וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חילוקי דעות: ועד ראשי הרשויות הערביות ישלח נציגות לפגוש את נתניהו

עודכן לאחרונה: 16.1.2021 / 19:20

ראשי הרשויות החליטו לשלוח לדיון עם ראש הממשלה את נציגי הוועדה הועסקת במאבק בפשיעה באלימות. זאת, בתום התכנסות בה התקיים דיון סוער סביב סוגיית המפגש עם נתניהו, שחלקים תקפו בו את המהלך ואחרים הפעילו לחץ להתייצב

בווידאו: נתניהו בנצרת אומר שהוא לא נזכר בערבים לפני הבחירות/צילום: קונטקט

ועד ראשי הרשויות הערביות בישראל החליט היום (שבת) לשלוח נציגות מצומצמת לפגישה שצפויה להתקיים מחר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, בתום דיון סוער שקיים הוועד סביב סוגיית המפגש עם נתניהו, שבמהלכו ראשי רשויות תקפו את עצם המפגש ואחרים הפעילו לחץ להתייצב.

הוועד מינה תחתיו ועדה למאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, שתהיה הגוף המייצג של הוועד הארצי בפגישה עם ראש הממשלה, וזו תיערך בנוכחות היו"ר. בוועדה חברים כמה ראשי רשויות מקומיות בליווי מקצועי והיא תציג את הדרישות והעמדות עליהן הוסכם בפגישה היום.

במהלך ולפני ההתכנסות, ראשי רשויות ערבים קראו להחרים את הפגישה, שאותה יזם יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס בתיאום עם יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות בישראל מודר יונס, שהוא גם ראש המועצה המקומית ערערה.

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
המחאה ברקע ביקורו של נתניהו בנצרת, יום רביעי/יואב איתיאל

ראשי רשויות שמשמשים בתפקידים בכירים בוועד תקפו ברשתות החברתיות את הישיבה ודרשו לבטל אותה. לטענתם, מדובר בניצול פוליטי של אוזלת יד הממשלה במאבק באלימות. הרשויות שראשיהם סרבו להגיע לפגישה: ראש מועצת כפר כנא, ראש עירית סכנין, ראש עירית עראבה, ראש מועצת כוכב אבו אל-היגא, ראש עירית טירה. מנגד, מספר ראשי רשויות, שחקם הזדהו בעבר עם הליכוד ותמכו בביבס - לוחצים לקיים את הפגישה.

ביבס מקדם הצעה לשריין 15% מתקציב הפיתוח של הרשויות הערביות כדי לממן תוכניות למאבק באלימות בישובים הערבים. גם על כך כועסים בציבור הערבי, בטענה שהתקציב דל גם כך.

ראש עיריית שפרעם, עורסאן יאסין, התפרץ ואמר בישיבה כי "13 שנה ביבי לא עשה כלום, הפגישה איתו היא חלק ממסע בחירות, ואני לא חלק מזה". הוא הוסיף: "נתניהו שילב את מנסור עבאס ונטש אותו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום בקופ"ח כללית בנצרת, 13 בינואר 2021. גילי אליהו, AP
"13 שנה ביבי לא עשה כלום". נתניהו בקופת חולים כללית בנצרת, רביעי/AP, גילי אליהו

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל אמר כי "ביבי מנצל את משבר האלימות, וכמו ב-1997 מנסה לגרד קולות בישובים הערבים", לדבריו, "תקציב המדינה בשנה שהסתיימה העמיק את אפליית הרשויות הערביות. אפילו נצרת לא קיבלה את מגיעה לה במאבק בקורונה, בתעשייה ובתחבורה. טוב יעשו כל ראשי הרשויות אם ימתינו לאחר הבחירות. ההצעה לגרוע 15% מתקציב הפיתוח של הרשויות היא פשוט חוצפה. לילד הערבי מגיעה הזדמנות שווה לילד היהודי".

מוקדם יותר ראש המועצה המקומית כאוכב אבו אל היג'א, זאהר סאלח, הודיע כי לא ישתתף בפגישת ראשי הרשויות הערביות עם ראש הממשלה נתניהו ומסר כי הוא "מצטרף לחברים מראשי הרשויות המקומיות הערביות שהחליטו להחרים את הפגישה שמטרתה לשמש במערכת הבחירות של נתניהו, במיוחד בחברה הערבית".

ראש המועצה המקומית כפר כנא, יוסף עואודה, הצטרף אליו והודיע על כוונה דומה: "אם המטרה היא תעמולה אלקטורלית, לא אהיה שותף לניצול הדם של צעירינו כחלק מתעמולת אלקטורלית בתחפושת".

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
מחאה ברקע ביקורו של נתניהו בנצרת, השבוע/יואב איתיאל

בתוך כך, בל"ד השיקה הערב קמפיין אגרסיבי נגד נתניהו, בתגובה למסע הבחירות המתוקשר שלו בציבור הערבי. מבל"ד נמסר כי "נתניהו הוא אדריכל חוק הלאום, ההסתה הגזענית, הכיבוש וההתנחלויות ואינו ראוי לאף קול. השיטה של נתניהו היא לפגוע ולהשפיל את האזרחים הערבים כדי לזכות בקולות הימין מחד, ולנסות לשחד את הציבור הערבי בהבטחות ללא כיסוי להקצאת כספים ופתרון בעיות מאידך".

הערב הוצבו על ידי המפלגה שלטים בעברית ובערבית בתל אביב, חיפה ורמת גן, בנוסף לשילוט ביישובים הערבים. בשלטים בעברית מתנוססת דמותו של נתניהו עם סיגר גדול, עם הסיסמה "אותנו לא קונים".

מהליכוד נמסר בתגובה כי "הפגישה נקבעה לאחר שוועד ראשי הרשויות הערביות יחד עם מרכז השלטון המקומי פנו לראש הממשלה וביקשו פגישה דחופה כדי ליטול חלק בתכנית שרה"מ מגבש ויציג בקרוב למאבק בפשיעה והאלימות הגואה בחברה הערבית".

"גורמים רדיקליים מנסים כעת להפעיל לחץ על ראשי הרשויות שלא להשתתף. חלק מאותם גורמים רדיקליים התנגדו להקמת תחנות משטרה בערים ערביות ולא עשו דבר מול משפחות הפשע בחברה הערבית", הוסיפו בליכוד. "מסע הלחץ של הגורמים הרדיקליים לא יעבוד. הפגישה תתקיים כמתוכנן וראש הממשלה יעשה כל שביכולתו בכדי לדאוג לחוק וסדר בחברה הערבית כמו בכל חלקי הארץ. כל אזרח ואזרחית בישראל זכאים להרגיש בטוחים ומוגנים בקהילה בה הם חיים".

הערב: פריימריז בחד"ש

מועצת חד"ש הכריזה על קיום בחירות פנימיות במפלגה כבר הערב, ולא ב-23 בינואר כפי שתוכנן בתחילה. המשמעות היא שככל הנראה תיבחר מחדש רשימת המועמדים הקיימת, לאחר שמועמדים חדשים הסירו את מועמדותם.

איש לא הביע כוונה להתמודד מול איימן עודה ועאידה תומא שניצבים בשני המקומות הראשונים, אבל נועה לוי היתה צפוייה להתמודד מול עופר כסיף על המקום השלישי. עומר נסאר, ראש העיר עראבה, היה צפוי להתמודד מול ח"כ יוסף ג'בארין וח"כ לשעבר יוסף עטאונה היה צפוי להתמודד מול ח"כ ג'אבר עסאקלה. בוועידת המפלגה קראו למנוע בחירות בין היתר כדי לשדר אחדות ויציבות על רקע הטלטלה ברשימה המשותפת שהצליח נתניהו לייצר בהתקרבותו למנסור עבאס ורע"ם וראש עיריית נצרת, עלי סלאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully