וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש יכריז: מתכוננים למלחמה

28.1.2003 / 0:02

הנשיא שיישא היום נאום לאומה, לא יכריז על מתקפה מיידית; בליקס למועצת הביטחון: עיראק לא מצייתת לאו"ם, לא נראה שהתפרקה מנשקה; וושינגטון עשויה לאשר הארכת המנדט לפקחים בחודש

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, מתכוון להודיע היום כי ארה"ב מתכוננת למלחמה. ואולם, בנאומו לאומה לא מתכוון הנשיא להכריז על יציאה מיידית למלחמה בעיראק.

וושינגטון דחתה אמש את בקשת פקחי הנשק של האו"ם, להעניק להם הארכה של עוד מספר חודשים בעיראק. דובר הבית הלבן, ארי פליישר, אמר לאחר הגשת דו"ח הפקחים למועצת הביטחון של האו"ם, כי בוש לא יגרום עכשיו להפסקת עבודתם, והוא ימשיך להתייעץ בנושא. ביום שישי ייפגש בוש עם ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר. בגלי צה"ל דווח, כי ייתכן שהנשיא יאפשר לפקחים להמשיך את משימותיהם בעיראק בעוד כחודש אחד.

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, אמר כי עיראק ממשיכה לזלזל בעולם בנוגע להתחמשותה. פאוול ציין כי בגדד נכשלה במילוי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, ותבע ממנה לוותר על תוכניות ההתחמשות שהיא על פי החשד מגבשת. "עד עצם היום הזה, הממשל העיראקי ממשיך לזלזל באו"ם", אמר פאוול לכתבים. "הממשל העיראקי השיב להחלטות האו"ם עם טענות ריקות, הצהרות ריקות ומחוות ריקות". לדבריו, אי ציות מצד עיראק מאיים על האמינות של מועצת הביטחון של האו"ם. הוא הוסיף, כי בזמן שהאו"ם מקווה לפתרון של שלום, הזמן אוזל.

יו"ר צוות פקחי האו"ם לעיראק, האנס בליקס, אמר אמש עם מסירת הדו"ח כי עיראק שיתפה פעולה עם הפקחים באופן חלקי וכי לא נראה שנענתה לדרישה כי תתפרק מנשקה. בליקס אמר שמבחינה טכנית שיתוף הפעולה היה טוב, אך טען שעיראק לא חשפה מידע חדש בנוגע לתוכניות הנשק שלה. עם זאת, מסתמן כי מרבית חברות מועצת הביטחון תומכות במתן הארכה לפקחי הנשק להמשיך את עבודתם.

בליקס ציין בדבריו כי "עיראק ייבאה חלקים לייצור טילים בניגוד לאיסור שהוטל עליה". הוא דיווח למועצת הביטחון שצבא עיראק הצטייד בשני טילים חדשים, בעלי טווח וקוטר הגדולים ממה שהותר למדינה, בסנקציות שהוטלו עליה לאחר מלחמת המפרץ. לדבריו, עיראק לא סיפקה הוכחות על כך שהשמידה את מלאי האנתרקס שברשותה. עוד אמר כי פקידים עיראקים הפריעו במספר מקרים לפקחים לחקור מדענים מקומיים.

סטרו: "הבדיקות שבוצעו בעיראק הן בדיחה"

מנהל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל באראדי, אמר אמש כי בפעילות הפקחים לא זוהתה פעילות גרעינית אסורה. עם זאת, אל באראדי דיווח למועצה ששלושה מדענים עיראקים דחו בקשות של צוות הפקחים לראיינם ביחידות. היו"ר אמר כי "נמשיך בניסיונות שלנו לערוך ראיונות ביחידות עם מדענים עיראקים בעתיד הקרוב".

הבית הלבן קבע בעקבות הדו"ח, כי עיראק לא מילאה אחר החלטת האו"ם לפיה עליה להשמיד את הנשק להשמדה המונית שבידיה. זמן קצר לפני הגשת דו"ח פקחי הנשק לאו"ם אמר דובר הבית הלבן, כי ארה"ב לא תסתפק בפחות מציות מלא של העיראקים להחלטות המועצה.

שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרו, אמר כי הדו"ח שהגיש בליקס, "מוכיח כי הבדיקות שבוצעו בעיראק הן בדיחה". קאנצלר גרמניה, גרהרד שרדר, העריך כי מועצת הביטחון תעניק לפקחים הארכת זמן להמשיך את בדיקותיהם. גורם בכיר ברוסיה אמר כי אין עדיין צורך בהחלטה חדשה של מועצת הביטחון לגבי עיראק.

שר החוץ של עיראק, נאג'י סברי אמר בצהריים, במסיבת עיתונאים שכינס, כי הוא סבור שעדיין יש מקום לפתרון מדיני שימנע מלחמה. סברי כינה את ארה"ב "מדינה מרושעת" המחרחרת מלחמה יחד עם בריטניה. מטרתן של שתי המדינות, אמר סברי, היא "לכבוש את עיראק על מנת להשתלט על מאגרי הנפט שלה". לדברי שר החוץ שיתפה עיראק פעולה עם צוותי הפקחים ואלו לא מצאו ראיות להימצאות נשק בלתי קונבנציונלי במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully