וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: שיעור האבטלה העולמית לשיא של 180 מיליון בני אדם

רן דוידוב

24.1.2003 / 17:26

550 מיליון איש נוספים מועסקים בעבודות דחק ומרוויחים פחות מדולר ליום; פיגועי הטרור בארה"ב הביאו לאובדן של 10.5 מיליון משרות גלובליות

שיעור האבטלה העולמית עלה בלמעלה מ-10% בשנתיים והגיע לשיא של 180 מיליון איש ב-2002. העלייה המדאיגה עתידה להמשך גם בשנה הקרובה, הזהיר היום ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) של האו"ם. "מצב האבטלה העולמית מידרדר בצורה דרמטית", אמר מזכ"ל הארגון.

הנתון מייצג 6.5% מכלל כוח העובדה העולמי העומד על 2.8 מיליון איש. 550 מיליון איש נוספים עובדים תמורת שכר של פחות מ-1 דולר ליום, חזרה לרמות שיא שנרשמו לאחרונה ב-1998. "המשמעות היא שברחבי העולם מסתובבים כ-730 מיליון איש חסרי תעסוקה, סובלים מתת תעסוקה או מעבודות דחק", אמרה אחת ממחברות הדו"ח.

נשים העובדות בענפי ייצוא כטקסטיל וצעירים המנסים להיכנס לראשונה למעגל העבודה היו הנפגעים הקשים ביותר מההחמרה הכלכלית העולמית, אמר הארגון. שיעור האבטלה רשם עלייה חדה באמריקה הלטינית ובאיזור הקריבי, אך הוא עלה גם באיזורים אחרים כמו אסיה, המזרח התיכון ואפריקה שמדרום לסהרה, נאמר בדו"ח.

רמת האבטלה באמריקה הלטינית קרובה ל-10% - הרבה בשל המצב החמור בארגנטינה - ול-18% במזרח התיכון ובצפון אפריקה. באיזור דרום מזרח אסיה, שנפגע מהנפילה בייצוא טכנולוגיית מידע, נרשם שיעור אבטלה של 6.5%.

בעולם המפותח המצב אינו טוב בהרבה: שיעור הבלתי מועסקים באיחוד האירופי עלה ל-7.6%. בארה"ב נמנו 5.6% מובטלים ובקנדה 7.6%.

"שלא כבעבר, הכלכלה האפורה הבלתי רשמית במדינות המתפתחות לא הצליחה לקלוט את כל אלה שלא מצאו תעסוקה רשמית", נאמר בדו"ח. המגזר הבלתי רשמי מעסיק כ-1.6 מיליארד איש ברחבי העולם, למעלה מה-1.2 מיליארד המועסקים במגזר הרשמי.

הארגון מייחס לפיגועי הטרור בארה"ב אובדן של 10.5 מיליון משרות ברחבי העולם מאז ספטמבר 2001. תעשיות התיירות והנסיעות נפגעו קשות במקומות רבים בעולם והביאו לפיטורי עובדים נרחבים.

לדברי הארגון יש צורך ביצירה של 1 מיליארד משרות חדשות במהלך העשור הבא כדי לעמוד ביעדי האו"ם של הקטנת שיעור העוני החמור ב-50% עד לשנת 2015. בנוסף קיים חשש חמור שהנתונים שתוארו בדו"ח יגבירו את חוסר היציבות החברתית ברחבי העולם ויובילו לזעזועים פוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully