וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגה פשרה בין נתניהו לעותרים: הפריימריז בליכוד בדרך לביטול סופי

8.1.2021 / 15:43

העותרים נגד החלטת מזכירות המפלגה לבטל את הבחירות המקדימות הגיעו להסכמות עם יועמ"ש המפלגה, ומשכו את בקשותיהם תמורת התחייבויות הנוגעות לבחירות. ההסדר כולל התחייבות לפריימריז לקראת הבחירות הבאות וחקיקת חוק נורבגי אם הליכוד יזכה בפחות מ-35 מנדטים

בווידאו: נתניהו מבטיח שההסכם עם פייזר יאפשר לחסן כל אדם מעל גיל 16 עד סוף מרץ‎/צילום: לע"מ

ביטול הפריימריז בליכוד יוצא לדרך עם אור ירוק סופי, לאחר שהושגה היום (שישי) פשרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והח"כים והפעילים שעתרו לערכאות משפטיות נגד החלטת מזכירות הליכוד שאישרה את המהלך בסוף השבוע שעבר.

העותרים, חבר המרכז עו"ד יאיר גבאי וח"כ שבח שטרן, פנו לבית הדין של הליכוד ובית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לחייב את הליכוד לקיים פריימריז, כנדרש בחוקת המפלגה. בימים האחרונים הם הגיעו להסכמות עם היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, על משיכת העתירות בתמורה להתחייבויות הנוגעות לבחירות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. רויטרס
התחייב לקיים פריימריז לקראת הבחירות לכנסת ה-35. נתניהו/רויטרס

לפי הסדר הפשרה, יו"ר התנועה, ראש הממשלה נתניהו, התחייב שלקראת הבחירות הבאות - לכנסת ה-25 - יתקיימו פריימריז, בכל מצב. בנוסף, נתניהו התחייב לחוקק חוק נורבגי אחרי הבחירות הקרובות, אם הליכוד יזכה בפחות מ-35 מנדטים, שיאפשר לחמישה שרים וסגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים בתור ברשימה. ההסדר מבטיח שגם אם הליכוד ייחלש, הח"כים בעשירייה השלישית והרביעית ברשימה שומרים על סיכוייהם להיבחר מחדש לכנסת.

ההסדר הוגש לאישור בית הדין העליון של הליכוד, והעותרים יפנו במקביל לבית המשפט המחוזי בבקשה לדחות או לבטל את הדיון שנקבע בעתירה ביום שני הקרוב.

אחוז ההצבעה בפריימריז של הליכוד על גבי מסך התוצאות בכפר המכבייה, ר"ג 26 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
התירוץ המרכזי לביטול - הגבלות הקורונה. פריימריז בליכוד, דצמבר 2019/ראובן קסטרו

מזכירות הליכוד בראשות שר האוצר ישראל כץ אישרה בשבוע שעבר את הצעת ראש הממשלה לביטול הפריימריז בבחירות הקרובות, וקבלת שישה שריונים לבחירתו ברשימה. ההצעה אושרה ברוב של 91 חברים בעד ותשעה חברים נגד. נתניהו הופיע בישיבה, שנערכה בזום, שם נימק את ההחלטה לא לקיים פריימריז ואת הוראת השעה שתבטל את חוקת הליכוד, לפיה לפני כל בחירות כלליות יש לערוך בחירות מקדימות ליו"ר ולרשימה.

הרשימה הנוכחית של הליכוד נבחרה לפני כמעט שנתיים, בבחירות מועד א', בפריימריז שהתקיימו בפברואר 2019, ובכל מערכות הבחירות האחרונות נתניהו ובכירי הליכוד שיחקו במגוון תיקוני חוקה כדי להקפיא את הרשימה בצילום מצב.

התירוץ המרכזי לביטול הפריימריז הוא הגבלות הקורונה, והקשיים הכלכליים, התפעוליים והבריאותיים הכרוכים בקיום הבחירות תוך כדי הסגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully