וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעיל המתנגד לחיזבאללה נמצא מת במכוניתו בדרום לבנון

4.2.2021 / 10:16

גופתו של לוקמאן סלים, שעמד גם בראש מרכז מחקר, אותרה על ידי כוחות הביטחון באחד הכפרים באזור הנחשב למעוז הארגון השיעי. לפי דיווחים, הוא נמצא ירוי בראשו. חיזבאללה הואשם לאורך שנות פעילותו בחיסול יריביו, והאירוע מגיע על רקע המשבר המעמיק בלבנון

בווידאו: הזירה בה נמצא פעיל המתנגד לחזבאללה מת במכוניתו בדרום לבנון/מתוך טוויטר

פעיל בלבנון המתנגד לחיזבאללה נמצא מת במכוניתו בדרום המדינה - כך דיווחו כלי תקשורת מקומיים. גופתו של הפעיל, לוקמאן סלים, אותרה על ידי כוחות הביטחון באחד הכפרים באזור הנחשב למעוז הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן. לפי דיווחים, סלים, שעמד גם בראש מרכז מחקרי, נמצא ירוי בראשו.

חיזבאללה הואשם בהתנקשויות במתנגדיו לאורך שנות פעילותו, והחיסול של סלים, שיעי בעצמו, מגיע בתקופה מתוחה במדינה המצויה במשבר פוליטי וכלכלי עמוק, שרק החריף בחצי השנה שחלפה מאז האסון בנמל ביירות. ראש הממשלה המיועד סעד אל-חרירי טרם הצליח להרכיב ממשלה חדשה, והסיוע הבינלאומי מתעכב.

סלים, שהיה בשנות ה-50 לחייו, הפיק סרטים תיעודיים עם אשתו ופעל להקמת ארכיון הקשור למלחמת האזרחים במדינה, שנמשכה מ-1975 עד 1990. הוא נראה לאחרונה כשביקר מכר שלו, ואשתו אמרה כי הוא נעדר מאז שעות הלילה.

לוקמאן סלים, פעיל בלבנון המתנגד לחיזבאללה נמצא מת במכוניתו בדרום המדינה, 4 בפברואר 2021. annahar, צילום מסך
כוחות הביטחון איתרו את גופתו. לוקמאן סלים/צילום מסך, annahar

מקור ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הטלפון שלו אותר לצד כביש, וגורם משפטי אמר כי סלים נורה ארבע פעמים בראשו ופעם אחת בגבו. הם אמרו כי המניע לרצח של הפעיל הבולט, לראשונה זה שנים רבות, נותר לא ידוע. עם זאת, אחותו סבורה כי היא הוא נרצח בשל הביקורת שלו על שיטות ההפחדה של חיזבאללה ורצונו לשלוט בפוליטיקה המקומית.

חיזבאללה אמר כי הוא מגנה את הרצח, ובכירים במדינה, כולל הנשיא מישל עאון, כינו זאת התנקשות.
ארגוני זכויות אדם, האו"ם ודיפלומטים מערבים דרשו מהרשויות בלבנון למצות את החקירה. "אנחנו מגנים את תרבות החסינות הקיימת", צייץ שגריר האיחוד האירופי, ראלף טראף.

המרכז לחופש העיתונות SKeyes הביע חשש מטיוח הפשע ומניסיונות נוספים לחיסול "סמלי חופש המחשבה הפוליטית". המרכז הוקם אחרי שהעיתונאי סמיר קסיר נהרג בפיצוץ מכונית תופת ב-2005, בתקופה שבה התרחשו שורת התנקשויות בלבנון נגד מבקרי הנוכחות הסורית במדינה. באותה שנה נרצח גם ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי. לפי טריבונל בינלאומי, פעיל חיזבאללה היה אחראי לכך, אף שהארגון השיעי מכחיש זאת.

אתמול שיגר חיזבאללה טיל נגד-מטוסים לעבר כלי טיס של חיל האוויר, אך בצה"ל אמרו כי הוא החטיא את המטרה. אמש דווח על תקיפת מטרות בדרום סוריה, ולפי כמה דיווחים חלקן היו יעדים של חיזבאללה, אך לא ברור אם הייתה זו תגובה על שיגור הטיל או חלק מהפעילות של ישראל למניעת התבססות איראן בסוריה והעברת כלי נשק מתקדמים ללבנון.

מכוניתו של הפעיל לוקמאן סלים, המתנגד לחיזבאללה, בדרום לבנון, 4 בפברואר 2021. רויטרס
כחות ביטחון במסוך למכוניתו של סלים, היום/רויטרס

בבית משפחתו של סלים בפרברים הדרומיים של ביירות, מעוז חיזבאללה, אחותו ראשה רמזה למעורבות הארגון ברצח שלו מבלי להזכיר את שמו. "איזה הפסד גדול, והם גם הפסידו אויב אצילי. זה נדיר שמישהו מתווכח איתם וחי עמם בכבוד", אמרה לכתבים. לדבריה, אחיה לא הזכיר איומים על חייו. "הרג זו השפה היחידה שהם מדברים בצורה שוטפת".

בריאיון שהעניק בחודש שעבר לערוץ אל-חדת' הסעודי, סלים אמר כי הוא מאמין שלסוריה ולחיזבאללה היה חלק בפיצוץ בנמל בביירות שהחריב את העיר באוגוסט האחרון, ושבו נהרגו 200 איש ונפצעו אלפים. חיזבאללה הכחיש כל קשר לכך.

נשיא לבנון, מישל עאון, המקורב לחיזבאללה, אמר כי הוא הורה על חקירת הרצח היום, שקרתה חצי שנה בדיוק מאז הפיצוץ בנמל. חקירת האסון טרם הניבה תוצאות.

סעד אל-חרירי, שרצח אביו לפני יותר מ-15 שנה הוביל למחאת ענק במדינה, אמר כי סלים היה ברור יותר מרוב האנשים בזיהוי מקור הסכנה למדינה. תומכי חיזבאללה אמרו כי סלים הוא כלי בידי ארצות הברית, המגדירה את חיזבאללה ארגון טרור. בשנים האחרונות הגבירה וושינגטון את הסנקציות על הארגון, כדי ללחוץ על טהראן.

לפי תכתובות דיפלומטיות שהדליף האתר ויקיליקס ב-2008, סלים הקים ארגון ללא מטרות רווח לקידום חירויות אזרחיות וקיבל מענק כספי מארצות הברית ועבד עם מכון מחקר אמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully