וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האסיר איקס" מרדכי קידר הלך לעולמו בגיל 91

2.2.2021 / 15:49

קידר נחשד כי ב-1957, רצח איש קשר יהודי שסייע לו בשליחותו המודיעינית בארגנטינה. במשך שנה משפחתו לא ידעה שהוא כלוא בישראל, הוא נשפט ל-20 שנות מאסר, שבע מהן ריצה בתא מבודד. לאחר שחרורו עבר לארה"ב ובקשותיו למשפט חוזר נדחו

מרדכי קידר. יוסי אלוני, אתר רשמי
"הייתי בלתי רצוי עוד לפני שנולדתי, ואחרי שנולדתי לא רצה בי איש". קידר/אתר רשמי, יוסי אלוני

מרדכי (מוטל'ה) קידר, שהיה מוכר כ"אסיר איקס", הלך לעולמו היום (שלישי) בלוס אנג'לס בגיל 91. קידר נולד בווילנה ב-1929. אביו עזב את הבית כשהיה תינוק ואמו לא הייתה יכולה לגדלו לבדה, כשהיה בן חמש עלה עם סבו וסבתו לארץ ישראל וגר איתם בחדרה.


קידר, שהיה איש יחידה באגף המודיעין באמצע שנות ה-50, נחשד כי במרץ 1957, בעת תפקידו, כשהיה בארגנטינה, רצח איש קשר יהודי שסייע לו בשליחותו. כשהגיע לישראל נעצר, נכלא ונשפט. במשך יותר משנה משפחתו של קידר, שהיה נשוי ואב לילד, לא ידעה כי הוא נמצא בכלא בישראל ובנו, ארז, שהיה בן ארבע כשאביו נעצר, לא ראה אותו במשך 11 שנים.

על קידר נגזרו 20 שנות מאסר על ידי בית דין צבאי. על הפרשה כולה הוטל איפול מלא ושמו לא הוזכר אפילו בין כותלי הכלא והוא הגדר כ"אסיר איקס". כארבע שנים היה נתון תחת מעצר מנהלי. במשך חצי שנה הושם בצינוק וכשבע שנים היה בתא מבודד.

מרדכי קידר. יוסי אלוני, אתר רשמי
בנו לא ראה אותו במשך 11 שנים. קידר/אתר רשמי, יוסי אלוני

כעבור זמן מה שוכן בתא סמוך אליו עוד אסיר ששמו נאסר לפרסום ושכונה "האדם השלישי". מדובר היה באברי אלעד, גם הוא איש המודיעין הישראלי. אלעד נחשד כי הסגיר את רשת המרגלים היהודים שפעלו במצרים, במה שנודע כ"עסק הביש".

במהלך מעצרו של קידר עלו שתי פרשיות מעברו כאזרח ששמו נקשר אליהן - רצח יוסף ליפסקר, נהג מונית מחדרה, שנמצא ירוי בחוף ימה של העיר, והשתתפותו של קידר בשוד בנק מתוחכם ונועז בעפולה ב-1951. שלושה שודדים לבושים מדי צנחנים שדדו מסניף בנק "קופת המלווה של העובדים", סכום כסף בגובה עשרת אלפים לירות. החשדות היו מוכרים לשירותי המודיעין בעת שהוחלט לגייסו כמפעיל סוכנים, אבל הם התעלמו מהן וייתכן שמעשים אלו אף הביאו לגיוסו של קידר.

"הייתי בלתי רצוי עוד לפני שנולדתי, ואחרי שנולדתי לא רצה בי איש", אמר בעבר לעיתונאי אלי תבור משבועון "העולם הזה". ב-1946 התגייס קיידר לפלי"ם ואחר כך היה מכונאי בחיל הים ובמהלך השירות ערק מהצבא.

במשך השנים קידר שב וטען לחפותו. הוא שוחרר אחרי 17 שנים בכלא ועבר לחיות בלוס אנג'לס. במשך השנים הוא פנה מספר פעמים למערכת המשפט בישראל בבקשה כי ייערך לו משפט חוזר, אולם בקשותיו נדחו על ידי בית הדין הצבאי לערעורים ועל ידי בג"ץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully