פתרונות אשר כוללים את כל המשפחות אשר ילדיהן נעלמו לאחר שנלקחו על ידי מוסדות המדינה, שכן רבות מהמשפחות לא פנו לוועדות מתוך אי-אמון בממסד או מתוך תום ליבן בשעת פעולת הוועדות. יש לציין כי הוועדות אף הגבילו את נגישותן למשפחות על רקע גילאי הילדים, ושנים מסוימות שנקבעו מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully