וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט המנה השנייה: בבתי האבות מקווים לשיפור במדדי התחלואה

למרות העלייה במאומתים, במוסדות החוץ ביתיים לקשישים מזהים בלימה קלה ומציינים כי עד סוף שבוע הבא רוב הדיירים יקבלו את החיסון השני. עם זאת, ישנה תפוסה של יותר מ-90% במוסדות הגריאטריים, וישנו חשש שהעיכוב במתן תוצאות הבדיקות והצפיפות הגוברת יקשו על המאבק בנגיף

בווידאו: משלוח נוסף של חיסוני פייזר נחת בישראל/צילום: לע"מ ויותם רונן

הגידול המשמעותי בהיקף המאומתים בתקופה האחרונה מתבטא באופן מבוהק גם במסגרות החוץ ביתיות לקשישים, אולם עם השלמת מתן המנה השנייה במבצע החיסונים - במוסדות מקווים לראות שינוי משמעותי. לפי משרד הבריאות ישנם כיום כ-1,300 קשישים מאומתים במוסדות ובמרכזים הגריאטריים. מנתונים שפרסמו במהלך השבוע העמותה לגריאטריה בישראל ועמותת משפחות הקשישים בבתי האבות עולה כי ישנם יותר מ-900 אנשי צוות מאומתים.

יו"ר איגוד בתי אבות ודיור מוגן יולי גת אמרה כי עד יום שישי הבא יסיימו לתת את מנת החיסון השנייה והיא צופה כי יחול שיפור ניכר, לאחר שבימים האחרונים היא מתארת מגמה של עצירה. "אנחנו כרגע במצב שהגל השלישי דומה למצב של הגל השני, וממש מיום ליום אנחנו רואים ירידה בהתפרצויות", הסבירה. "יש עדיין מוסדות שמתמודדים עם התפרצויות של לפני שבוע שבועיים, אבל בימים האחרונים רואים עצירה ואף תחילת מגמה של ירידה. מקווים שזה אפקט של החיסונים, גם של הצוות".

התחסנות נגד קורונה בדיור מוגן משען רמת אפעל, 14 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מגמת בלימה. מבצע החיסונים בבית "משען" ברמת אפעל/ראובן קסטרו

לצד זה, גת סבורה שצריך לבחון את רמת הנוגדנים גם בקרב הקשישים, משום שהבדיקות על צוותי הרפואה אינן בהכרח מעידות על ההשפעה באוכלוסייה זו. "השאלה היא אם הם באמת מחוסנים", ציינה. "אני יודעת שמתבצעים מחקרים ועורכים בדיקות סרולוגיות בקרב העובדים כדי לראות באמת את השפעת החיסונים אבל בצוותים האלה אין אוכלוסייה מבוגרת". היא הציעה לערוך בדיקות כאלו אחרי כשבועיים מהחיסון השני כדי לוודא את ייצור הנוגדנים כנדרש.

בינתיים, 1,077 מאושפזים במרכזים הרפואים הגריאטריים המיועדים לחולי קורונה, והתפוסה עומדת על יותר 90%. לפי משרד הבריאות ישנם 53 חולים מאומתים שממתינים עדיין להעברה למחלקות ייעודיות. בעמותה לגריאטריה מתריעים כי בקרוב לא ניתן יהיה לקלוט חולים נוספים במחלקות הקורונה אם המספרים ימשיכו לעלות, ואומרים כי אחת הבעיות המרכזיות היא הגעת תוצאות בדיקות באיחור.

"הדרך לסייע במניעת התחלואה הייתה ועודנה: קבלת תוצאות מידיות של בדיקות הקורונה לדיירים ולצוותים", אמר השבוע מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל, ערן שמואלי בנוגע לסוגיה. "שבנו והתרענו ולמרות בקשות חוזרות ונשנות של העמותה הן בתקשורת הן בתכתובת עם משרד הבריאות והן בכנסת, משרד האוצר המשיך לפגוע בגורם הכי משמעותי למניעת הידבקות. אשר יגורנו בא לנו, התוצאות של המחדל הנוכחי דומות לכל ההתרעות שניתנו לפני ביצוע החלפת המעבדות והדיגומים".

מתן המנה השנייה של החיסון לדיירי משען ברמת אפעל 13 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"קשה לשמור מרחק במוסדות הגריאטריים"/ראובן קסטרו

גם גת סבורה שזו אחת הבעיות המרכזיות. "לצערנו התוצאות לא מגיעות כמו שהיה לפני בתוך 24 שעות, לפעמים זה 48 שעות ואפילו יותר וזה רע כי ברגע שיש התפרצות לא מזהים מהר. ובמוסדות באופן טבעי ההידבקות תהיה יותר מהירה כי אין יכולת של שמירת מרחק".

מייסד עמותת משפחות הקשישים בבתי אבות, ד"ר אוריין יצחק, קרא אתמול להכריז על מצב חירום למשך 14 יום. "נראה כי המוטציה הבריטית חדר למוסדות ובשונה מבעבר קצב ההדבקה הוא מהיר עד לכדי הגדרת מחלקות שלמות כמאומתות", כתב. בין היתר הוא הציע לבודד את הצוותים הקהילה עד כמה שניתן באמצעות הסעות מרוכזות ולאסור עליהם ללכת למקומות הומים אדם. כמו כן, הציע לפתוח מחלקות קורונה נוספות וכן להגביל את הביקורים למבקר אחד לכל דייר תוך פיקוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully