וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש להתחסנות בניגוד לתעדוף: משרד הבריאות פרסם את פילוח גילאי המתחסנים

4.1.2021 / 21:57

בקופות החולים כללית, מכבי ולאומית כשליש מהמתחסנים היו מתחת לגיל 60, בעוד במאוחדת שיעורם קרוב ל-40%. במשרד הבריאות הדגישו כי לא ינקטו סנקציות נגד הקופות, בעוד אדלשטיין הורה על עצירת הקצאת החיסונים לאיכילוב - שנתן חיסון לקורונה לצוותי הוראה בניגוד לתעדוף

בווידאו: הפגנה נגד הדרכון הירוק/מערכת וואלה! NEWS

שבועיים וחצי לאחר שהחל מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה, נחשפה התפלגות גילאי מתן החיסונים לכל קופת חולים. על פי נתוני משרד הבריאות, קופות החולים כללית ולאומית חיסנו כל אחת קרוב ל-30% מתחת לגיל 60. מכבי חיסנה 33% מתחת לגיל אוכלוסיית היעד, ואילו קופת חולים מאוחדת חיסנה כמעט 40%. עם זאת, בין המתחסנים שגילם נמוך מ-60 ייתכן וישנם אזרחים בקבוצת סיכון או צוותי רפואה - שגם הם זכאים לחיסון בהתאם לתעדוף שהגדיר משרד הבריאות.

חשיפת הנתונים הגיעה בעקבות הפצת ידיעות ברשתות החברתיות על עודפים בחיסונים במוקדי ההתחסנות, שצפויים להיזרק אם לא יינתנו. אולם הודעות אלו יצרו מצב שבו צעירים רבים, המשתמשים העיקריים במדיה החברתית, קיבלו את החיסון לפני אנשים באוכלוסיות הסיכון.

מתחסנים לנגיף הקורונה בבית הצנחן ,רמת גן 4 בינואר 2020. ראובן קסטרו
אישה מתחסנת נגד קורונה ברמת גן, היום/ראובן קסטרו

ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית במגן ישראל, אמרה כי ישראל בדרך לחסן את רוב האוכלוסייה שגילה גבוה מ-60. "52% מבני ה-60 ומעלה התחסנו, מעל 60% בני 70 ומעלה התחסנו, מעל גיל 880 הנתון הזה יורד משמעותית, ובכל זאת אנחנו נגיע במהירות לחיסון כל אוכלוסייה היעד", הסבירה.

גרינפלד טענה כי משרד הבריאות לא ינקוט סנקציות כלפי קופות חולים שחיסנו מבוטחים ללא התאמה לתעדוף שנקבע בוועדת המומחים של המשרד, והסבירה מה היו השיקולים שהנחו את הוועדה. לדבריה, "התקבלה החלטה לחסן אנשי רפואה וצבא כי לא ניתן לבצע את עבודתם מרחוק, לעומת עובדי הוראה. בכל מקרה המורים נמצאים במקום גבוה בתעדוף, אך כרגע אנחנו עדיין באוכלוסיות בסיכון. במידה ונשארים עודפי חיסונים צריך לחסן בסדר יורד את האזרחים ברשימת התעדופים, כולל מורים ובהדרגה אנשים צעירים יותר".

עוד בוואלה!

מופעים ואירועי ספורט בפנים, חנויות רחוב בחוץ: מתווה "הדרכון הירוק"

לכתבה המלאה
מתחסנים לקורונה בקופת חולים כללית, בני ברק 4 בינואר 2021. ראובן קסטרו
גבר מתחסן נגד קורונה בבני ברק, היום/ראובן קסטרו

יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, מסרה בתגובה לנתוני ההתחסנות בקופות החולים כי "בזמן שאוכלוסיות בסיכון ועובדים חיוניים ממתינים לחיסונים, נחשפת שיטת הקומבינה והברדק של ממשלת נתניהו, במסגרתה צעירים מתחסנים בסדרי עדיפויות עקומים. קראנו לאפשר לכל צוותי ההוראה להתחסן ודבר לא נעשה. בריאותם, בריאות יקירנו, וחינוך ילדינו נפגעים בגלל עוד מחדל מאכזב של ממשלת ישראל".

אדלשטיין הורה על עצירת הקצאת החיסונים לאיכילוב

במקביל, שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה את מנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי לעצור את הקצאת החיסונים לבית החולים איכילוב בתל אביב. זאת, לאחר שבית החולים, בשיתוף עם עיריית תל אביב, ניהל מבצע חיסונים במסגרתו חוסנו רוב המורים, הגננות, הסייעות ומדריכי החינוך המועסקים בעיר. זאת הפעם הראשונה שבה ניתנת עדיפות למתן חיסונים למורים, גם מתחת לגיל 60, באופן רחב היקף.

"שר הבריאות אדלשטיין רואה בחומרה את הדיווחים על מתן חיסונים בתל אביב למי שלא בקבוצות התעדוף", נמסר מטעמו. "מדובר במשאב לאומי וכך צריך להתייחס אליו. השר קורא לכל הגופים המחסנים לחסן אך ורק בהתאם להנחיות אנשי המקצוע במשרד הבריאות".

מנהל בית החולים איכילוב, פרופ' רוני גמזו, מסר בתגובה כי "בית החולים פעל לפי הנחיות התעדופים של משרד הבריאות שבו בעת היווצרות מלאי יש לחסן קבוצת גיל מעל 55 וחולים כרוניים ובהמשך בעדיפות שניה מורים ושוטרים". הוא הסביר כי "העודף שעמדנו מולו בשעות הצהריים עמד על כ- 3,000 מנות חיסון וכנראה נובע משיעור ההתחסנות גבוה בתל אביב".

"אני מתקשה להבין מדוע משרד הבריאות תומך בחיסון שוטרים אבל מעניש על חיסון מורים כשהם באותה קבוצת תעדוף ובעיני אף יותר כמי שאמונים על היקר לנו מכל", הוסיף גמזו.

שר הבריאות יולי אדלשטיין התחסן נגד נגיף הקורונה מרכז הרפואי ״שיבא״ תל השומר לקראת מבצע החיסונים ״תן כתף״, 19 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
סנקציות על איכילוב. אדלשטיין/ראובן קסטרו

על פי נתוני משרד הבריאות, אתמול חוסנו כ-135 אלף אנשים, כאשר בסך הכול ישנם כהר 1,224,000 מתחסנים. "אנחנו מנצחים במירוץ החיסונים אבל לצערי מפסידים בקרב מול המוטציה. העלייה בתחלואה צריכה להדאיג כל נבחר ציבור שצריך לזכור שהמחויבות הראשונה שלו היא בריאות הציבור", התגאה שר הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully