וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר בבריטניה: המלכה חסמה בשנות ה-70 חוק שיחשוף את הונה

הגרדיאן איתר מסמכים בארכיון הלאומי שהראו כי עורכי דינה של אליזבת נשלחו להשפיע על חקיקה למען שקיפות ציבורית, מחשש שאחזקותיה בחברות פרטיות ייועדו לכל. זאת דרך סמכותה הפורמלית לבוחן חקיקה בפרלמנט. בסופו של דבר, היא הוחרגה מהחוק. בארמון מכחישים

המלכה אליזבת יום הזיכרון של בריטניה. GettyImages
לא רצתה לחשוף את הונה בפני הציבור. המלכה אליזבת/GettyImages

אליזבת מלכת בריטניה חסמה חוק בשנות ה-70 מחשש שהונה הפרטי ייחשף - כך עולה ממסכים שפורסמו על ידי עיתון הגרדיאן, שלפיהם עורכי דין של הארמון הצליחו לשכנע את השרים לשנות את טיוטת החוק.

המסמכים, מ-1973, אותרו בארכיון הלאומי, והם מראים כי המלכה חששה שהחקיקה החדשה תאלץ אותה לחשוף את אחזקותיה הפרטיות בחברות שונות. אליזבת שלחה את עורכי דינה למשרד המסחר והתעשייה. בסופו של דבר, נוסח החוק שעבר פטר אותה מהתקנות החדשות בתור ראש המדינה.

לפי הגרדיאן, היכולת של המלכה לבחון מראש את החקיקה, בהתאם לסמכות "הסכמת המלכה", נתנה לה הזדמנות, שלא הייתה לאף אחד אחר, להשפיע עליה לטובתה. המסמכים נחשפו על ידי הגרדיאן כחלק מחקירת הליך הסכמת המלכה, שלפי אתר משפחת המלוכה הוא "נוהג שנקבע לפני זמן רב" ולפיו המלכה מתבקשת על ידי הפרלמנט לאשר דיון בחוקים "המשפיעים על הפררוגטיבה או האינטרסים של הכתר".

הסכמת המלכה היא הליך נפרד מהאישור המלכותי, שמעניק תוקף רשמי לחוקים שעוברים בפרלמנט. הפעם האחרונה שבה נדחה אישור כזה הייתה ב-1707.

בארמון אמרו כי הטענות "פשוט לא נכונות". בהודעה של ארמון בקינגהאם נמסר כי "הסכמת המלכה הוא הליך פרלמנרי, כשתפקידה הוא רשמי בלבד. ההסכמה תמיד ניתנת על ידי המונרך בעת שהממשלה מבקשת זאת. הפרלמנט הוא זה שמכריע אם יש צורך בהסכמת המלכה, באופן עצמאי מחצר הארמון, בעניינים שמשפיעים על האינטרסים של הכתר, כולל נכסים אישיים ואינטרסים אישיים של המלכה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully