וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח הפקחים: תקיף - אך לא מצדיק התקפה

27.1.2003 / 16:56

כך מפרסמת סוכנות איי.פי; מזכ"ל האו"ם קרא להעניק לפקחי הנשק הארכת זמן לסיום פעולתם בעיראק; בוושינגטון החלו לנסח הצעת החלטה חדשה שתקרא לפתיחת המתקפה ותועבר למועצת הביטחון

פקחי הנשק של האו"ם הכינו דו"ח מסכם מנוסח בתקיפות לסיכום פעולתם בעיראק בחודשייים האחרונים, אך לא יספקו תמיכה מוצקה לטענות ארה"ב - כך מדווחת סוכנות איי.פי. הפקחים צפויים להשמיע ביקורת חריפה על שיתוף הפעולה העיראקי בזמן פעולתם במדינה. מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, אמר לקראת שעת הגשת הדו"ח כי ייתכן שיש צורך להעניק לפקחים הארכה. הוא הבהיר כי מדובר בהארכה סבירה באורכה – "לא לזמן בלתי מוגבל".

מערכת "הארץ" מוסיפה:

מחלקת המדינה האמריקאית החלה בניסוח הצעת החלטה חדשה, שתאשר פעולה צבאית בעיראק - כך מפרסמת היום רשת סי.אן.אן. ארה"ב תגיש את הצעת ההחלטה למועצת הביטחון של האו"ם רק אם תשיג את תמיכתן של לפחות תשע מ-15 חברות המועצה. חוקי האו"ם דורשים אישור של תשע חברות כדי להעביר החלטה, בתנאי שאף אחת מחמש החברות הקבועות לא מצביעה נגדה.

שלמה שמיר ונתן גוטמן מוסיפים: היום אחר הצהריים (17:30 שעון ישראל) יגיש ראש צוות הפקחים, האנס בליקס, את הדו"ח המסכם למועצת הביטחון. ההערכה באו"ם היא שהדו"ח לא יכלול גילויים חדשים או מסקנות לא צפויות. עם זאת, בקרב משקיפים קיימת תחושה שכינוס המועצה היום מסמן את תחילתו של שבוע דיפלומטי שיהיה "הקריטי והמכריע ביותר" מאז פרץ המשבר עם עיראק.

לאחר שבליקס ועמיתו, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית, מוחמד אל-בראדעי, ימסרו את סיכומיהם הנפרדים, צפויה מועצת הביטחון לשוב ולהתכנס, קרוב לוודאי ביום רביעי. המועצה תקיים דיון מקיף על מסקנותיהם של בליקס ואל-בראדעי ועתידה להחליט על ארכה לפעילותם של פקחי הנשק. הגדרת תקופת ההארכה צפויה לעורר ויכוח קשה בין ארה"ב לעמיתותיה במועצה. בדיון היום צפוי בליקס למתוח ביקורת קשה על בגדד.

התרחיש הריאלי - הכוחות העיראקיים ייכנעו

התרחיש הריאלי של מלחמה בעיראק הוא שמפקדי הכוחות העיראקים ייכנעו עם תחילת המתקפה האמריקאית בזה אחר זה, ויגיעו למטה האמריקאי עם כוחותיהם כשהם מניפים דגל לבן - כך העריכו היום בוועידה הכלכלית בדאבוס גורמים פוליטיים בכירים, המעורבים בהכנת המתקפה האמריקאית נגד עיראק. הגורמים הוסיפו, כי הממשל האמריקאי יבחר מאותם מפקדים את הממשלה העיראקית הזמנית, שתשלוט במדינה עד להשבת הסדר על כנו.

לאחר תקופת מעבר של שנתיים שלוש, אמרו הגורמים, אם הממשלה הזמנית בעיראק תבקש מבית המלוכה הירדני להרחיב את חסותו על עיראק - עשוי המלך עבדאללה לשקול זאת בחיוב. עם זאת, גורמים ירדנים שבחנו פניה אמריקאית אליהם ברוח זו, הבהירו לממשל כי עבדאללה יצטרך לבחון בזהירות את השלכות המהלך על יציבותה של ירדן.

הבכירים ציינו, כי ההערכה הרווחת במערכת הבינ"ל היא שישראל תשתדל להישאר מחוץ למלחמה בעיראק. עם זאת, העריכו, אם תותקף בטילים והפגיעה באוכלוסייה תהיה קשה, צפויה תגובה ישראלית צבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully