וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון למתנגדי הסגר בהולנד: בית משפט ביטל את העוצר הלילי

16.2.2021 / 13:36

בית המשפט קיבל עתירה של מתנגדי ההגבלות ואמרו כי לממשלה לא הייתה הצדקה להפעיל את סמכויות החירום לראשונה ממלחמת העולם ה-2. עוד נקבע כי היה עליה להתייעץ עם הפרלמנט, בין השאר כי התחלואה בירידה. ראש הממשלה קרא להמשיך לציית לעוצר בזמן הערעור על הפסיקה

בווידאו: התפרעויות בהולנד במחאה על עוצר הקורונה/צילום: רויטרס

בית משפט בהולנד הורה היום (שלישי) לממשלה לבטל מידית את העוצר הלילי שהטילה כחלק מהמאבק במגיפת הקורונה, וקבע כי אין לכך בסיס משפטי מתאים. הפסיקה מהווה מכה לתגובת הממשלה למשבר הקורונה, מפני שהיא שבה ואמרה כי הצעד דרוש למניעת גל חדש מהמוטציות החדשות והמדבקות יותר של הנגיף.

עם זאת, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה אמר כי הממשלה תערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. הוא קרא לאזרחים להמשיך ולציית לעוצר, שלדבריו הכרחי למאבק במגיפה. "זה יהיה מאוד לא חכם להסיר את העוצר בשלב הזה", אמר רוטה, שעומד בפני בחירות כלליות בחודש הבא. "הטלנו אותו כדי לשלוט על הקורונה כמה שאפשר, וכדי שנוכל לקבל בחזרה את החופש שלנו באופן בטוח". לדבריו, הממשלה מנסחת חוק שיעניק לעוצר תוקף חוקי נרחב.

בית המשפט צידד בעתירה של ארגון המתנגד לסגר, ופסק כי הממשלה לא הצליחה להבהיר מדוע עליה להפעיל סמכויות חירום בשלב זה של המגיפה, לאור ירידה בשיעור התחלואה עוד לפני תחילת העוצר הלילי, שהוארך בשבוע שעבר עד 3 במרץ לפחות. בזמן העוצר, ניתן לצאת מהבית בין 21:00 ל-4:30 רק במקרים דחופים.

"העוצר מבוסס על חוק למצבי חירום, כשאין זמן לדיונים בפרלמנט", קבע בית המשפט בהאג. "לא היה צורך דחוף כזה במקרה שלהלן. צעדים מרחיקי לכת כמו אלו צריכים להתבסס על חוקים ראויים". העוצר, הראשון בהולנד מאז מלחמת העולם השנייה, הוביל לכמה ימים של מהומות בסוף החודש שעבר.

ניסיונות להתגבר על שריפה במחאה על הסגר ברוטרדם, הולנד 26 בינואר 2021. AP
מהומות ברוטרדם נגד העוצר הלילי, בחודש שעבר/AP

איגוד השוטרים NPB אמר כי הפסיקה מעלה כמה שאלות, כמו למשל תוקפם של כ15,000 הקנסות שחולקו למפרי העוצר בשבועיים האחרונים. "אבל אנחנו מצייתים לפסיקות בית המשפט", אמר יו"ר האיגוד, יאן סטרויס, לסוכנות הידיעות הרשמית. "אנחנו לא יכולים להתעלם מהן".

העתירה הוגשה על ידי הארגון Viruswaarheid המתנגד להגבלות הקורונה, ולטענת בית המשפט הוא צדק בהתנגדותו לעוצר בטענה שזאת הגבלה לא מוצדקת על החירות האישית של האזרחים. העוצר הוא חלק מהסגר שבמסגרתו ברים, מסעדות וחנויות לא חיוניות נסגרו לפני כמה חודשים.

"אנחנו נעשה מסיבה הערב", אמר אחד מנציגי Viruswaarheid. "שמחתי והוקל לי לראות שהצדק עדיין קיים בהולנד".

בשבועות האחרונים חלה ירידה במספר המקרים החדשים בהולנד, שהגיעו ליותר ממיליון בשבוע שעבר מאז פרוץ המגיפה. כ-15 אלף מקרי מוות נרשמו מהנגיף במדינה שבה חיים כ-17 מיליון איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully