וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: גשם מהצפון ועד הנגב, חשש משיטפונות

עודכן לאחרונה: 17.12.2020 / 14:23

גשם יירד היום מהצפון ועד הנגב, ובנחלי המזרח יש חשש משיטפונות. בשישי יתבהר, מידות החום יחלו לעלות, והממטרים צפויים להיפסק בשעות הצהריים. ביום שבת מידות החום יהיו רגילות לעונה והטפטופים ייפסקו

בווידאו: הצפות ברחבי הארץ וזרימות בנחלים/צילום: רשות הטבע והגנים

מזג האוויר הסוער יימשך גם היום (חמישי) וגשם ירד מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. עדיין יתכנו סופות רעמים יחידות, ובנחלי המזרח קיים חשש קל משיטפונות. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר. בשעות הלילה גשמים מקומיים יירדו בעיקר לאורך החוף.

המשטרה הודיעה הבוקר על שורת צירים שנחסמו בשל הצפות. כביש 90 מצומת הערבה לצומת נווה זוהר נחסם בשני הכיוונים, כביש 90 מעין בוקק לעין גדי נחסם בשני הכיוונים, וכביש 234 נחסם מגשר צאלים בשני הכיוונים. כוחות הגיעו למקום להכווין את התנועה.

הצפות בשכונת אגמים, אשקלון, 26 בנובמבר 2020. דוברות עיריית אשקלון, אתר רשמי
הצפות בשכונת אגמים באשקלון, אתמול/אתר רשמי, דוברות עיריית אשקלון

המערכת החורפית תיחלש במהלך הלילה, ומחר בשעות הבוקר עדיין ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל במישור החוף. ברוב היום יהיה מעונן עד מעונן חלקית, ותחול עלייה קלה בטמפרטורות.

בשבת יהיה מעונן חלקית, תחול עלייה נוספת בטמפרטורות, והן יהיו רגילות לעונה.

"לדעתי זה קשור לשינוי האקלים ולהתחממות הגלובלית, אבל דרושה עוד עבודה מחקרית רבה כדי לכמת את זה", אמר לוואלה! NEWS אבנר פורשפן, מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי. הוא הסביר כי "משבר האקלים מביא לעליית הטמפרטורה הממוצעת, ויש קשר בין זה לבין כמויות הגשמים, כיוון שככל שהאטמוספירה חמה יותר יש באוויר יותר אדי מים". לדבריו, "העולם מתחמם ולמרות שהעלייה בטמפרטורות אצלנו היא ברמה של כמעלה עד מעלה וחצי מאז שנות השבעים של המאה הקודמת, בהחלט יש סיכוי שעוצמות הגשם גדלות בשני העשורים האחרונים".

פורשפן הבהיר כי "אמנם עיקר ההתחממות שאנחנו רואים היא בקיץ, אבל גם בעונות המעבר, ויכול להיות שמה שאנחנו רואים קשור להתחממות זו". עם זאת, הוא הדגיש כי "נכון לעכשיו אין מחקר שמצביע על כך באופן מובהק. נכון שיש עוצמות גשם גבוהות יותר במישור החוף, אבל זה לא דבר חדש. גם בלי שינוי באקלים, בתחילת העונה אנחנו יכולים לצפות לעצמות גשם גבוהות והצפות באזור החוף".

שיאני הגשם: הגליל המערבי ומישור החוף הדרומי

משעות הבוקר אתמול ועד השעה 19:00 ירדו בקיבוץ ראש הנקרה 58 מילימטרים של גשם; בקיבוץ אילון הסמוך ירדו 45 מ"מ; בתל אביב ירדו 44 מ"מ; ניצן - 38 מ"מ; דורות - 30 מ"מ; כפר גלעדי - 30 מ"מ; אשקלון - 29 מ"מ; נתיב הל"ה - 25; חיפה - 24 מ"מ; הרי ירושלים - 24 מ"מ; קיבוץ נגבה - 23 מ"מ; קבוצת יבנה - 23 מ"מ; בית דגן - 22 מ"מ; קיבוץ דפנה - 21 מ"מ.

שיאני הגשמים

  • קיבוץ ראש הנקרה: 58 מ"מ
  • קיבוץ אילון: 45 מ"מ
  • תל אביב: 44 מ"מ
  • ניצן: 38 מ"מ
  • דורות: 30 מ"מ
  • כפר גלעדי: 30 מ"מ
  • אשקלון: 29 מ"מ
  • נתיב הל"ה: 25 מ"מ
  • חיפה: 24 מ"מ
  • הרי ירושלים: 24 מ"מ
הצפות בפרדס חנה 16 בדצמבר 2020. צוריה זאבי/TPS, אתר רשמי
הצפות בפרדס חנה, אתמול/אתר רשמי, צוריה זאבי/TPS

באזור העמקים בצפון בירכו על הגשם הרב שירד בימים האחרונים. שגיא כהן, בעלי חברת "הדר תבלינים", אמר כי "אלו גשמים טובים". כהן מגדל כמאה סוגי צמחים ותבלינים ירוקים באזור חבל תענך ועמק חרוד שבמועצה האזורית גלבוע. לדבריו, "זה היה גשם רציני ראשון באזור שלנו וחיכינו לו. לשמחתנו לא היו מטחים חזקים מדי או ברד, כך שלא נגרמו נזקים והגשם הזה הביא תועלת רבה בעיקר לכל גידולי הבעל, כמו חיטה וגידולים נוספים שאין בהם השקיה והם תלויים בגשם".

כהן הסביר כי "מדובר בחיסכון כספי גדול עבור מי השקיה. אם לא היה יורד גשם בזמן הקרוב, היה צריך לזרוע את כל אותם שדות מחדש. בנוסף, זה גשם שמנקה הכול, כל מיני רעלים שהצטברו בקיץ עם האבק והעשן".

הצפות גבשר הקישון, כפר חסידים 16 בדצמבר 2020. שראל אורנשטיין, אתר רשמי
הקישון עלה על גדותיו בסמוך לכפר חסידים, אתמול/אתר רשמי, שראל אורנשטיין

בקיבוץ הזורע שבמועצה האזורית מגידו, נחל הזורע זרם אתמול בעוצמה גדולה, אבל לא עלה עדיין על גדותיו כפי שאירע בחורף שעבר. כמה מבנים הוצפו במים, אבל בקיבוץ אמרו שלא נגרמו נזקים ממשיים. הזרימה החזקה מניעה את גלגל המים המאונך שהותקן מעל ערוץ הנחל על ידי חבר הקיבוץ מורן קבסה, והמחזה הפך לאטרקציה שרבים מגיעים לצפות בה.

השירות ההידרולוגי שברשות המים מקיים מעקב שבועי על כמויות הגשם שירדו בחורף הקרוב, ואם יעברו את סף ה-90% מהממוצע הרב שנתי תיתכן אופציה לפתיחת סכר דגניה. לפי התחזיות החורף הקרוב צפוי להיות נמוך מהממוצע הרב שנתי מבחינת טמפרטורות וכמות הגשמים, אך בשל שני החורפים הקודמים שהיו עוצמתיים, מפלס הכנרת נמצא כיום קצת פחות מ-1.20 מטר מתחת לקו האדום העליון, וקיימת סבירות שנזכה לראות את הכינרת במלואה בחורף הקרוב ובעקבות זאת ייפתח הסכר לאחר 25 שנים.

רכב תקוע בעקבות מזג האוויר הסוער במפל בניאס  16 בדצמבר 2020. עופר שנער, רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
רכב תקוע בעקבות מזג האוויר הסוער במפל הבניאס, אתמול/אתר רשמי, עופר שנער, רשות הטבע והגנים

רשות המים וגופים רלוונטיים המעורבים לנושא, נערכים לאפשרות פתיחת הסכר ולהזרמת כמויות מים גדולות דרומה, דרך הירדן הדרומי, תוך מזעור הנזקים האפשריים. אירוע פתיחת הסכר יתרחש ככל שעליית המפלס בפועל תחייב זאת לקראת חודש אפריל 2021.

הטמפרטורות החזויות היום ובשעות הלילה: בירושלים יהיו 10 מעלות בשעות הבוקר ו-12 מעלות בלילה; בתל אביב מידות החום יישארו 16, ובחיפה 14 בבוקר כמו גם בלילה; גם בקצרין הטמפרטורות זהות לשעות הבוקר והלילה, עם 15 מעלות; בנצרת 13; בטבריה 15, ובמהלך היום הם יעלו ל-18 מעלות ושוב ירדו; בבית שאן 19-15; בלוד 15-14; באשדוד 16-14; בבאר שבע 16-13; במצפה רמון 11-10 ובאילת 18-17.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully