וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי העסקים קוראים לקבינט הקורונה לא לסגור את המסחר: "אל תרסקו אותנו"

עודכן לאחרונה: 18.12.2020 / 16:47

נציגי ענף המסחר שיגרו מכתב לשרים לקראת הישיבה ביום ראשון בה ידונו בהטלת הגבלות נוספות, ודרשו להחריגם מההחמרה המסתמנת. לטענתם, מרכזי הקניות אינם מוקד הדבקה, ויש לטפל תחילה בנתב"ג ובאירועים. איגוד העצמאים מאיים במחאה: לא נשתתף בפסטיבל המסיכות של הממשלה"

בווידאו: בעלי עסקים חוששים מסגירת החנויות בעקבות חציית רף התחלואה/צילום: סוניה גורודיסקי

נציגי ענף המסחר שיגרו הבוקר (שישי) מכתב לשרי קבינט הקורונה בו דרשו להוריד מסדר היום של הישיבה שתתקיים ביום ראשון את סגירת המסחר עליו המליץ משרד הבריאות. זאת, לקראת התכנסות הקבינט לדון באפשרות להטלת הגבלות נוספות ולהחיל "ריסון מהודק" בעקבות המשך העלייה בתחלואה. על המכתב חתומים איגוד רשתות המסחר וההסעדה, פורום הקניונים ומרכזי המסחר, איגוד לשכות המסחר, והארגון "אני שולמן". ארגון העצמאים להב, החתום אף הוא, מאיים במחאה ארצית אם אכן יאושרו הגבלות.

ראשי האיגודים טענו כי אין הוכחה שהמסחר מדבק, וקראו לקבינט הקורונה להקשיח את האכיפה וההנחיות בנמל התעופה בן גוריון ובאירועים בטרם יחמירו את ההגבלות הנוגעות למרכזי הקניות. "ענף המסחר לא מוכן להוות עלה תאנה של משרד הבריאות", כתבו. "סגר רק על המסחר לא יוביל לירידה ממשית בתחלואה ורק יגרום נזק אדיר לכלכלה. אם סוגרים, יש לסגור את הכול, להגדיר תאריך התחלה ולא פחות חשוב תאריך סיום".

"לכן, אנו פונים אליכם ודורשים, אל תלכו לפתרון הקל (וההרסני), טפלו קודם בנמל התעופה בן גוריון, טפלו בהכנסה לבידוד של השבים מחו"ל, בחתונות ובאירועים. קבעו נהלים והנחיות למוקדי התחלואה וההתקהלויות שלא טופלו ואכפו אותם", ביקשו.

פתיחת מרכז ביג באשדוד 17 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"אם סוגרים, יש לסגור את הכול". מרכז ביג באשדוד/ראובן קסטרו

בארגוני המסחר מחו נגד מדיניות "הריסון המהודק", וטענו כי "היא איננה אלא מילה מכובסת ל'ריסוק מהודק'' לעשרות אלפי עסקים ולמאות עובדים". לדבריהם, בישראל ישנם יותר מ-56 אלף עסקים קמעונאים, ומעל חצי מיליון איש מועסקים מענף. עלות סגירת המסחר למשק היא מעל חמישה מיליארד שקלים בכל חודש.

"יש בפתחנו חיסון רפואי למגיפת הקורונה, אבל חיסון לכלכלה אין. עסקים רבים שייסגרו בפעם השלישית לא ייפתחו עוד", הזהירו. "ענף המסחר איננו ענף שניתן לסגור ולפתוח בהינף יד. כל החלטה על סגר נוסף לוקחת את הענף צעדים רבים לאחור וההתאוששות קשה מפעם לפעם עד בלתי אפשרית עבור עסקים רבים".

עומס בנתב"ג, 13 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"טפלו קודם בנמל התעופה". עומס בנתב"ג, השבוע/ראובן קסטרו

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, הבהיר כי הארגון צפוי לפתוח במחאה ארצית ביום ראשון נגד ההגבלות. "בעלי העסקים לא יהיו עוד 'היו-יו' של המדינה, פעם סוגרים ופעם פותחים ובינתיים עולם כמנהגו נוהג", אמר. "הפעם נוביל מחאה גדולה בכל רחבי הארץ כדי לעצור את ההחלטות המתקבלות עקב שיקולים פוליטיים ולא עניינים ומקצועיים, במקום אכיפה מוגברת ופתרון המחדל של חגיגת ההדבקה בנתב"ג והחוזרים מחו"ל ממדינות האדומות. הכי פשוט וקל מורידים את התריס על 56 אלף חנויות רחוב ומקבלים 'כאילו' תמונת ניצחון על נגיף הקורונה".

"לא נהיה עוד חלק מפסטיבל המסכות של הממשלה, הגיע הזמן לטפל בצורה מקצועית ועניינית ולא להוביל לעונש קולקטיבי של כלל בעלי העסקים הקטנים בישראל", אמר. "ביום ראשון תתחיל המחאה שאנו נוביל יחד עם יצרני האופנה וחנויות הרחוב כדי לאותת לממשלה שאי אפשר עוד לשחק בגורלות של אנשים".

זינוק בתחלואה

קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון וידון בהחמרת ההגבלות, לאחר שזה שלושה ימים ברציפות שאובחנו יותר מ-2,800 בני אדם כחיוביים לנגיף.

לקראת חג החנוכה, הממשלה החליטה שלא להטיל הגבלות נוספות בחג. במקום זאת, כשמקדם ההדבקה יגיע ל-1.32 או מספר הנדבקים היומי ל-2,500, התחייבו השרים להכריז על מדיניות של הידוק המגבלות למשך שלושה שבועות, שתכלול בין היתר את סגירת המסחר הכולל קבלת קהל. לפי החלטת הקבינט, אם בתום התקופה הזאת לא יחול שינוי משמעותי בממדי התחלואה - יוטל סגר כללי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully