וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב מזועזעים מהאלימות בוושינגטון: "זאת לא אמריקה"; באיראן לועגים

מנהיגיהן של בעלות בריתה של ארה"ב גינו את ההסתערות על הקונגרס, אך הביעו אמון שהדמוקרטיה האמריקנית תשרוד. "קריטי שתהיה העברת שלטון מסודרת", אמר ג'ונסון. רוחאני: "מראה את חולשת הדמוקרטיה המערבית"

בווידאו: ליל ההסתערות על הקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

מנהיגי העולם הגיבו להסתערות של תומכי נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ על הקונגרס בוושינגטון, שהזכירה מראות מניסיונות הפיכה במדינות עולם שלישי.

"מראות מבישים בקונגרס האמריקני", צייץ ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. "ארצות הברית עומדת לצד הדמוקרטיה ברחבי העולם וזה קריטי שתהיה שם העברת שלטון שלווה ומסודרת". בריטניה היא מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארצות הברית, ובין ג'ונסון לטראמפ היו יחסים קרובים.

ההתפרצות של ההמון המשולהב לקונגרס, בזמן דיון על אשרור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, הייתה המתקפה הקשה ביותר נגד סמל הדמוקרטיה האמריקנית זה יותר מ-200 שנה, מאז שהצבא הבריטי שרף את המבנה ב-1814.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שיחסיו עם טראמפ היו מורכבים, פרסם סרטון והביע את אמונו בתהליך הדמוקרטי. הוא מסר הצהרה קצרה באנגלית, תחת ההאשטג "אנחנו אחד".

"אני רוצה להביע את הידידות שלנו ואת האמונה שלנו בארצות הברית", אמר מקרון. "מה שקרה היום בוושינגטון זה לא אמריקה. ללא ספק. אנחנו מאמינים בחוזק של הדמוקרטיות שלנו. אנחנו מאמינים בעוצמת הדמוקרטיה האמריקנית".

תומכי נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ מטפסים על חומות הקונגרס בוושינגטון, 7 בינואר 2021. AP
"זאת התקוממות". תומכי טראמפ מטפסים על חומות הקונגרס, אתמול/AP

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר כי ארצו "מוטרדת ועצובה מאוד" מהאירועים בארצות הברית, שכנתה ובעלת בריתה הקרובה ביותר של קנדה. "האלימות לעולם לא תצליח בדיכוי רצון העם. הדמוקרטיה בארצות הברית חייבת להישמר - והיא תישמר", צייץ טרודו.

"זאת התקוממות, אין דרך אחרת לתאר זאת. בוושינגטון", צייץ קרל בילדט, ראש ממשלת שבדיה לשעבר.

מנהיגים אחרים הפנו אצבע מאשימה לעבר טראמפ. "זאת התוצאה הצפויה של הטראמפיזם", צייץ הפוליטיקאי האיטלקי לשעבר פיירלואיג'י קסטגנטי. "לרוע המזל, זה לא יסתיים היום. כשהפוליטיקה מוחלפת על ידי הונאה ופנטזיות, ההיסחפות היא בלתי נמנעת", הזהיר הפוליטיקאי, מהמרכז-שמאל במפה הפוליטית.

עוד בוואלה!

במשך 4 שנים ניהל טראמפ מלחמה בדמוקרטיה. אתמול הגיע ניסיון ההפיכה

לכתבה המלאה
עצרת של תומכי נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון, 6 בינואר 2021. AP
בעולם עוקבים בדאגה. תומכי טראמפ בעצרת בוושינגטון, אתמול/AP

טורקיה, שסופגת ביקורת רבה מהמערב על דיכוי האופוזיציה ושלטונו האוטוריטרי של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, אמרה שהיא "מודאגת" מההתרחשויות. "אנחנו מאמינים שארצות הברית תתגבר על המשבר הפוליטי הפנימי הזה באופן בוגר", נמסר ממשרד החוץ.

אצל אויבותיה של ארצות הברית נשמעה שמחאה לאיד. "מה שקרה אתמול בארצות הברית מראה עד כמה חלשה הדמוקרטיה המערבית", אמר נשיא איראן חסן רוחאני. מונצואלה, שנמצאת עדיין תחת סנקציות אמריקניות, נמסר שארצות הברית "סובלת ממה שהיא חוללה במדינות אחרות עם הפוליטיקה התוקפנית שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully