וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם משטרת ניו יורק וה-FBI אחראיות להתנקשות במלקולם אקס?

21.2.2021 / 19:58

מכתב של שוטר סמוי לשעבר טוען לקשירת קשר נגד אחד ממנהיגי תנועת האזרח בארה"ב, שנרצח לפני נאום בניו יורק ב-1965. שלושה מחברי "אומת האסלאם", שממנה פרש מלקולם אקס, הורשעו ברצח, אך אותו שוטר מחזק את הספקות בגרסה זו. התביעה במנהטן כבר פתחה בבדיקת הפרשה אשתקד

מלקולם X נואם בוושינגטון, אוגוסט 1963. Richard Saunders, GettyImages
פרש מ"אומת האסלאם" בשל חילוקי דעות. מלקולם אקס/GettyImages, Richard Saunders

בני משפחתו של מלקולם אקס, מהפעילים הבולטים והשנויים במחלוקת בתנועת זכויות האזרח בארצות הברית, דורשים לפתוח מחדש את חקירת ההתנקשות בחייו. זאת אחרי שחשפו אתמול (שבת) מכתב שכתב שוטר סמוי לשעבר, שכבר אינו בחיים, ובו טען כי משטרת ניו יורק וה-FBI עמדו מאחורי הרצח של מלקולם אקס ב-1965 לפני נאום שהיה אמור לשאת באולם נשפים בעיר, ולא שלושת חברי "אומת האסלאם" שהורשעו בירי הקטלני.

השוטר שלו יוחס חיבור המכתב הוא ריימונד ווד, שעבד ב-NYPD, ובן דודו רג'י הצטרף לכמה מבנותיו של מלקולם אאקס בעת הצגת המכתב במקום שבו שכן בעבר האולם שבו אירעה ההתנקשות. לפי המכתב, מפקדיו של ריימונד ווד לחצו עליו לפתות שניים מאנשי צוות האבטחה של מלקולם אקס כדי שיעברו על החוק וכך הם נעצרו ימים לפני הירי הקטלני. לטענתו, המעצרים שלהם מנעו מהם לנהל את האבטחה בכניסה לאולם וזה היה חלק ממזימה של משטרת ניו יורק וה-FBI נגד מלקולם אקס.

"תחת ההוראות של מפעילי, נאמר לי לעודד מנהיגים וחברים בתנועות לזכויות האזרח לבצע פשעים", כתב ווד.

לחקור ביסודיות כל ראיה"

בשנים שחלפו מאז ההתנקשות, חלק מההיסטוריונים והמומחים סברו כי האנשים הלא נכונים הורשעו בפרשה. בשנה שעברה הודיעה לשכת התביעה במנהטן על בחינה מחדש של המורשעים בתיק, והיא אמרה בתגובה למסיבת העיתונאים אתמול כי החקירה עוד הבחינה נמשכת.

בהצהרה נפרדת, משטרת ניו יורק אמרה כי היא סיפקה לתביעה במנהטן את כל המסמכים הרלוונטיים לפרשה שיש ברשותה, וכי היא "עדיין מחויבת לסייע לבדיקה הזאת בכל דרך שהיא". ב-FBI סירבו להגיב.

איישה שבאז, בתו של מלקולם אקס, אמרה כי היא תמיד חשה אי-ודאות סביב נסיבות מותו של אביה. "צריך לחקור ביסודיות כל ראיה שתספק הבנה רחבה יותר של האמת שמאחורי הטרגדיה הנוראית הזאת", היא אמרה במסיבת העיתונאים.

מלקולם אקס, שנולד בשם מלקולם ליטל ונודע גם בשם אל-חאג' מאלכ א-שבאז, עלה לגדולה בתור הדובר של "אומת האסלאם", ארגון אפרו-אמריקני מוסלמי שהטיף לבדלנות שחורה. הוא היה חבר בו במשך כעשור, עד שהתפצל ממנו ב-1964 ומיתן את חלק מהשקפותיו הקיצוניות, כמו תמיכה בהפרדה גזעית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully