וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במגזר הערבי מתנערים מהפרויקטור של נתניהו למניעת הפשיעה: "תרגיל בחירות"

4.2.2021 / 20:40

ראש הממשלה הציג תכנית למיגור האלימות בחברה הערבית, אולם פוליטיקאים ופעילים חברתיים במגזר טוענים שהמהלך ישמש לצרכים פוליטיים בלבד. לדבריהם, היא כוללת תקציב והקצאות זעומים לעומת ממדי התופעה, וצעדים שהוצגו כחדשים כבר חלים בשטח שנים רבות. "מעט מדי, מאוחר מדי"

בווידאו: עצורים בהפגנות נגד היעדר האכיפה באום אל-פחם/מערכת וואלה! NEWS

תכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למיגור הפשיעה בחברה הערבית זכתה לכתף קרה של המנהיגות הערבית. ההתנגדות באה מיד עם הכרזתה אמש, במהלך ביקור חטוף שעשה ראש הממשלה במטה הארצי עם השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה.

"אנחנו נגבר על הפשע ונביא לכם, אזרחי ישראל הערבים, את החיים ואיכות החיים שמגיעים לכם", הבטיח ראש הממשלה נתניהו בפריים-טיים לציבור הערבי בישראל. הוא הכריז על תכנית חדשה וקומפקטית ועל פרויקטור, ניצב בדימוס אהרן פרנקו, ראש שירות בתי הסוהר לשעבר ששירת בתפקידים בכירים במשטרה, בהם מפקד מחוז ירושלים. גם למינוי הזה לא נמצאו תומכים בקרב מנהיגי החברה הערבית.

בדבריו נתניהו מיצב את דחיית אישורה בממשלה של התכנית "הגדולה" שהוכנה לבקשתו, על ידי ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרדו. "גיבשנו שתי תכניות, תכנית אחת לטווח הקצר והמידי, ותכנית גדולה לטווח הארוך", הכריז. את הוועדה הקים הוא עצמו, בנובמבר 2019, בתום שנה עקובה מדם נרצחים שכללה יותר מ-90 קורבנות. הוא ביקש מהצוות לגבש בתוך 90 יום תכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית, ולשתף בעבודתו גורמים רלוונטיים נוספים. הכול על פי דיון בנושא "הטיפול באתגר האלימות והפשיעה בחברה הערבית" בראשותו של נתניהו, באוקטובר 2019.

תהלוכה והפגנה עם הלוויתו של אחמד חיג'אזי, טמרה 2 בפברואר 2021. אלי אשכנזי
"מעט מדי, מאוחר מדי". הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי/אלי אשכנזי

לוועדת המנכ"לים לקח שמונה חודשים לגבש טיוטה לתכנית שהתבקשה להכין בשלושה חודשים. עוד ארבעה חודשים חלפו עד שראש הממשלה התפנה להופיע בפני ועדת הכנסת המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, בישיבת מיוחדת בראשית נובמבר 2020, בה הוצגה. חברי סיעת הרשימה המשותפת הגיעו לשמוע את הבשורה, ונפלו למלכודת הדבש בה הציע להם נתניהו לדחות בשבועיים את העלאת התכנית כהצעת מחליטים בממשלה. מאז חלפו עוד שלושה חודשים.

הצהרתו של נתניהו קוברת סופית את התקווה שהתכנית "הגדולה" תאושר בממשלת המעבר, ועמה את המנה הראשונה בהקצאת 2.5-3 מיליארד שקלים. נתניהו אמר אתמול כי הוא "מחויב באופן אישי לביצוען של התכניות שיחד נותנות לנו את האפשרות לחולל מהפכה בחברה הערבית", אבל התכנית המידית, "הקטנה", היא בסדר גודל של מאה מיליון שקלים הכוללים "בניית עוד תחנות משטרה בנוסף לתשע שהקמנו, עוד תחנות כיבוי אש והקמת מוסדות רווחה", וכן דברים שהמשטרה עושה זה שנים בשגרה, כמו "איסוף נשק ביישובים הערביים". בתוך דבריו, נתניהו הודה בזליגת אמצעי לחימה מבסיסי צה"ל.

הוא הבטיח "הטמעת תכנית למאבק באלימות במשפחה במגזר הערבי", וגם "דברים רבים אחרים שכוללים חיזוק האכיפה הכלכלית ועוד משימות חשובות". כמו כן, אמר שיקצה עוד 50 מיליון שקלים ו-30 תקנים חדשים להקמת אגף חדש במשטרה לסיכול הפשיעה ושלוש יחידות כלכליות. כשבאבטחת הריסת מבנה לא חוקי ביישוב ערבי מעסיקה המשטרה 300 שוטרים ויותר, התקנים החדשים גם הם טיפה בים.

גם לתכנית "הקטנה" היתה הסתייגות, עם רמיזה של נתניהו לכיוון שותפיו בממשלה. "אני מצפה שנוכל להעביר זאת בממשלה, שיתמכו בזה, כדי שנוכל לצאת לדרך מיד", אמר. הביקורת הייתה הדבר היחיד שיצא לדרך באופן מידי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום בקופ"ח כללית בנצרת, 13 בינואר 2021. גילי אליהו, AP
לא מצא תמיכה במגזר הערבי. נתניהו בנצרת/AP, גילי אליהו

"זה לא מספיק", הכריז בתגובה ח"כ מנסור עבאס, שעמד בראש ועדת הכנסת המיוחדת. "על הממשלה הבאה לאשר את כל חלקי התכנית הכוללת לטיפול בפשיעה, אשר גובשה בתקציב של שלושה מיליארד שקל. הצעדים עליהם הכריז המשרד לביטחון פנים למלחמה באלימות ופשיעה אכן נדרשים, אם כי באיחור, אך הם מוגבלים לטיפול בסימפטומים של מגיפת האלימות והפשע. אנו נדרוש מהממשלה הבאה לאשר את התכנית ולהקצות את התקציב הנדרש בשלושה מיליארד שקלים לחמש שנים".

התכנית הכוללת למאבק בפשיעה מתייחסת בין היתר לגורמי העומק של תופעת האלימות בחברה הערבית, החל מעוני, אבטלה, השוק האפור, שירותי רווחה, חינוך, מצוקת הדיור, תשתיות, מתקני ספורט, חוסר מעש בקרב בני נוער.

"מעט מדי, מאוחר מדי", הגדירו את התכנית בעמותת "יוזמות אברהם", וטענו כי "העובדה שגם היום אין תקציב משמעותי למיגור האלימות היא לא פחות ממחדל". לדבריהם, "הצעדים המידיים שהוצגו, ובעיקר היקפם התקציבי הזעום, לא מספקים פתרון בפני עצמם. תחנות משטרה ספורות, מוקדי כיבוי אש ומבני רווחה, שעלותם הכוללת 100 מיליון שקלים, אינם מענה רציני לפשיעה המשתוללת".

"התכנית שהוצגה אתמול לא עושה שינוי מהותי", אמרו במרכז "אמאן" למאבק באלימות בחברה הערבית. "הממשלה למעשה מתעלמת מהעבודה של הועדה המשרדית, עבודה של שנה וחצי, כשהיא אימצה חלק מאוד קטן ממנה בלי תקצוב אמיתי ובלי מועדי ומדדי ביצוע. כמו כן, התכנית מתעלמת מהעבודה החשובה שעשתה הוועדה הפרלמנטרית בראשות מנסור עבאס, ולא אימצה את הראייה הכוללת של העניין".

"זוהי תכנית חפוזה שבאה בקונטקסט פוליטי צר, ולמעשה ניצול מסוכן לכאב של החברה הערבית", הוסיפו. "מינוי פקיד שירכז את עבודת הממשלה הוא מעשה שאינו הולם את חשיבות הנושא. ציפינו להקמת גוף ממשלתי מתקדם שיעקוב אחר נושא הפשיעה והאלימות בכל הרבדים, שיתוקצב בתקציב רציני וסמכויות נרחבות, ושלא יסתמך ויסתכם באיש אחד בלבד, שבא מראש עם ראייה ביטחונית לגבי החברה הערבית. כאשר הממשלה עדיין מתייחסת אל האזרחים הערבים בראייה קלאסית ושימוש במתאמים למיניהם ולא בפעולה רצינית וכנה".

חברי הכנסת הערבים עם שיירת המחאה על האלימות במגזר הערבי, 21 בדצמבר 2020. זו הדרך, אתר רשמי
שיירת מחאה על האלימות במגזר הערבי, דצמבר/אתר רשמי, זו הדרך

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר כי "התכנית שהציג נתניהו היא לא יותר מתרגיל בחירות על הגב של נרצחים ערבים. אנחנו צריכים חוסם עורקים והוא מציע לנו פלסטר שכתוב עליו מח"ל". לדבריו, "בלתי אפשרי לפתור עשור של הזנחה משטרתית עם 100 מיליון שקל בלבד". הוא הבהיר כי "אין תקציב לשאר התחומים הקריטיים ועד שיאשרו אותם עשרות אזרחים יאבדו את חייהם. מאז שנתניהו הופיע בוועדה נגד האלימות והפשיעה והבטיח שיעביר תכנית בתוך שבועיים - נרצחו 45 אזרחים נוספים וכעת הוא מבקש הארכה של עוד חצי שנה, שכנראה תתארך אפילו יותר בלי תקציב מדינה".

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, אמר כי "כך לא נאבקים בפשיעה, כך עושים תעמולת בחירות שקרית: ביביבלוף". ח"כ עאידה תומא-סלימאן מסרה בתגובה: "‏תנו שוויון - קחו את הפרויקטור". לדבריה, "שוטר, סוהר, יהודי. זה ה'פרויקטור' שנתניהו החליט למנות ל'טיפול' בחברה הערבית. ‏הקולוניאליזם חי ובועט כשקצין ממונה על ידי ראש הממשלה לטפל בילידים".

ח"כ סונדוס סאלח אמרה כי "בעודו בורח ממשפט עוצר הערב נתניהו בתחנת המשטרה לתדלק בדם שלנו כל הדרך אל הקלפי והחסינות הנכספת". ח"כ ג'אבר עסאקלה טען כי "אם לא תשתנה המדיניות המדכאת של המשטרה, גם הצמדת שוטר אישי לכל אזרח ופתיחת תחנת משטרה בכל שכונה, לא יעזרו", וח"כ היבא יזבק כתבה בטוויטר: "ספין בחירות חסר תועלת, שכל מטרתו היא הישרדותו הפוליטיות והמשפטית. הציבור הערבי לא שוכח ולא סולח על מעל אלף הרוגים בעשור האחרון, ושנים של הזנחה והפקרה".

לא רק ח"כים של המשותפת זעמו. ח"כ לשעבר עיסאווי פריג', המתמודד במקום ה-5 ברשימץ מרצ, ביקש להזכיר כי "מאז 2012, נתניהו מיחזר אין ספור פעמים את ההבטחות למיגור הפשיעה בחברה הערבית, בעוד במציאות הפשיעה רק גברה וגבתה עוד ועוד קורבנות. גם ההצהרה היום היא רק הצגה למצלמות שנעשית תוך שימוש פסול במתקני משטרת ישראל לצורכי תעמולת בחירות". לדבריו, "נתניהו שרואה את האזרחים הערבים כמאגר קולות לעת צרה, שאפשר להסית נגדו 11 שנים, ולהתחנף אליו לפני הבחירות".

ג'ידא רינאווי זועבי שבמקום 4 במרצ מסרה כי "מי שבמשך היום עושה כל שביכולתו בכדי להכניס לכנסת את בן גביר הגזען, שלא יצפה שנקנה את ההבטחות הריקות שלו בערב". היא הזכירה: "כבר ב-2015 עמותת אינג'אז בראשה עמדתי הגישה הצעה בנושא על מנת שתכלל בתכנית החומש לחברה הערבית, אך הממשלה סירבה לקבל אותה. יש בחברה הערבית פי 7 יותר אלימות מאשר בחברה היהודית וכלום לא קורה. נתניהו משתמש בנו, פעם מסית, פעם מבטיח, אבל לא באמת איכפת לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully