וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה ביקשה לאשר את הגבלות החינוך בוועדת החוקה, ח"כ שפע טרפד את המהלך

התקנות הועברו לוועדה הנשלטת בידי הליכוד והחרדים - מבלי להחריג מהן את אלו הנוגעות לחינוך, כנהוג בסגרים קודמים. בעקבות פניית יו"ר ועדת החינוך לוועדת הכנסת - הנושא ירד מסדר יום הוועדה. גורמים בכנסת: מטרת המהלך היא למנוע "ביקורת או שינוי של התקנות". צפו בדיון

בווידאו: ועדת החינוך החליטה - תלמידי ה'-י' ילמדו בבית הספר בסגר/צילום: ערוץ הכנסת

הממשלה העבירה את תקנות הסגר לוועדת החוקה בכנסת לצורך אישורן היום (חמישי) בצהריים, אך לא פיצלה מהן את תקנות החינוך כך שיידונו בוועדת החינוך, בהתאם לנוהג בסגרים הקודמים. גורמים בכנסת טענו כי "המטרה היא להימנע מביקורת, שינוי או ביטול של התקנות בוועדת החינוך".

כזכור, תקנות החינוך שהובאו בפעם הקודמת לאישור בוועדת החינוך בראשות ח"כ רם שפע (כחול לבן) - בוטלו, וככל הנראה הממשלה ניסתה להימנע מפיקוח משמעותי של הכנסת והעבירה את כלל התקנות לאישור בוועדה שנשלטת בידי הליכוד והחרדים. גם תקנות הנוגעות לתחום התעופה, שהועברו בסגרים הקודמים לוועדת הכלכלה, הועברו הפעם כמקשה אחת לוועדת החוקה.

בתגובה למהלך, שפע פנה לוועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) בדרישה להעביר לוועדת החינוך בראשותו את התקנות, וכעת היא תידרש לדון ולהכריע בנושא. "אין לי אלא להניח כי מדובר בניצול ציני ופוליטי של פרצה בחוק לטובת קידום מטרותיה של הממשלה, מבלי לקיים פיקוח פרלמנטרי של ועדת הכנסת המומחית לעניין החינוך", כתב שפע בפנייתו.

דיון ועדת החינוך בכנסת, 27 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
בפעם הקודמת התקנות בוטלו. דיון ועדת החינוך, בדצמבר/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

לדברי שפע, "יש בכך לבזות את כבודה של הכנסת, את הליך הפיקוח הפרלמנטרי הראוי במקרה זה, ובכך לאפשר לממשלה לדרוס ברגל גסה את האיזונים שקבע המחוקק בין הכנסת והממשלה באישור התקנות". מוקדם יותר, הוא יצא בתקיפות נגד ההחלטה. "זה לא פחות מכיפוף החוק לשם ביזוי הכנסת ועבודתה כמפקחת. מדובר בעליית מדרגה בניצול הכלים הפרלמנטריים לשיקולים פוליטיים לא עניינים", אמר.

עוד טען ח"כ שפע, כי הצעד מצטרף לשורת מקרים בהם ראש הממשלה פעל נגד הדמוקרטיה. "פעם אחר פעם ביבי והחיילים שלו בממשלה רומסים את הכנסת ואת העקרונות המרכזיים של הדמוקרטיה הישראלית. הנסיון לדלג מעל ועדת החינוך משיקולים פוליטיים, הוא בגדר ביזוי שלא מתקבל על הדעת".

דיון ועדת החינוך, התרבות והספורט, 8 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
טען לפגיעה בדמוקרטיה. שפע/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בתוך כך, חברת הכנסת קטי שטרית (הליכוד) תקפה היום את יו"ר ועדת החינוך שפע על רקע העלייה בתחלואה וביטול התקנות בוועדה בפעם הקודמת, והאשימה אותו ואת מפלגתו ב"פגיעה בבריאות הציבור".

"בסוף חודש דצמבר התרעתי בוועדת החינוך, שאתה העומד בראשה, שחובה עלינו לסגור את מערכת החינוך לנוכח התחלואה הגבוהה שפקדה אותנו", אמרה שטרית. "37% מהנדבקים הם תלמידים. חוסר האמון אצל עובדי ההוראה עלה בעקבות חשש רב לבריאותם - ובצדק".

ח"כ שטרית אף ציינה כי "הממשלה ומשרד הבריאות הצהירו וביקשו לעבור ללמידה מקוונת כי הם חזו את מגמת העלייה וחששו מהמצב בו אנחנו נמצאים היום. אולם אתה וחברי הוועדה בחרתם בפופוליזם זול, ובכך פגעתם בבריאות הציבור".

ח"כ, ליכוד, קטי שטרית. Creative Commons
האשימה את שפע בפגיעה בבריאות הציבור. ח"כ שטרית/Creative Commons

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס השבוע לתקנות הסגר שיובאו לכנסת, ואמר כי "אנחנו צריכים שהכנסת תעביר את זה ללא דיחוי, מיד. מדובר בהצלת חיי אדם, לא פחות מזה". לדבריו, "כל שעה שמשהים, המחלה מתפשטת עוד יותר מהר והיא תגבה מחיר יקר. לכן צריך כאן לא רק את שיתוף הפעולה של שרי הממשלה ויש אותו, צריך שיתוף פעולה של אזרחי ישראל ואני בטוח שגם אותו יש לנו".

מתווה הסגר המהודק

  • פעילות מערכת החינוך תופסק לחלוטין, למעט החינוך המיוחד
  • פעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד
  • ההתקהלויות יצומצמו ל-5 אנשים במקום סגור בלבד ו-10 אנשים בשטח פתוח
  • מגבלת אלף המטרים תישאר על כנה
  • הפגנות יוחרגו ממגבלת המרחק ויותרו לפי התקנות
  • איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • מי שרכש כרטיסים לפני הסגר יורשה לטוס לחו"ל במהלכו
  • הנכנסים לישראל ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות

הסגר ההדוק ייכנס לתוקף היום בחצות למשך שבועיים, ובמסגרתו תופסק לחלוטין פעילות מערכת החינוך למעט החינוך המיוחד, ופעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד. מגבלת אלף המטרים תישאר על כנה, אך ההתקהלויות יצומצמו עוד יותר לחמישה אנשים בלבד במקום סגור, ועשרה אנשים בשטח פתוח. בנוסף לכך, מי שרכש כרטיסים לפני הסגר יורשה לטוס לחו"ל במהלכו ונוסעים נכנסים לישראל שמגיעים ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות, כדי למנוע את המשך ההתפשטות של המוטציה הבריטית או הדרום אפריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully