וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר? העסקים שדווקא פרחו בשנת הקורונה

30.1.2021 / 11:33

הביקוש הגובר למשלוחי מזון, הרצון לקנות מוצרים לבית כדי לשפר את הרקע בזום, הדרישה לאלכוהול שהביאה למכירת מיליון בקבוקי יין והצורך במכוניות דווקא בתקופת הסגרים. לצד הקריסה הכלכלית, בחלק מהענפים דווקא הרוויחו מהמשבר: "המשכנו לעבוד בזמן שאחרים מיהרו לסגור"

בווידאו: אדלשטיין ואש בוועדת החוקה על נתוני המוטציה הבריטית/צילום: ערוץ הכנסת

תקופת הקורונה והסגרים החוזרים ונשנים שבאו לצדה גרמו למשבר כלכלי, עם עסקים רבים שנסגרו, חנויות שעומדות ריקות להשכרה ואנשים שזקוקים לסיוע והלוואות. אך יש גם תמונה הפוכה, של עסקים שהחליטו לצמוח, להתרחב, להקים עוד מערכים ועוד סניפים.

רשת חנויות הגלידה "גולדה" מונה 80 סניפים, יותר מ-25 מהם נפתחו בשנה האחרונה בעיצומו של משבר הקורונה. "היום לא מספיק להכין גלידה טובה, צריך להבין הרבה דברים על המותג עצמו, ועל השיווק שלו", אמר הבעלים של הרשת עדי אביטל. "בתקופת הקורונה הרשת התקדמה והפכה לרשת הישראלית הכי חזקה. מה שגרם לזה זה שיווק הסושיאל מדיה, הפריסה שלנו ברחבי הארץ, אפשר לומר שהגענו מוכנים לקורונה".

אביטל ציין את השימוש במשלוחים כיתרון בהצלחת הרשת. "יצרנו תרבות של משלוחים בגלידה, גם אם זה היה קיים, זה היה קיים בצורה מאוד קטנה. פנו אלינו ארגונים כמו משרד החינוך, חברת החשמל, בנקים. לא סגרנו את המפעל שלנו והמשכנו לעבוד בזמן שאחרים מיהרו לסגור".

עדי אביטל בעלים רשת גולדה. עדי לם, אתר רשמי
יותר מ-25 סניפים נפתחו. אביטל/אתר רשמי, עדי לם

רשת "ג'מבו סטוק" קיימת חמש שנים ומונה כיום 12 סניפים. ארבעה מהם הוקמו ב-2020 והרשת התרחבה לנתניה, הרצליה, חיפה והקריות. בשנה הקרובה ההתרחבות צפויה להימשך, עם חמישה סניפים חדשים בירושלים, פתח תקווה ושלושה מיקומים נוספים.

"ענף חנויות ה'סטוקים' גלגל בשנת 2020 יותר משני מיליארד שקלים לעומת 1.7 מיליארד ב-2019, הוא רק צומח וגדל", הסביר הבעלים ומנכ"ל הרשת, רועי ונונו. "הרשת שלנו עלתה במחזור המכירות בממוצע של כ-30% לסניף ביחס לשנת 2019. כמו כן, מחזור המכירות באתר האונליין של הרשת עלה כמעט ב-400% ביחס לשנה הקודמת".

הרשת היא היחידה בענף שמאפשרת לערוך קניות בצורה מקוונת. "בסגר השני כבר הוגדרנו כחיוניים כי הוסיפו להחרגות את תחזוקת הבית, והמכירות שלנו עלו בעשרות אחוזים", אמר ונונו. "בתקופת הקורונה אנחנו רוב הזמן בבית, ואנשים רוצים להרגיש בבית אווירה יותר נוחה ויפה. כולנו גם למדנו לעשות פגישות בזום, אז אנשים מראים את הבית שלהם לעולם. אנשים רוצים שיהיה להם רקע ביתי כשהם עושים זום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
רועי ונונו, בעלים ומנכ״ל רשת ג׳מבו סטוק. ניצן גור, אתר רשמי
עלייה של כ-30% במכירות. ונונו/אתר רשמי, ניצן גור

צמיחה נוספת ניכרת בענף האלכוהול. רשת "בנא משקאות" מתפרסת על פני 24 חנויות ברחבי הארץ ועוד חמישה סניפים בהקמה. "זה לא ענף שנפגע, להפך, הענף שבר שיאים בתקופה האחרונה", סיפרה פני בכר, מנהלת שיווק ברשת. "הרגלי הצרכן החדשים מאפשרים להזמין מרחוק ולא רק להגיע לחנות. אנחנו צופים שהענף ימשיך לפרוח ואנחנו מגייסים עובדים חדשים כל חודש".

השנה החולפת הביאה לשיא בצריכת היין. "רק בתקופת הקורונה מכרנו יותר ממיליון בקבוקי יין, מדובר בגידול של 35% בצרכני היינות לעומת השנה הקודמת", ציינה בכר, "בקרב שאר משקאות האלכוהול יש לנו גידול משמעותי במכירות של 50%". היא הוסיפה כי בחברה מזהים מגמה של גידול בצריכת יינות מיקבים ישראלים.

"מגמה נוספת שעולה מהנתונים שיש ברשותנו, היא שיותר ויותר צרכנים קונים אלכוהול במטרה להכין קוקטיילים בבית, אנחנו מזהים גידול במכירות הליקרים והמשקאות האלכוהוליים שבאמצעותם ניתן להרכיב קוקטיילים בבית", הוסיפה. "מדובר באנשים שהיו רגילים לשתות את הקוקטייל האהוב שלהם בבר או במסעדה שהיו רגילים לצאת אליהם, ועכשיו לא רוצים לוותר על החוויה גם בבית".

פני בכר, חנות בנא משקאות, אור יהודה, 21 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"מכרנו יותר ממיליון בקבוקי יין". בכר/ראובן קסטרו

שוק הליסינג לרכבים הוא תחום נוסף שצמח בתקופת הקורונה. "אני לא אוהב שיש הגדרה בשוק של 'הרוויחו מהקורונה'. להפך, אני חושב שצריך להבין שנתנו מענה לאנשים גם בתקופה קשה", אמר טל בר לב, מנכ"ל שלמה מכירת רכב מקבוצת שלמה.

"מי שמכר אלכוג'ל לפני הקורונה בעשרה שקלים ועכשיו מוכר ב-15 שקלים, אפשר להגיד עליו שניצל את הקורונה. בשוק הרכב קרה דבר מאוד ברור ושקוף, אנחנו פשוט מצאנו פתרונות לאנשים. הרבה אנשים יצאו לחופשים וחל"תים. אנחנו יודעים שהתחבורה הציבורית לא פעלה בתקופות מסוימות ואנשים הבינו שהם חייבים כלי תחבורה. ליבואני הרכב היתה ירידה של 15.5% לעומת 2019. מי שצריך רכב הלך על יד שנייה".

היתרון בחברות הליסינג הגדולות, הוא שכל הרכבים עוברים בדיקה ואחריות ביטוח וטרייד אין במקום. "זה פתרון לאנשים שלא רוצים למכור את הרכב, או להראות את הרכב כי חוששים מלבוא במגע עם אנשים בתקופת הקורונה", הסביר בר לב. במכירת רכבים משומשים נרשם גידול של 16.5% בהשוואה ל-2019.

מטה קבוצת שלמה מכירת רכב, קרית שלמה צריפין. אורן אלפסי, אתר רשמי
סניף שלמה סיקסט בקריית שלמה, צריפין/אתר רשמי, אורן אלפסי

בשלמה סיקסט השיקו בינואר אשתקד שירות חדש של רכב שיתופי. "במהלך הקורונה התחלנו עם שתי ערים ראשונות - מודיעין ושוהם, וכיום פרושים ב-40 ערים", הוסיף. "כשהלכנו לפריפריה, הייתה לנו תחושה שהמועצות הרחוקות ביקשו מאתנו לתת לתושבים להשכיר רכב לזמנים קצרים, ללא מגע יד אדם כשהכל דרך האפליקציה".

צמיחה נוספת נרשמה בתחום הליסינג הפרטי-תפעולי של הרכבים החדשים. "החלום של כל אחד הוא שיהיה לו רכב חדש. הפרטי תפעולי שלנו עלה ב-30% ב-2020 לעומת 2019", ציין בר לב, והסביר כי "יש קושי לאנשים לקבל שעבוד מהבנק ולקנות רכב חדש. הטרנד של הליסינג מדהים כי לא צריך להתנהל מול הבנק. מדובר בפתרון טוב לאנשים כרגע, כי חוסר הוודאות נעלם ואנשים לא נכנסים להרפתקה".

רצון מתפתח לעבודה משותפת

עוד תחום שהשתנה לבלי היכר בשנת הקורונה הוא עולם המשרדים. אנשים רבים עברו לעבוד מהבית ומשרדים רבים נסגרו. לעומת זאת, רשת חללי העבודה השיתופיים "מיינדפייס" ממשיכה להרחיב את פעילותה בישראל תחת מודל השותפות להפעלת חללים גמישים בשותפות עם בעלי נכסים. הסניף החדש של החברה ייפתח במרץ במגדל ויתניה החדש בצומת לה גוארדיה שבתל אביב. מיינדספייס מדווחת על עלייה של 83% במספר העסקאות בחודשים האחרונים בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, ובביקוש לפתרונות היברידיים.

דן זכאי, מנכ"ל ומייסד-שותף במיינדספיס, אמר כי הקורונה לא פסחה על החברה. "אין ספק שהענף שלנו נפגע. אנשים הפסיקו להגיע למשרדים, ולכן התפוסה ירדה. מצד שני, בחודשים האחרונים, לקראת הגל השני אנחנו רואים שהרבה חברות ועובדים רוצים לחזור למשרדים, אנחנו חווים את זה ורואים שוב צמיחה. הגמישות אצלנו היא המפתח. נניח שחברה רוצה לחזור למשרדים, החתימה על חוזה שכירות לכמה חודשים זה משהו שמפחיד אותם - אז אנחנו מספקים מענה".

טל זכאי,  מנכ״ל ומייסד-שותף של מיינדספייס. לירון אראל, אתר רשמי
"אנשים רוצים לחזור למשרדים". זכאי/אתר רשמי, לירון אראל

כחלק מההתאמות, במיינדספייס יזמו מודל משולב המאפשר לחברות לעבוד בקפסולות ולא להגיע בכל יום למשרד. "אנחנו מאפשרים לחברות לעבוד בקפסולות, בצורה יותר מובנית. למשל חברה של 30 אנשים יכולה לקחת גם משרד של 15 אנשים כי הם בקפסולה, ואם יש ימים שיש יותר מ-15 אז אנחנו מאפשרים להם להשתמש בעוד חללים", סיפר זכאי.

הוא מעריך שהביקוש לחללי עבודה גמישים צפוי לעלות מעבר לזה שהיה לפני תקופת הקורונה. "אנשים רוצים לחזור למשרדים ואנחנו רואים ביקושים שלא ראינו מעולם, חברות מבינות שבשביל להחזיר עובדים למשרדים, צריך ליצור סביבת עבודה טובה יותר מאי פעם. זה בדיוק מה שאנחנו מציעים, משרד שאפשר להפיק ממנו יותר מבעבר. למרות הכאב של הקורונה אנחנו אופטימיים לגבי העתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully