וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ק מא היה טייקון הפוסטר של סין. עד שהוא יצא נגד המשטר

עודכן לאחרונה: 9.1.2021 / 20:26

זה יותר מחודשיים שאיש לא ראה את מייסד עליבאבא ואחד מעשירי העולם, שמתח ביקורת על הכלכלה הסינית ונעלם. כמו בעלי הון רבים אחרים שספגו את נחת זרועם של השלטונות, גם מא לומד על בשרו כי הכסף הגדול אינו חזק מהשליט שי ומהמפלגה הקומוניסטית

ג'ק מא בכנס כלכלי בשנגחאי, 17 בספטמבר 2018. רויטרס
הנאום שלו נגד השיטה עלה לעליבאבא במיליארדי דולרים. ג'ק מא/רויטרס
"לא משנה עד כמה חזק ועשיר הוא, הוא לא יכול להימלט מסין"

דבר אחד בלט במיוחד בפרק הסיום של תכנית הריאלטי "גיבורי העסקים של אפריקה" - היוצר שלה, ג'ק מא, לא הופיע כשופט והוסר מכל הקדימונים. דובר מטעמו אמר כי זה היה בשל "לוח זמנים צפוף", אבל ספק אם מישהו מאמין להסבר.

המיליארדר הסיני, מייסד אתר עליבאבא, לא נראה בציבור במשך יותר מחודשיים והספקולציה על מקום הימצאו גדלה. מא, שהיה בעבר מעין נער פוסטר של המשטר הקומוניסטי בניסיונו להציג את פתיחותו הכלכלית, נפל תחת זכוכית המגדל של המפלגה מאז נאום שנשא באוקטובר ובו מתח ביקורת נוקבת על הרגולציה הסינית. הוא האשים אותה בסיכול החדשנות והשווה את חוקי הבנקאות שלה ל"מועדון סגור של אנשים זקנים".

"המערכת הפיננסית של היום היא מורשת של העידן התעשייתי", אמר מא בנאום שנשא בשנגחאי ב-24 באוקטובר. "עלינו להקים אחת חדשה עבור הדור הבא והצעירים. עלינו לשנות את המערכת הנוכחית".

זאת הייתה הפעם האחרונה שבה מישהו ראה את אחד מהאנשים העשירים ביותר בעולם, עם הון של יותר מ-40 מיליארד דולר.

כשבוע לאחר הנאום, ההנפקה של שלוחת הטכנולוגיה הפיננסית של עליבאבא, קבוצת ANT, שהגיעה לשווי שיא של 37 מיליארד דולר הוקפאה אחרי שכבר קיבלה אור ירוק מהרגולוציות הסיניות. בבורסה בשנגחאי אמר כי החברה דיווחה על "בעיות משמעותיות כמו שינויים בסביבת הרגולציה הטכנולוגית הפיננסית".

בוול סטריט ג'ורנל דווח ששליט סין שי ג'ינפינג, שצבר יותר סמכויות מכל מנהיג אחר מאז מייסד המשטר הקומוניסטי מאו דזה דונג, הורה בעצמו על עצרת הנפקת ANT. בסוף החודש שעבר הרשויות העלו הילוך ופתחו בחקירה בחשד שעליבאבא היא מונופול אסור. באותו יום, ערכה של החברה בשוק צנח בסכום אסטרונומי של 110 מיליארד דולר.

המשקיע האמריקני הוותיק מארק מוביוס אמר כי המהלכים של השלטונות נועדו למנוע מהגופים הפיננסיים להפוך לגדולים מדי.

"אני מאמין שהממשלה הסינית נכנסה פנימה משום שהיא הבינה שעליה לפקח על החברות האלו, כדי שהן לא יהפכו לגדולות מדי", אמר לרשת CNBC. "הממשלה הסינית התעוררה לגלות שהיא לא יכולה לאפשר לחברות האלו לשלוט במגזר מסוים אחד, ובמיוחד במגזר הפיננסי".

נשיא סין, שי ג'ינפינג במהלך כינוס ועדה פוליטית בבייג'ינג 21 במאי 2020. AP
איש לא חזק מדי עבורו. שליט סין שי בקונגרס העממי בבייג'ינג/AP

מא, שפרש מתפקידים ניהוליים בעליבאבא אך נותר בעל המניות הגדול בה, מכיר מקרוב את הרודנות הסינית. הוא גדל בתקופת "מהפכת התרבות" של מאו, שהתנהלה מאמצע שנות ה-60 ועד אמצע שנות ה-70 ובמהלכה טוהרו ביד ברזל "גורמים אנטי-מהפכניים".

עם מותו של מאו, עברה סין ליברליזציה - כלכלית בלבד - תחת דנג שיופינג שהצילה אותה מקריסה מוחלטת. מא, שנולד בשם מא יון ושינה אותו כשהיה מדריך של תיירים זרים שהתקשו להגות את שמו, הוא בן לדור המתעשרים הסינים החדשים. המורה לאנגלית לשעבר, שסיפר בעבר כי לא התקבל לעבוד ב-KFC, זיהה את הפוטנציאל הגלום באינטרנט בראשיתו בשנוץ ה-90, עד שהאתר שלו, המקבילה הסינית של אמזון, הפך לאימפריה שהוא.

לאחר פרוץ מגיפת הקורונה בתחילת השנה שעברה, מא תרם מיליוני מסיכות לאירופה, ארצות הברית וארגון הבריאות העולמי שהתקשו להתמודד עם הנגיף, והוא גם מעורב בעבודות צדקה דרך "קרן ג'ק מא" המתמקדת בתחומי חינוך, יזמות, מנהיגות נשית וסביבה.

בסין של שי, זאת לא ערובה לחסינות או לעמדת השפעה פוליטית ואין אדם פרט אליו או גוף פרט למפלגה הקומוניסטית שהם Too big to be fail.

"אם מייסד עליבאבא ג'ק מא 'נעלם בצורה מחשידה' במשך יותר מחודשיים אחרי שמתח ביקורת על המערכת הפיננסית של סין, זה מראה שלא משנה איזה ערבויות נותנות חברות הטכנולוגיה הסיניות, הן למעשה נשלטות בידי המפלגה הקומוניסטית", צייץ קנת' רות', מנכ"ל ארגון משמר זכויות האדם.

"כל יום הוא חוסר ודאות"

הצנזורה הסינית מונעת דיווחים על מא בתוך המדינה, והמידע קלוש. לפי חלק מהדיווחים, מא הוריד פרופיל במכוון כדי לא להרגיז יותר מדי את המשטר. אחרים רואים בהיעלמותו, שכוללת הפסקת ציוצים בחשבונו הפעיל, רמז מטרים לבאות. בדרך כלל, כשבכירים סינים נעלמים, בפעם הבאה שבה הם מופיעים זה אחרי שהם "הודו" בעבירות שייחסה להם המפלגה והרשעתם בבתי המשפט.

לעתים זה נגמר בעונשי מאסר, ובמקרים מסוימים גם בעונש מוות, כמו זה שהוטל השבוע על הבנקאי וחבר המפלגה הבכיר לאי שיאומין, שהורשע בשחיתות ובפוליגמיה.

בתחילת השנה, רן ז'יקיאנג, שעמד בעבר בראש חברת נדל"ן ממשלתית גדולה, נעלם אחרי שמתח ביקורת על טיפול הממשלה בקורונה. בספטמבר, הורשע רן, שבעבר כינה את שי "ליצן", בעבירות שחיתות ומעילה במיליוני דולרים. הוא נשלח ל-18 שנות מאסר.

מא חי בתוך עמו, ונראה שידע תמיד ששום דבר לא מובטח. "כל יום הוא חוסר ודאות. היום הוודאי היחיד הוא אתמול", אמר בפורום הכלכלי של דאבוס ב-2017.

מניות עליבאבא מזנקות בסין 11 בנובמבר 2015. AP
"אם הוא יוכל לעזוב, יש רק אפשרות אחת - שהמפלגה הקומוניסטית של סין רוצה שהוא יעזוב"/AP

לפי דיווח בבלומברג מתחילת החודש, על פי אנשים המעורים בנושא, הרשויות הסיניות "יעצו" למא בתחילת החודש שעבר שלא לעזוב את המדינה. בסימן נוסף לרגישות הנושא, דובר של עליבאבא אמר השבוע כי "לא יימסר מידע נוסף לעת הזו" בנוגע למקום הימצאו של מא.

חה בידונג, פרשן ומומחה לכלכלה המתגורר בלוס אנג'לס, אמר לרשת "קול אמריקה" כי לא ייתכן שמא עזב את סין כפי שיש מי שסבור.

"לא משנה עד כמה חזק ועשיר הוא, הוא לא יכול להימלט מסין", אמר חה, שהיה אסיר פוליטי בסין במשך שבע שנים לפני שהתמקם בארצות הברית ב-2018. "אם הוא יוכל לעזוב, יש רק אפשרות אחת - שהמפלגה הקומוניסטית של סין רוצה שהוא יעזוב".

מומחים מעריכים כי הצעדים הנוכחיים הם רק ההתחלה במאבק של שי והמשטר נגד טייקוני הטכנולוגיה, שצברו עוצמה והון רבים עם בעשרות השנים האחרונות. בכך מבהירה בייג'ינג למא ולכל שאר בעלי ההון - אנחנו מרשים לכם להתעשר, אבל אין זה מקנה לכם זכות לצאת נגד השיטה והשלטון.
חה סבור שיש רק גורל אחד אפשרי לעליבאבא, ולא אופטימי במיוחד. לדבריו, היא תעבור לבעלות של מי שהמפלגה הקומוניסטית תחפוץ.

"ג'ק מא ואנשים מסוגו יחוסלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully