וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה החלה בחיסוני אסטרהזניקה, חשש מזן הקורונה הדרום אפריקני

עודכן לאחרונה: 4.1.2021 / 17:52

הממלכה תאיץ את הקצב עם החיסון הזול יותר שפותח בשיתוף אוקספורד, אולם שר הבריאות אמר שהוא מודאג במיוחד מהמוטציה שהתפתחה בדרום אפריקה. לפי דיווח, החשש נובע מהספקות של המדענים לגבי יעילות החיסונים נגדה, בניגוד למוטציה המקומית בבריטניה שמקרבת אותה לסגר שלישי

בווידאו: בריטניה החלה במבצע החיסונים של אסטרהזניקה ואוקספורד/צילום: רויטרס

בריטניה החלה להשתמש היום (שני) בחיסון נגד הקורונה שפותח על ידי אוניברסיטת אוקספורד ואסטרהזניקה, בתקווה להאיץ את חיסון האוכלוסייה בזמן שמוטציה מקומית של הווירוס ממשיכה להתפשט בממלכה. ואולם, במדינה עוקבים מקרוב אחרי מוטציה אחרת, זו שהתגלתה בדרום אפריקה, ולפי דיווח מדענים חוששים שהחיסונים לא יהיו יעילים נגדה.

האדם הראשון שקיבל את החיסון של אסטרהזניקה היה בריאן פינקר, בן 82, המחובר לדיאליזה. "אני כל כך שמח להיות האדם הראשון שמקבל את החיסון נגד קוביד היום ואני גאה שזה פותח באוקספורד", אמר פינקר, מנהל תחזוקה לשעבר, כמה מאות מטרים בלבד מהמקום שבו פותח החיסון.

בריטניה, שבה מספר המתים מהנגיף - יותר מ-75 אלף - הוא השישי בגובהו בעולם, הייתה המדינה הראשונה שנתנה את חיסוני הקורונה של פייזר וביונטק לפני פחות מחודש. היא נותנת עדיפות במתן הזריקה הראשונה מתוך שתיים לכמה שיותר אנשים, למרות אזהרותיהם של רופאים ומומחים מפני הצעד הזה. בדומה לבריטניה, גרמניה ודנמרק שוקלות את דחיית מתן המנה השנייה כדי לחסן כמה שיותר אנשים במנה הראשונה.

קצב החיסונים בבריטניה, הראשונה בעולם שעשתה שימוש בחיסונים של פייזר וביונטק, ועכשיו של אסטרהזניקה, גבוה יותר מזה בארצות הברית ובשאר אירופה. שר הבריאות, מט הנקוק, אמר כי יותר ממיליון איש כבר חוסנו נגד הקורונה בבריטניה, יותר מבכל שאר מדינות אירופה גם יחד.

מנת חיסון של אסטרהזניקה בבית חולים במערב סאסקס, בריטניה, 2 בינואר 2021. רויטרס
זול ונגיש יותר. החיסון של אסטרהזניקה/רויטרס

בהשוואה לבריטניה, בארצות הברית חיסנו עד כה 4.2 במנה הראשונה של שני החיסונים המאושרים - פייזר ומודרנה - הרבה פחות מהיעד שהציב הממשל עד לסוף השנה. ישראל ניצבת במקום הראשון בשיעור המתחסנים לנפש, עם קצב של 150 אלף ביום.

"זה ניצחון של המדע הבריטי שהצלחנו להגיע למקום הזה", אמר הנקוק לרשת סקיי. "ישר מההתחלה, ראינו את החיסון כדרך היחידה בטווח הארוך". ואולם, הנקוק אמר כי הממשלה מודאגת מאוד מזן אחר של הקורונה שהתפתח בדרום אפריקה.

לפי העורך הפוליטי של ערוץ ITV, שציטט יועץ מדעי של הממשלה שבשמו הוא לא נקב, המדענים לא בטוחים לחלוטין שהחיסונים יעבדו נגד המוטציה הדרום אפריקנית.

"לפי אחד היועצים המדעיים הבכירים של הממשלה, הסיבה שבגללה מט הנקוק 'מודאג ביותר' לגבי הווריאנט הדרום אפריקני של קוביד-19 היא שהם לא בטוחים שהחיסונים יהיו יעילים נגדו כפי שהם יעילים נגד הווריאנט הבריטי", אמר העורך הפוליטי בערוץ, רוברט פסטון.

חולי קורונה מטופלים בבית חולים בקמפטון פארק, דרום אפריקה, 25 בדצמבר 2020. רויטרס
מספר החולים במדינה זינק. בית חולים בדרום אפריקה/רויטרס

הממשלה של בוריס ג'ונסון כבר הבטיחה מאה מיליון מנות של אסטרהזניקה ושל אוקספורד, שאותן ניתן לאחסן בקור של בין שתיים לשמונה מעלות, מה שהופך אותן לקלות יותר להפצה מאשר אלו של פייר. שישה בתי חולים באנגליה כבר החלו לתת את 530 אלף הזריקות הראשונות של אסטרהזניקה, והתכנית תורחב למאות אתרים נוספים בממלכה בימים הקרובים. הממשלה מקווה שכך היא תצליח לספק עשרות מיליוני מנות בתוך כמה חושדים.

ואולם, ג'ונסון הזהיר כי הממשלה עשויה להדק את ההגבלות בתקופה הקרובה, בשל התפשטות הנגיף שעבר מוטציה שהגבירה את קצב ההדבקה שלו. אתמול אובחנו יותר מ-50 אלף מקרים חדשים זה היום השישי ברציפות, והלייבור שבאופוזיציה קראו לסגר שלישי באנגליה. צפון אירלנד ווילס כבר נמצאות בסגר, וסקוטלנד הכריזה היום על ההגבלות הנוקשות ביותר שלה מאז תחילת המגיפה.

"לא אגזים אם אומר שאני מודאגת מהמצב שעמו אנחנו מתמודדים יותר מאשר הייתי מאז מרץ", אמרה ראש ממשלת סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון.

"סימן שאלה גדול"

מדענים אומרים כי הווריאנט הדרום אפריקני שונה מזה שבבריטניה משום שיש לו מוטציות רבות בחלבון שבו משתמש הווירוס כדי להדביק תאים של בני אדם. הוא גם נקשר למטען ויראלי גבוה יותר, כך שמשמעות הדבר הוא ריכוז גבוה יותר יש של חלקיקים של הנגיף בגוף - מה שתורם ככל הנראה לקצב הדבקה גבוה יותר.

הפרופסור ג'ון בל מאוקספורד, החבר בצוות המשימה של הממשלה לחיסונים, אמר כי הוא סבור שהחיסונים יעבדו נגד הווריאנט הבריטי, אך יש "סימן שאלה גדול" אם הם יהיו יעילים מול הווריאנט הדרום אפריקני.

עם זאת, הוא הדגיש כי ניתן יהיה להתאים את החיסונים למוטציה הדרום אפריקנית בתוך פרק זמן של חודש או שישה שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully