וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: סוף שבוע גשום וסוער, עם עלייה קלה בטמפרטורות

עודכן לאחרונה: 19.2.2021 / 8:00

לאחר שהשלג כיסה רבים מהרי הצפון והמרכז, הסערה תימשך גם היום, אך הפעם ירדו בעיקר גשמים. קיים חשש משיטפונות במדבר יהודה וים המלח וחשש קל מהצפות במישור החוף. בשבת ייפסקו הגשמים כמעט לחלוטין, ובתחילת השבוע תורגש עלייה ניכרת בחום

בווידאו: סוף שבוע חורפי בצפון/צילום: יעל שביט ומני צוברי

אחרי כמה ימים עם שלג שכיסה את הרי הצפון והמרכז הגבוהים, גם היום (שישי) ימשיך החרמון להתכסות בלבן. בנוסף, יירד גשם לפרקים מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, שילווה בסופות רעמים בודדות. קיים חשש משיטפונות במדבר יהודה וים המלח וחשש קל מהצפות במישור החוף.

מזג האוויר יוסיף להיות קר מהרגיל לעונה. משעות הצהריים ייתכן גשם מקומי בדרום הארץ, והגשמים ייחלשו בהדרגה לקראת ערב. בלילה עדיין צפוי גשום מקומי שברובו יהיה קל.

צפו במכ"ם הגשם

הר תבור מושלג, 19 בפברואר 2020. אלי אשכנזי
ערפל בהר תבור, הבוקר/אלי אשכנזי

מחר עדיין ייתכן גשם מקומי קל, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות, אך הן עדיין יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. בתחילת השבוע תמשיך מגמת ההתחממות, ויהיה מעונן חלקית.

בראשון הטמפרטורות יעלו במקצת, אך הן עדיין יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. ביום שני תחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות, כשבצפון הארץ ובמישור החוף ייתכן גשם מקומי. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון.

שלג ברמת הגולן, 18 בפברואר 2021. מיכאל גלעדי, פלאש 90
ילדים משחקים בשלג ברמת הגולן, אתמול/פלאש 90, מיכאל גלעדי

מעלות החום החזויות היום והלילה: בירושלים מ-4 מעלות הבוקר עד ל-7 מעלות בשעות הצהריים; בתל אביב מ-10 מעלות הבוקר עד ל-13 מעלות במהלך היום; בחיפה מ-9 מעלות הבוקר עד ל-11 מעלות ביום; בצפת מ-4 עד 6 מעלות; טבריה 9-13; נצרת 7-10; עפולה 9-12; בית שאן 10-13; לוד 9-13; אשדוד 10-14; עין גדי 14-18; באר שבע 7-12; מצפה רמון 3-9; אילת 9-20.

כבישים רבים שנחסמו אתמול בשל השלגים הכבדים נותרו חסומים גם היום, בהם כבישים 91, 98 ו-99 שבצפון רמת הגולן וכביש 89 הסמוך להר מירון. גם כביש 90 נחסם ממלונות ים המלח לעין גדי בשני הכיוונים.

בעקבות הסערה: זיהום חריג של זפת בחופים

בעקבות ימי הסערה, זיהום חריג של גושי זפת צמיגיים הגיע אתמול לחופי הארץ. על פי פריסת החופים שבהם התגלו, שלא כללה את מפרץ חיפה, מסתמן כי הגיעו מדרום וממרחק רב. מקור פתיתי הזפת ככל הנראה ממכלית, אך הסיכוי לאתר את האחראים אפסי ולא ידוע על כלי שיט בים התיכון שדיווח על תקלה.

הגילוי הראשוני היה בחוף הבונים ואחריו במעגן מיכאל, אך בהמשך התברר כי זוהי רק ההתחלה של אירוע הזיהום הגדול מסוג זה בעשור האחרון, וזפת נראתה מחוף בצת בצפון ועד חופי ראשון לציון. על פי הערכות ראשוניות, מדובר בעשרות מטרים מעוקבים של זפת, שפעולות הניקוי שלהם יימשכו כמה ימים בעלות המוערכת במאות אלפי שקלים.

גושי זפת שהתגלו ברצועות חוף הים התיכון , מעגן מיכאל והבונים. רשות הטבע והגנים
גושי זפת שהתגלו ברצועות החוף במעגן מיכאל והבונים/רשות הטבע והגנים

במשרד להגנת הסביבה העניקו לאירוע את הכינוי "זפת בסערה", אבל פעולות הניקיון האינטנסיביות יחלו בעצם רק עם שוך הסערה בגלל תנאי מזג האוויר. על פי סוג הזפת ומרקמה, ההערכה כרגע היא שמדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל.

במקביל לזיהום, לוויתן מצוי בגודל 17 מטרים נפלט אל החוף בדרום שמורת ניצנים. מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, מסר כי ייתכן שקיים קשר בין ההיפלטות לגושי הזפת. לדברי גולדשטיין, "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומרת הדין".

לוויתן מצוי נפלט בדרום שמורת ניצנים. ללא, אתר רשמי
הלוויתן שנפלט לחוף בשמורת ניצנים, היום/אתר רשמי, ללא

ד"ר אביעד שיינין, מתחנת מוריס קאן לחקר הים ועמותת דלפיס, סיפר כי "מדובר באירוע נדיר יחסית, התיעוד האחרון היה ב-2016. בדרך כלל מגיעים לאזורנו פרטים צעירים. גם במקרה הזה מדובר בפרט צעיר, בים התיכון הם מגיעים ל-20 מטר בבגרותם ובאוקיינוסים מגיעים ל-24 מטר. זהו בעל החיים השני בגודלו אחרי הלוויתן הכחול בעולם, הם נפוצים במערב הים התיכון אך נדירים באגן המזרחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully